Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Okruhy

Slováci čoraz viac holdujú motoršportu

Monday, 20. 01. 2014 - 11:25, Martin Trenkler   

Slováci čoraz viac holdujú motoršportu

- tradícia motoršportu u nás
- príchod Slovakia Ringu a popularizácia motoršportu u nás
- sezóna 2013 s rekordným počtom podujatí a s rekordnými číslami
- ekonomický a reprezentačný prínos Slovakia Ringu

Nový trend ukazuje, že podobne ako Peter Sagan vzbudil náhly záujem o cyklistiku, Slovakia Ring v spojení s významnými podujatiami zvýšil popularitu motoristického športu u nás. A to v krajine, kde sa väčšina mediálneho záujmu točí okolo hokeja a futbalu. Slovakia Ring zaznamenal navyše svoju rekordnú sezónu v návštevnosti.

Tibor Szabosi;ibs9864-dxo.jpg

Tradícia motoristického športu sa budovala väčšinou v krajinách, kde automobilizmus vznikal (Veľká Británia, Francúzsko, Taliansko...). Akonáhle sa z fabrík rozbehli prvé vozidlá, vznikla myšlienka automobilového športu. Zatiaľ čo sa inde rozvíjali okruhové športy na bežných cestách (a neskôr na permanentných okruhoch), slovenský - v tej dobe československý motoristický šport niesol ťažobu socialistického štátu, kde Formula 1 napriek záujmu verejnosti bola „nepriateľským, ba až barbarským živlom" západu. Samozrejme nie všetko ostalo v takom katastrofálnom stave, veď napokon brniansky okruh hosťoval významné podujatia pred vojnou, počas totality aj po nej. Slovenský motoršport sa v tom čase zúžil na verejne prístupnejší a finančne dostupnejší rally šport a preteky do vrchu. Napríklad Pezinská Baba a Rally Tatry patrili roky medzi najznámejšie podujatia, a to nielen u nás. Niektoré mestá, alebo aj piešťanské letisko, pravidelne organizovali preteky motocyklov a automobilov. Zorganizovať takéto podujatia bolo pre mestá tiež otázkou prestíže.

Tibor Szabosi;co8c4579-dxo.jpg

Príchod Slovakia Ringu

Dlhých 20 rokov od pádu komunizmu čakala motoristická verejnosť na svoj prvý, ozajstný pretekársky okruh. Niečo, čo zdobí každý okres vo Veľkej Británii, alebo z čoho sa stala národná inštitúcia a monument: okruh v talianskej Monze, alebo Nürburgring v Nemecku. Nebyť odvážnych ľudí s odvážnym projektom a silnej podpory súkromného investora, neotvoril by v roku 2010 svoje brány náš prvý permanentný okruh Slovakia Ring. Málokto však rátal, že sa pôvodná „klubová" myšlienka okruhu premení na organizovanie doteraz štyroch majstrovstiev sveta (FIA GT1, FIA WTCC), troch medzinárodne významných šampionátov (FIA GT3 European Championship, FIA GT Series, ADAC GT Masters) a množstvo ďalších atraktívnych podujatí (Alpe Adria Championship, Supercar Challenge, Superstars World...), ktoré len za posledné dva roky priviedli na náš okruh vyše 400 000 (!) návštevníkov. Samozrejme vrátane menších podujatí a čoraz populárnejších voľných jázd s vlastným, alebo na okruhu zapožičaným športovým automobilom.

Tibor Szabosi;ibs2951-1.jpg

Rekordná sezóna 2013

Uplynulá sezóna pritiahla na okruh Slovakia Ring, ktorého súčasťou je aj Centrum bezpečnej jazdy Driving Academy, off-roadový areál a hotel dokopy 220 000 návštevníkov.

Sezónu odštartovali v príjemnom jarnom počasí Majstrovstvá sveta cestovných automobilov (FIA WTCC), 27. a 28. apríla. Podujatie síce nezopakovalo rekordnú návštevnosť z predchádzajúceho roku, no s počtom 38 000 divákov sa opätovne zaradilo k vôbec najväčším podujatiam toho roka na Slovensku.

V máji nasledoval obľúbený seriál cestovných a GT špeciálov pod názvom Supercar Challenge (17.-19.5.), ktorý na chvíľu opustil krajiny Beneluxu a po prvýkrát zamieril ku nám.

Šampionát GT špeciálov s prevažne talianskym zastúpením - Superstars International Series (8.-9.6.) priniesol okrem drámy na trati aj niekoľko zvučných mien z F1, ako napríklad Vitantonio Liuzzi a Gianni Morbidelli (aktuálny šampión tohto seriálu). Podujatie videlo 14 500 divákov.

