Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC Business
Keď Octaviu, tak CNG: Na prvý pohľad sa Octavia s označením G-TEC, ktorá konzumuje stlačený zemný plyn, takmer nijako nelíši od svojich súrodencov, jazdiacich na benzín alebo naftu. Má klasické základné vybavenie s vyhrievanými a výškovo nastaviteľnými prednými sedadlami, posuvnou lakťovou opierkou medzi nimi, nechýbajú zadné parkovacie senzory, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat s ovládaním na samostatnej páčke vľavo pod volantom a komfortné telefonovanie s Bluetooth.
Samozrejmosťou sú elektronické asistenčné systémy. V kabíne je dostatok priestoru pre všetkých pasažierov, ani objem batožinového priestoru 460 litrov nezaostáva za očakávaním. Po sklopení zadných sedadiel sa objem kufra zväčší na 1 450 litrov. Teda Octavia ako ju poznáme so všetkými jej kladmi. No najväčšou prednosťou tejto verzie je kombinácia pohonu na stlačený zemný plyn, pričom objem nádrže CNG (15 kg) umožňuje reálny dojazd okolo 400 kilometrov.
Po vyčerpaní CNG zostáva v plnej nádrži ešte 50 litrov benzínu, takže táto Octavia dokáže absolvovať ešte ďalších vyše 650 kilometrov. Dovedna je to takmer 1 100 km. A v reálnej premávke, pri úspornom štýle jazdy, dokáže skúsený šofér prejsť aj vyše tisíc kilometrov. Podľa importéra vyniká model Octavia G-TEC pri úspornej jazde dojazdom až 1 330 kilometrov.
Sledovali sme aj priebežnú spotrebu zemného plynu. Pri rýchlosti 100 km/h to bolo 2,2 kg CNG, pri 120 km/h sa spotreba zvýšila na 3,2 kg a ešte aj pri 130-ke zostala pod štyrmi kilogramami. So zemným plynom sme dosiahli priemernú spotrebu 3,9 kg / 100 km. Na zošliapnutie pravého pedálu reaguje agregát veľmi citlivo a v kabíne je príjemné ticho aj pri vyšších otáčkach motora.
Jazda s Octaviou G-TEC je komfortná a z hľadiska nákladov môžeme tomuto liftbacku vysloviť absolutórium. V rovnakom štýle pokračuje jazda aj po prepnutí na benzínový pohon. To je automatické a vodič zmenu ani nezaregistruje - ak neberieme do úvahy informácie palubného počítača, ktoré ho na to upozornia.
Nová Octavia G-TEC je dôležitým míľnikom v obohatení ponuky ekologických a súčasne cenovo dostupných modelov značky Škoda. CNG je najvýhodnejšou pohonnou látkou a finančná úspora oproti klasickým fosílnym palivám dosahuje až 43 percent.
Stlačený zemný plyn (CNG), ktorého cena bola v čase testovania 1,164 € za kilogram, je moderná pohonná látka s veľkým potenciálom pre budúcnosť.
Chod motora je vzhľadom na vysoké oktánové číslo (približne 128) výrazne tichší a pokojnejší. Výfukové plyny sú bez zápachu. Vo väčšine európskych krajín je taktiež povolené parkovanie vozidiel s pohonom CNG v podzemných garážach.
Po spotrebovaní CNG pokračuje „plynová" Octavia v jazde, pričom niet pochýb, že jej motor 1.4 TSI/81kW G-TEC je skutočne priaznivo naklonený životnému prostrediu. Produkuje výrazne menej škodlivín (len 97g/km emisií CO2), ako aj nižšie množstvo emisií oxidov dusíka a nulové emisie pevných častíc.
S benzínom sme jazdili (po aktivovaní tempomatu) za 4,7 litra na 100 km, pri 130 km/h nám počítač ukázal priebežnú spotrebu 5,6 litra a priemer 5,5 litra. To sú veľmi lichotivé hodnoty, takže ak si chcete kúpiť Octaviu, vrelo odporúčame práve verziu CNG.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC
Objem motora (cm3) 1 395
Výkon (kW/k) 81/110
Krútiaci moment (Nm) 200
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,9
Kombinovaná spotreba CNG (kg/100 km) 3,5
(Skutočná spotreba pri teste 3,9 kg CNG a 5,5 l/100 km)
Cena testovanej verzie 22 540 €
Najlacnejšia verzia 18 270 €
+ Výrazné plusy
Nízka spotreba zemného plynu a benzínu
Veľmi nízka hladina hluku v kabíne
Veľa priestoru v kabíne i na batožinu
- Najväčšie mínusy
Riedka sieť čerpacích staníc CNG