Smart Forfour 52 kW Passion
Malý polomer otáčania vyvoláva nadšenie: Smart pre štyroch by mal osloviť najmä mladých ľudí a narušiť súčasný stereotyp v segmente, kde vládnu modely Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Renault Clio, Peugeot 206, Ford Fiesta, Opel Corsa a ďalšie japonské, či kórejské značky. Potenciálnych zákazníkov oslovuje najmä odvážnym dizajnom a nápadným usporiadaním jednotlivých prvkov v prednej časti. Zaoblené svetlomety v tvare kvapiek a výrazné smerovky umocňujú prvotný dojem z nevšedného malého auta.
Na prvý pohľad prekvapuje aj malý rozmer prednej kapoty, ktorá sa nadvihuje netradične po odistení dvoch páčok v maske chladiča. Pod nepatrným otvorom sa neskrýva motor, ale iba nádoby na tradičné kvapaliny. Motor sa nachádza vzadu; po nadvihnutí čalúnenia v kufri pocítite už po niekoľkých kilometroch jazdy horúci plech, ktorý zakrýva agregát.
Po naštartovaní okamžite prezradí prítomnosť trojvalca zvuk malého motora, keďže ten pri voľnobežných otáčkach vibruje a rezonancie sa prenášajú do interiéru. No len čo zľahka prišliapnete plynový pedál, okamžite sa trasenie stratí a v nízkych alebo aj v stredných otáčkach je v kabíne celkom ticho. Forfour sa môže pochváliť dobrým odhlučnením, iba vo vyšších otáčkach sa motor ozýva hlučnejšie. No pri maximálnom výkone už výrazne hučí.
Smart Forfour však nie je určený na jazdu po diaľnici na hranici rýchlostného limitu, ale na šikovné presuny v meste alebo po vidieku. Tam je jazda príjemná, ba aj spotreba sa dá udržať pod siedmimi litrami. V hustej mestskej premávke je dynamika auta dostatočná. Nečakajte však razantné zrýchlenie, hoci pri dobrej predvídavosti sa Forfour (testovali sme verziu Passion s automatikou stop&start) dokáže v mestskom prostredí pohybovať svižne a vďaka svojím malým rozmerom s ním môžete pohotovo predbiehať a vyplniť tak medzery v kolóne.
Azda aj preto, že sme so Smartom Forfour jazdili prevažne v meste a po vidieckych cestách, podarilo sa nám priemernú spotrebu ustáliť okolo šiestich litrov. Päťstupňová manuálna prevodovka je postačujúca, rýchlosti zapadajú hladko a chválime presné radenie jednotlivých stupňov. S aktivovaným tempomatom sme mali na päťke priebežnú spotrebu na rovine (pri rýchlosti 100 km/h) iba 5,5 litra. Celkovo sme dosiahli priemernú spotrebu 5,9 litra na 100 km a dojazd na plnú nádrž paliva 450 km. Počas jazdy sme si pochvaľovali ostré brzdy, len sme museli dávať veľký pozor, aby do nás zozadu nenarazil nejaký „lepkavý" vodič.
Na rozbitých železničných prejazdoch (napríklad v Bratislave v smere od Nobelovej na Račiansku) možno budete chvíľami tŕpnuť, či sa Forfour nerozpadne pod rukami, ale tvrdý podvozok na druhej strane umožňuje rýchle prejazdy zákrutami bez toho, aby sa auto nepríjemne nakláňalo. V zákrute sme síce nepociťovali istotu motokáry, no štvordverový Smart s pohonom zadnej nápravy - i pri určitej tendencii k šmyku - bezpečne absolvoval aj rýchle prejazdy zákrutami. Hoci chvíľami sa nám zdalo, že ho v zákrute odstredivá sila vynesie mimo vozovku.
Ak má byť jazda dynamická, motor je nutné vytočiť do vyšších otáčok a teda aj častejšie podraďovať rýchlostné stupne. To sa pri konečnom účtovaní prejaví vo zvýšenej spotrebe. Brzdy sú vynikajúce, zaberajú možno až priveľmi ostro, ale pri rýchlej jazde poskytujú nekompromisnú podporu bezpečnosti.