Koncom júna zavítali na Slovakia Ring aj veterány, smerujúce z Pekingu do Paríža (5th Rallye Peking-Paris). O pár dní neskôr zažil okruh pri Orechovej Potôni aj prvé 24-hodinové preteky motocyklov.

Historicky prvé 24-hodinové automobilové preteky na Slovensku navštívili Slovakia Ring 3. a 4. júla (24 h ARC Brno). Koncom mesiaca nasledoval rakúsky pohár Porsche Alpen Pokal.

Tibor Szabosi;ibs2317-1.jpg

Prvé augustové dni patrili historickým vozidlám a monopostom Histo Cupu, po ktorých mohol nasledovať veľký motoristický festival s jedným z vrcholov sezóny - prestížnym FIA GT Series (17.-18.8.) - nástupca bývalých Majstrovstiev sveta FIA GT1. Celý víkend niesol názov MATADOR GT RACING WEEKEND. Okrem Slovákov Štefana Rosinu a Filipa Sládečku sme tu videli aj legendárneho 9-násobného majstra sveta v rally Sébastiena Loeba. Ten dokonca vyhral prvé preteky víkendu. Uvidíme ho opäť v roku 2014, tentokrát vo FIA WTCC. Až 20 000 divákov videlo horúce preteky majstrov najvyššej ligy vozidiel GT.

O týždeň neskôr nasledovala tradičná Veľká cena Slovenskej republiky preteky cestných automobilov na okruhu (23.-25.8.), s okruhovou špičkou vozidiel GT a jazdcov aj okolitých krajín.

Prestížny seriál motocyklov Alpe Adria Championship v spojení so stále silnejúcim IMRC (International Motocycle Race Championship, teda Medzinárodné Majstrovstvá Slovenska pretekov cestných motocyklov) videli diváci 8. septembra.

Z Nemecka - krajiny okruhových majstrov, legendárnych mien a okruhov, prišiel v septembri po prvýkrát na Slovensko veľmi obľúbený seriál ADAC GT Masters (13.-15.9.). U nás ho videlo vyše 8 000 divákov.

Druhé slovenské kolo Porsche Alpen Pokal zakončilo letnú sezónu 20. až 22. septembra.

Jozef Pisch;1t1u5317-5.jpg

Záver patril európskemu seriálu driftérov Monster Energy King of Europe (19.-20.10.) a podľa vzoru zahraničných rally šou zakončil sezónu už štvrtý ročník špeciálov rally pod názvom Auto Show Slovakia Ring (9.11.).

Samozrejme netreba zabúdať ani na množstvo testovacích dní našich a významných zahraničných tímov, poloamatérske seriály ako Slovenský okruhový pohár a Carbonia Cup, firemné akcie a dlhé hodiny voľných jázd pre verejnosť.

Prínos Slovakia Ringu

Preteky ako FIA WTCC, Superstars World, FIA GT Series, ADAC GT Masters, Alpe Adria Championship so sebou priniesli množstvo zahraničných divákov, ale aj tímov so stovkami zamestnancov, ktorí využívali okrem hotela Ring*** aj množstvo ubytovacích a stravovacích zariadení prevažne v Bratislave a priľahlej Dunajskej Strede. Treba pripomenúť, že Slovakia Ring sa stal obľúbeným testovacím okruhom, keďže poskytuje rôznorodé varianty s rozličnou technickou náročnosťou.

Martin Trenkler;mg-2012-1.jpg

Medzinárodnej popularizácii Slovenska určite pomohli práve tieto najvýznamnejšie podujatia, ktoré pritiahli nesmierne množstvo televíznych divákov na celom svete. Napríklad jednotlivé víkendy WTCC sledovalo ten rok v priemere 40 miliónov divákov! Zostrihy FIA GT Series vysiela nemecká RTL a živé prenosy poskytuje okrem oficiálnej web stránky seriálu aj Motors TV a český SPORT 5. ADAC GT Masters pre zmenu vysiela nemecký kabel eins, Motors TV a ďalšie stanice.

Martin Trenkler;mg-1908.jpg

Zatiaľ čo na západe patrí motoršport k najsledovanejším športom už celé desaťročia, na Slovensku si získava aj vďaka modernému okruhu Slovakia Ring čoraz väčšiu popularitu. Popri tradičnejšej rally, pretekoch do vrchu a obľúbených tuningových zrazoch sa práve okruhový šport dostáva rok po roku viac do popredia ako moderná a vzrušujúca alternatíva k iným športom. Dokazujú to čísla návštevnosti nášho jediného permanentného okruhu, ako aj zvýšený záujem o úspechy našich pretekárov na poli medzinárodného automobilového a motocyklového športu. Navonok nedostupný motoristický šport tak vďaka Slovakia Ringu otvára svoje brány čo najširšej verejnosti.

Martin Trenkler;mg-8685.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri