Škoda Fabia 1,2 TSI Style
Podvozok a brzdy sú najväčšie tromfy: Fabia tretej generácie získala titul Auto roka - nielen na Slovensku, ale aj v Česku. To je jeden z predpokladov, prečo by mala prilákať kupujúcich. Ďalším je pestrá paleta ponúkaných verzií a rôznych výbav. Každá z nich má svoje plusové body, ale aj detaily, ktoré môžu pri kúpe rozhodovať v negatívnom zmysle slova.
Na testovanie nám importér poskytol benzínovú Fabiu 1,2 TSI s výkonom 81 kW (110 k) pri 4 600 otáčkach, ktorá s vybavením Style patrí na samotný vrchol ponuky z hľadiska výbavy. V kabíne nájdete plno priečinkov, či poličiek a v interiéri, samozrejme, nechýbajú ani tradičné užitočné maličkosti. Napríklad odkladacie priestory pod prednými sedadlami, či držiak parkovacích lístkov za predným sklom...
Hoci motor sa štartuje tlačidlom, na odomknutie auta musíte použiť diaľkové ovládanie, ktoré si potom môžete vložiť do vrecka. Toto riešenie považujeme za polovičaté. Obe predné sedadlá majú dvojstupňové vyhrievanie, na trojramennom volante sú ovládače rádia (vľavo) a informačného systému, respektíve telefónu (vpravo). Chválime najmä komfortné telefonovanie s Bluetooth.
Stredové ventilačné otvory umiestnili dizajnéri troška vyššie a hornú časť palubnej dosky ohraničili výraznejšie. Žiaľ, horná časť dverí i prístrojová doska sú z tvrdého plastu. Elektrické ovládanie okien sme mali nielen vpredu, ale aj vzadu. Na rozdiel od predchádzajúcich generácií majú vonkajšie zrkadlá dostatočne veľkú činnú plochu. Projektorové svetlomety s LED denným svietením dostanete už od vybavenia Ambition.
Pri posune predných sedadiel viac dozadu zostane pre zadných pasažierov iba málo miesta na nohy. Vyššie prahy im sťažujú vystupovanie. Len slabou útechou pre vysokých ľudí je dostatok miesta nad hlavami. Bonusom vo Fabii je tradične objemný batožinový priestor - základom je 330 litrov a po sklopení zadných operadiel až 1 150 litrov. Nevýhodou je - po sklopení zadných operadiel - schod vysoký až 10 cm. O rovnej podlahe teda môžu majitelia novej Fabie len snívať.
Podvozok je tvrdší, než sme očakávali, ale dobre tlmí nerovnosti. V zákrute spoľahlivo drží zvolenú stopu - a to aj pri rýchlom prejazde zákruty. Výborné je tiež odhlučnenie kabíny. Brzdy reagujú podľa očakávania výborne, u škodovky to patrí k samozrejmostiam.
Troška nás na testovanom vozidle sklamala 7° automatická prevodovka DSG; pri manuálnej prevodovke by bola akcelerácia určite pohotovejšia. DSG sa totiž pri rozjazde potrebuje nadýchnuť a pokiaľ bol aktivovaný systém stop&start, tak je rozbiehanie kostrbaté, presnejšie povedané trhané. V praxi sme si viackrát overili, že po uvoľnení brzdového pedála síce motor ihneď naštartuje, no vzápätí je potrebné zlomok sekundy počkať, až sa auto samo rozbehne a až potom môžete naplno akcelerovať.
Tí, ktorí zvolia voľnejší rozjazd s minipauzou pri stláčaní plynového pedálu, rozbehnú auto určite plynulejšie, avšak pomalšie. Ak by sme sa rozhodovali medzi automatickou 7° prevodovkou DSG alebo manuálnou 6° - jednoznačne by sme dali prednosť manuálnej. S ňou sa dá jazdiť dynamickejšie, bez zbytočného trhania.
Samostatnou kapitolou je spotreba. V meste sa môže vyšplhať až na osem litrov, na diaľnici sme zaznamenali pri rýchlosti 130 km/h so zapnutým tempomatom (aktivuje sa na páčke pod volantom) priebežnú spotrebu 6,9 litra. Pri stovke to bolo okolo päť litrov a konečný priemer v kombinovanom režime nám prezradil displej, kde svietilo 6,6 litra. Dojazd 650 km na jednu nádrž je reálny pri rozvážnej, pokojnej jazde s pomalým rozbiehaním auta.
To si však treba nacvičiť, lebo keď sme mali aktivovaný systém stop&start, po uvoľnení brzdového pedálu auto síce ihneď naštartovalo, no vzápätí, po okamžitom stlačení pedálu akcelerácie, poskočilo vpred. A to potom negatívne vplýva i na spotrebu. Zbožné prianie výrobcu o priemernej spotrebe 4,7 litra na 100 km je však (zrejme) nedosiahnuteľné...
Technické údaje výrobcu auta
Škoda Fabia 1,2 TSI
Objem motora (cm3) 1 197
Výkon (kW/k) 81/110
Krútiaci moment (Nm) 175
Max. rýchlosť (km/h) 196
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,7
(Skutočná spotreba pri teste 6,6)
Cena testovanej verzie 12 740 €
Najlacnejšia verzia 8 940 €
+ Výrazné plusy
Veľký batožinový priestor
Ergonomicky dobre riešený prístrojový panel
Účinné brzdy, výborný podvozok
- Najväčšie mínusy
Schod po sklopení zadných operadiel
Málo miesta na nohy na zadných sedadlách
Vyššie prahy sťažujú vystupovanie vzadu