Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Škoda nastúpila ofenzívu s pohonom CNG

Monday, 30. 06. 2014 - 09:32, Ivan Václavík   

Škoda nastúpila ofenzívu s pohonom CNG

Škoda Octavia tretej generácie je od dnešného dňa k dispozícii slovenským zákazníkom aj s pohonom na stlačený zemný plyn CNG. Nová Octavia G-TEC znamená ekologickú, úspornú a hlavne cenovo dostupnú mobilitu. Predávajú ju vo všetkých stupňoch výbavy a v karosárskych verziách sedan i kombi - s cenou od 18 270 eur. Prvých 50 zákazníkov získa navyše poukážku na palivo CNG v hodnote 200 eur.

octavia-g-tec-3-g.jpg

Mimoriadne úsporný automobil s kombinovaným dojazdom až 1 330 km a spotrebou len 5,4 m3 (3,5 kg) CNG na 100 km znižuje palivové náklady až o 1/3 v porovnaní s dieselovou motorizáciou. Pri príležitosti uvedenia modelu Octavia G-TEC na slovenský trh predstavili prítomným novinárom víziu rozvoja mobility na stlačený zemný plyn (CNG) na Slovensku konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko Karel Sklenář (na snímke vľavo) a riaditeľ spoločnosti SPP CNG Ľubomír Blaško (v strede).

octavia-g-tec-1-g.jpg

Obaja sa zhodli, že klasická Octavia s s pohonom na stlačený zemný plyn znamená do budúcnosti veľký potenciál.
Karel Sklenář: „Prinášame na slovenský trh mimoriadne zaujímavý a prelomový produkt. Okrem toho, že Octavia G-Tec je jedným z najekologickejších automobilov svojej triedy, mení doterajší pohľad na ekonomickú prevádzku a zásadným spôsobom posúva tieto hranice dopredu. Som presvedčený, že má vynikajúci potenciál posilniť naše pozície nielen u bežného zákazníka, ale urobiť doslova vietor v segmente fleetových vozidiel. Preto chceme intenzívne spolupracovať so spoločnosťou SPP CNG. Chceme byť pionierom v rozširovaní ekologickej mobility."

octavia-g-tec-2-g.jpg

Ekologickú mobilitu značky Škoda dnes reprezentujú verzie Green Line, Green Tec a najnovšie G-Tec. Je zaujímavé, že najlacnejšie kombi štartuje na sume 19 070 €, čo je len nepatrne viac ako stojí základná verzia Octavie G-Tec. Karel Sklenář sa pochválil aj ďalším pozoruhodným údajom: Škoda ponúka až 112 rôznych verzií vozidiel, ktorých emisie sú pod hranicou 112 gramov na kilometer.

octavia-g-tec-4-g.jpg

Škoda Octavia G-TEC je v ponuke vo výbavách Active, Ambition, Elegance a Business. Už v základnej cene 18 270 € má v štandardnej výbave sedem airbagov, stabilizačný systém ESC, rádio Blues s rozšírenou konektivitou (Aux-In/USB), elektrické ovládanie okien, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, klimatizáciu, palubný počítač a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. Balík Plus za 499 eur obsahuje tempomat, predné hmlové svetlomety, či 16" oceľové disky.

octavia-g-tec-9412g.jpg

Dvojpalivový preplňovaný motor 1,4 TSI disponuje výkonom 81 kW (110 k) a dojazd na jednu palivovú nádrž predstavuje až 1 330 km. Auto je schopné spaľovať benzín aj CNG (Compressed Natural Gas = stlačený zemný plyn). Súčasťou technických prvkov tohto modelu je ekologický balík GreenTec so systémom Štart-Stop a rekuperáciou brzdnej energie. Moderný hnací agregát spĺňa už teraz emisnú normu Euro 6, ktorá začne platiť v septembri 2014.

octavia-g-tec-9411g.jpg

Hodnoty dojazdu na jedno natankovanie sú pôsobivé. Len čisto na CNG prejde automobil 410 km. Kombinovaná spotreba je 5,4 m3 (3,5 kg) zemného plynu na 100 km, čo zodpovedá emisiám iba 97 g CO2/km. Pri prevádzke na benzín umožňuje plná nádrž dojazd 920 km. Na jedno natankovanie oboch palív teda dokáže Octavia G-TEC absolvovať až 1 330 km. No nie je to lákavá maškrta pre fleetových zákazníkov?

octavia-g-tec-971-g.jpg

Palivové nádrže na CNG sú umiestnené pod podlahou batožinového priestoru. Po otvorení veka kufra si na prvý pohľad nič nevšimnete; pozorným skúmaním zistíte, že chýba rezervné koleso, ktoré nahrádza súprava na opravu defektu. V krajnom príapde je k dispozícii asistenčná služba. Teda aj Octavia G-TEC patrí s objemom batožinového priestoru 460 litrov (Octavia G-TEC), resp. 480 litrov (Octavia Combi G-Tec) k najpriestrannejším autám svojej triedy. Pripomeňme, že po malom modeli Citigo G-TEC je Octavia G-Tec druhým modelom značky Škoda, ktorý je schopný prevádzky na stlačený zemný plyn. Oproti klasickej verzii predstavuje pokles nákladov na palivo až 43 %.

octavia-g-tec-958-g.jpg

Nová Škoda Octavia G-TEC bude určite mimoriadne silným hráčom v segmente firemných automobilov. Veď cena paliva CNG je na slovenskom trhu podstatne nižšia ako cena nafty alebo benzínu. Pri jazde na stlačený zemný plyn predstavujú náklady na palivo približne 0,04 €/km. Rozdiel v cene oproti najpredávanejšej motorizácii 1,6 TDI 77 kW je iba 440 eur. To znamená návratnosť investície z úspory nákladov na palivo pri najazdení 50 000 km za menej ako 10 mesiacov, pri 30 000 km približne za 1,3 roka a následne sa už investícia začína zhodnocovať. Servisovanie vozidiel je zabezpečené v 18 špeciálne vybavených autorizovaných servisoch značky Škoda. Tlakové nádoby je vhodné vymeniť po 20 rokoch, ich kontrolu odporúča výrobca každé štyri roky.

octavia-g-tec-965-g.jpg

Oproti porovnateľnému benzínovému agregátu produkuje motor na stlačený zemný plyn zhruba o 80 % menej škodlivých uhľovodíkov a o 80 % menej oxidov dusíka. CNG taktiež nepredstavuje (v prípade havárie) hrozbu pri kontaminácii pôdy, či spodných vôd. Okrem toho je aj najbezpečnejšou pohonnou látkou. Automobil s pohonom CNG môže - na rozdiel od LPG - parkovať aj v podzemnej garáži, keďže stlačený zemný plyn je ľahší ako vzduch, stúpa nahor a nie je jedovatý.

octavia-g-tec-963-g.jpg

CNG je dlhodobo ekonomicky najvýhodnejším motorovým palivom v SR. Oproti benzínu dosahuje finančnú úsporu až 43 %. Pre správne porovnanie ekonomiky CNG a klasických palív je potrebné používať priemerné ceny palív za minimálne obdobie 12 mesiacov. Základnou predajnou jednotkou CNG je 1 kg, ktorý však má v porovnaní s bežnými palivami väčšiu energetickú hodnotu. Orientačne: 1 kg CNG predstavuje 1,14 litra nafty, 1,43 litra benzínu a 1,75 litra LPG. Prepočet na jednotku klasického paliva (1 liter) znamená, že v porovnaní s naftou (priemerná cena: 1,379 eura) by ste zaplatili v prípade CNG za liter iba 1,047 eura. Oproti benzínu, ktorého priemerná cena je 1,471 eura, dokonca iba 0,835 eura. V porovnaní s LPG, ktorého priemerná cena je 0,721 eura, by ste v prípade CNG zaplatili 0,667 eura za liter paliva.

octavia-g-tec-955-g.jpg

O potenciáli CNG riaditeľ spoločnosti SPP CNG Ľubomír Blaško hovorí: „Na Slovensku je v súčasnosti motoristom k dispozícii 10 verejných plniacich staníc CNG, 2 neverejné a približne 20 malých súkromných. Spoločnosť SPP CNG prevádzkuje 8 verejných plniacich staníc CNG, ktoré fungujú v samoobslužnom režime. Zákazníkom sú prístupné nepretržite 24 hodín denne a 365 dní v roku. Je možné na nich platiť platobnou kartou alebo zákazníckou kartou CNG. Na Slovensku v súčasnosti využíva pohon na CNG približne 1 400 vozidiel, z toho 300 autobusov, 100 nákladných alebo dodávkových vozidiel a 1 000 osobných áut vrátane malých dodávok."

octavia-g-tec-959-g.jpg

Najväčšiu firemnú flotilu CNG prevádzkujú na Slovensku spoločnosti skupiny SPP so 160 vozidlami s pohonom na zemný plyn. Najväčšími zákazníkmi sú dopravné podniky v Bratislave a v Košiciach. Na porovnanie: v Českej republike je k dispozícii 50 plniacich staníc a 6 300 vozidiel na CNG, v Rakúsku 180 plniacich staníc a 7 717 vozidiel. V Európe už jazdí vyše 1,8 milióna vozidiel s pohonom na CNG a počet staníc sa blíži k hranici 4 200.

Rozširovanie siete plniacich staníc CNG má na Slovensku výborné predpoklady. Slovensko je druhá krajina v Európe čo sa týka plynofikácie, to znamená, že takmer v každej obci je teoreticky možné vybudovať plniacu stanicu CNG. V súčasnosti predstavuje podiel vozidiel s pohonom na CNG na celkovej spotrebe motorových palív v SR úroveň 0,06 %. Dosiahnutie 10 % podielu CNG na celkovej spotrebe motorových palív v SR by znamenalo vybudovať a prevádzkovať 250 plniacich staníc CNG s priemernou dodávkou CNG v objeme 1 mil. m3 ročne.

Šancu na rýchlejší rozvoj ponúka balík opatrení Európskej komisie Clean Power for Transport a Smernica o zavedení infraštruktúry pre alternatívne palivá, ktorá je v schvaľovacom procese Rady EÚ. Stratégia hovorí, že do roku 2020 by sa mal 10-násobne zvýšiť počet vozidiel s pohonom na CNG a vybudovať sieť plniacich staníc CNG v dosahu do 150 km. Slovenská republika musí v zmysle tejto smernice pripraviť do 2 rokov príslušné plány na rozvoj a podporu CNG.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri