Slovák Juraj Varga má za sebou polovicu aktuálneho Dakaru
Máme za sebou presnú polovicu 46. Rally Dakar 2024, kde bojuje aj slovenský reprezentant Juraj Varga v kategórii Quad. V pláne je oddychový deň a s ním aj zhodnotenie jeho výkonu.
Prvá polovica aktuálnej Rally Dakar sa skladala z Prológu a šiestich samostatných etáp. No aby sme boli presný, tých etáp bolo celkovo sedem, keďže posledná bola naplánovaná ako 48 hodinovka, rozdelená do dvoch samostatných dní. Poďme však pekne po poriadku.
V Prológu, ktorý určoval poradie jednotlivých súťažiacich na štarte patrilo Jurajovi piate miesto v kategórii Quad. Svoju jazdu poňal skôr opatrne, s prihliadnutím na to aby zbytočne nevyrobil nejakú nezmyselnú chybu, prípadne nepoškodil techniku. Má to svoju logiku, v Prológu sa ešte časy nezarátavali do priebežného poradia, išlo iba o štartové poradie.
Iné to už bolo v 1. etape, kde už bolo treba vážne bojovať. Tu Juraj nezaváhal a ihneď bral druhé miesto v celkovom poradí kategórie Quad. A rovnako sa umiestnil aj v 2. etape. V treťom súťažnom dni síce dojazdil „až“ na treťom mieste, ale toto umiestnenie mu zároveň vynieslo aj priebežne prvé miesto v kategórii, čo potešilo celé Slovensko. Horšie to ale bolo v 4. etape, kde Juraja postihli drobné technické problémy a tak nakoniec bral umiestnenie na štvrtej priečke. S týmto umiestnením sa zároveň posunul aj v priebežnom poradí, kde klesol na štvrté miesto. Následne prišla 5. etapa, ktorá bola veľmi rýchla a súťažiaci si v nej naplno užili záplavu piesku a pieskových dún. Tu rovnako ako v 6. etape, ktorá ako sme už spomínali bola započítavaná ako premiérová 48 hodinovka, Juraj už dopredu vedel, že jeho súperi majú viac skúseností, napriek tomu dojazdil opäť na štvrtom mieste, pričom podržal aj štvrté miesto v priebežnom poradí kategórie Quad.
„Máme za sebou polovicu Dakaru a musím povedať, že ak to porovnám s minuloročným, bola to poriadne ťažká polovica. Hlavne druhá a šiesta etapa boli nesmierne ťažké. Musím povedať, že zatiaľ sme spokojný tak 50:50. Na začiatku to bolo super, prvé tri etapy boli fakt vynikajúce. Všetko sadlo, technika fungovala, navigácia rovnako a mne sa išlo výborne, čo bolo poznať aj na výsledkoch.
V štvrtej etape prišiel drobný technický problém a moja strata štyridsaťpäť minút na vedúceho jazdca. V piatej a šiestej etape prišli duny a pieskové pláne a mne bolo jasné, že moji súperi budú rýchlejší. Predsa len ja mám v tomto teréne najazdené oproti nim možno tak desať percent. Snažil som sa spraviť čo najmenšiu stratu, ale čo ma trochu sklamalo, to sa celkom nepodarilo.
Je za nami ale ešte stále iba polovica Dakaru a som na štvrtom mieste, čo je fajn. Ale bol by som rád, keby tá strata bola menšia. Tú stratu teraz ešte trochu natiahneme, keďže máme Rest Day a mechanici makajú na Raptorovi. Vymenia preventívne množstvo súčiastok, vrátane motora, za čo bude ďalších 15 minút penalizácia. Mali sme to takto naplánované a nechceme to meniť, chceme ísť radšej istotu, že všetko bude perfektne fungovať. Teraz nás čakajú ďalšie dlhé etapy, ktoré mi sedia, sú navigačne náročné a technické. Nálada v tíme je perfektná, ja sa fyzicky aj psychicky cítim perfektne a som pripravený bojovať ďalej,“ zhodnotil prvú polovicu Rally Dakar Juraj Varga.
Po oddychovom dni nás už zajtra čaká štart druhej polovice 46. Rally Dakar 2024. Trať sa v priebehu ďalších šiestich etáp postupne presunie z Rijádu do Yanbu, kde nás 19.1.2024 čaká aj cieľ tejto najťažšej súťaže na svete. O tom, ako sa darí slovenskému reprezentantovi Jurajovi Vargovi vás budeme priebežne každý deň informovať.
Miro Majláth