Priam nadšení sme boli malým polomerom otáčania. Smart pre štyroch otočíte, obrazne povedané, ako na dlani, takže manévrovanie s týmto autom na malom priestore nerobilo najmenšie problémy. Otočenie do protismeru na úzkej okresnej ceste zvládol Forfour bez najmenšieho zaváhania. Volant sa však nedal presne nastaviť, keďže v Smarte Forfour chýba možnosť pozdĺžneho posunu (je iba výškový).
Zadná časť auta vyniká efektne tvarovanými, okrúhlymi svetlami a rozmerným vekom batožinového priestoru s veľkým zadným sklom. Objem kufra v základnom usporiadaní je 185 litrov, po sklopení operadiel ho môžete zväčšiť na 975 litrov. Smart pre štyroch istotne uspokojí svojím vybavením aj náročnejších motoristov. Pravda, len ak cestujú vo dvojici, lebo miesta na zadných (sklápateľných) sedadlách sú skôr symbolické. Hendikepom môže byť posed na predných sedadlách, ktorý je pomerne vysoký, čo môže prekážať najmä šoférovi vyššej postavy.
Pri pohľade do kabíny, ktorá bola v prípade testovaného auta naladená do oranžova, sme si v prvom rade všimli po oboch stranách roztrúsené tlačidlá na ovládanie tempomatu. Sú tu aj ovládače hlasitosti rádia (vpravo) a informačného systému (vľavo). Čitateľnosť údajov na miniatúrnom displeji je však diskutabilná - písmená a číslice by mohli byť väčšie. Z palubnej dosky vyčnieva do priestoru panel s rádiom.
Vtipným riešením je umiestnenie otáčkomeru na pologuli pri ľavom stĺpiku A. Tamtiež sú aj malé, okrúhle hodinky. Nepraktické látkové čalúnenie nie je iba na paneli, ale aj na sedadlách, ktoré sú vyhrievané. Ktovie ako zareaguje oranžové textilné čalúnenie neskôr, po rokoch, keďže je vystavené silnému slnečnému žiareniu a drží sa v ňom prach. Je síce na pohľad efektné, ale zdá sa nám byť nepraktické. A zrejme časom i nenávratne vybledne.
Pred vodičom je na spomínanom displeji v tvare obdĺžnika nenápadná signalizácia indikátora radenia, blízkosti vozidla pred nami a nechýba zvuková signalizácia neúmyselného vybočenia z jazdného pruhu. Bočné okná na zadných dverách sú výklopné. Pod dvoma samostatnými strešnými oknami sú posuvné clony. Na malom aute chválime veľké vonkajšie zrkadlá, v ktorých má šofér dobrý prehľad o situácii vôkol. Medzi mínusy tohto zaujímavého vozidla sme zaradili plató, ktoré - ak je nezaťažené - na hrboľatej ceste pekne hrkoce.
Celkovo môžeme konštatovať, že Smart Forfour je šikovné auto do mestskej premávky, s ktorým - ak sa nesnažíte motor vyžmýkať - môžete jazdiť celkom úsporne. To, že Smart Forfour vyzerá úplne inak, než drvivá väčšina súčasnej automobilovej produkcie, môže mať pozitívny vplyv na výsledky jeho predaja. Technicky totiž nijako výrazne za konkurenciou nezaostáva.
Technické údaje výrobcu auta
Smart Forfour 52 kW
Objem motora (cm3) 999
Výkon (kW/k) 52/71
Krútiaci moment (Nm) 91
Max. rýchlosť (km/h) 151
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 15,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,2
(Skutočná spotreba pri teste 5,9)
Cena testovanej verzie 11 590 €
Najlacnejšia verzia 10 990 €
+ Výrazné plusy
Dizajnová odlišnosť od súčasnej produkcie
Ostré brzdy, presné radenie prevodov
Veľmi malý polomer otáčania
- Najväčšie mínusy
Nezaťažené plató hrkoce na hrboľatej ceste
V čalúnení na prístrojovom paneli sa drží prach