Sen si treba splniť
Mať auto - veterána je snom mnohých ľudí. Mať však veterána v športovej verzii, s bezpečnostným rámom a všetkými ostatnými úpravami, to nie je celkom bežné. Iné je to u Petra Jasenského.
Meno Jasenský nie je v slovenskom motoristickom športe úplne neznáme. Preslávili ho hlavne Lukáš a Tomáš Jasenský. Oboch poznáme z minulosti ako pretekárov na motokárach, či motocyklov. Nielen otca, ale aj coacha, mechanika, či tímového kuchára im robil ich dnes už nebohý otec, Ivan Jasenský. Jeho bratovi Petrovi Jasenskému rovnako koluje v žilách zmes krvi a benzínu. To je vidno aj na jeho dielni, ktorá je zaplnená športovými autami, v tomto prípade však historickými.
„Všetko to začalo v roku 1999, keď som kúpil prvé historické auto. Bola to Simca Aronde rok výroby 1958, čiže sme boli jeden ročník. Auto stálo tomu pánovi 25 rokov v garáži. Zadržali mu totiž technický preukaz, keďže nemal platnú STK. Takže s týmto autom som sa pohral ako s prvým, pričom som ho vlastnými rukami postupne zreštauroval a začal som s ním chodiť na rôzne zrazy a stretnutia. Rovnako ako historické vozidlá ma však od mladosti zaujímal aj motoristický šport a dianie v ňom. Častokrát som spoločne s bratom a synovcami chodieval aj na preteky, či už to boli ich vlastné, ale aj iné. V roku 2013 som sa bol pozrieť na podujatie Peking – Paríž, ktoré prechádzalo aj Slovenskom. Tejto súťaže sa zúčastňujú posádky na historických športových vozidlách, pri ich absolvovaní najazdia posádky takmer pätnásť tisíc kilometrov a samotné podujatie trvá viac ako mesiac. A v podstate asi vtedy mi to došlo. Že síce chcem historické vozidlá, ale mám rád motoristický šport a tak som začal poškuľovať po historikoch, ale športových. No a od myšlienky k jej realizácii nebolo veľmi ďaleko, aj keď niekoľko rokov to predsa len trvalo,“ začal s rozprávaním Peter Jasenský.
V podstate to trvalo do chvíle, keď Peter zbadal vozidlo Ford Capri GT. To bolo síce v civilnej verzii, Peter však v ňom okamžite videl pretekársky špeciál. Prišiel rad na jeho prerábanie do športovej verzie, čo samozrejme znamenalo, že celé auto bolo treba odstrojiť, navariť doň bezpečnostný rám, upraviť podvozok, motor a porobiť aj nesmierne množstvo ďalších úprav. Táto práca si vyžiadala štyri roky tvrdej práce.
„Pravdu povediac, najskôr mi to akosi nešlo dokopy, reštaurovať veterána a následne sa s ním ísť niekde naháňať. Ale potom som sa s touto myšlienkou zžil a povedal som si „prečo nie?“. Keď som prvýkrát zbadal spomínaný Ford Capri GT bolo mi jasné, že toto bude auto, s ktorým by som mohol niekedy v budúcnosti absolvovať podujatie Paríž – Peking,“ opísal lásku na prvý pohľad Peter Jasenský.
Človek niekedy môže plniť svoj sen postupne, krok za krokom, nie vždy však všetko ide tak ako si naplánoval. Peter Jasenský mal totiž už zaplatené aj štartovné v rámci vysnívanej súťaže Peking - Paríž 2019, no na štart sa nakoniec nepostavil.
„Áno, mali sme už všetko prichystané, zaplatené štartovné, ale motor, ktorý odmietol ďalšiu spoluprácu, bol proti. Pravdu povediac, bola to moja blbosť a naivita , prihlasovať sa na takú ťažkú súťaž, keď auto ešte nebolo poriadne odskúšané. Dostal som poriadnu facku, keďže som prišiel ešte aj o kopu financií na štartovnom, ktoré nám nevrátili, keďže chyba bola na našej strane. A keďže teraz je štartovné ešte drahšie, vymysleli sme záložný plán. Tým je podujatie, ktoré má odštartovať v Rakúsku a postupne sa presunie cez Chorvátsko a Čiernu Horu naspäť do Rakúska. Navyše si na ňom overíme výdrž nášho auta. Podujatie sa bude konať v mesiaci jún a my sa na štart postavíme práve s Fordom Capri GT,“ pokračoval pán Jasenský.
Toto sú plány s Fordom Capri GT, čiže s autom, ktoré v dielni Petra Jasenského drží prím „prvého športového veterána“. Medzi tým sa ich tu objavilo viacero, pričom jedným z nich je aj nádherný Fiat Abarth 124 Spider. Ten prišiel už v kompletne upravenom stave.
„Abartha som kúpil na Morave od pána, ktorý sa sťahoval mimo Českú republiku a rozpredával svoje poklady. Ten Fiat však bohužiaľ iba vyzeral že je komplet hotový. Keď som ho kupoval nebol prihlásený na značkách a majiteľ mi nepovolil jazdu na ceste, len na dvore. Auto štartovalo, brzdilo, radilo, hovorím si OK.
Keď som sa doma previezol, zistil som, že brzdí asi ako naložený kamión, pričom sa celé auto trasie. Zistili sme, že pôvodný kardan bol nielenže nevyvážený, ale aj ohnutý, takže musel ísť nový. Bolo treba prerobiť diferenciál na samosvor, doplniť slabý rám, prerobiť brzdy. Skúsili sme dať väčšie, to ale znamenalo vymeniť aj disky za 15 palcové. Tie zase pri otočení drhli o podbeh, takže riešenie musel vymyslieť Norbi Klement z Lučenca. Je to kamarát a robil mi aj Forda. Zvládol to perfektne ako vždy. Keď som ho viezol domov na prívese akurát poriadne pršalo. Doma už auto nešlo naštartovať, voda urobila svoje na elektrike. Takže zase telefonát Tomášovi Uhrínovi z Vrábel, OK prines auto niekedy koncom februára. Treba prerobiť celú elektriku, nie je predsa možné, aby trocha vody odstavilo motor. Poznám sa s nim tiež dlhšie, robil mi komplet elektriku aj riadiacu jednotku aj na Forda. No proste bolo na tom Fiate roboty ako na kostole, ale zdá sa, že už je najhoršie za nami.
Fiat Abarth 124 Spider by som rád využil v rámci ESET Cupu pretekov historických automobilov na okruhu. Je to auto, ktoré potrebuje už iba doladiť a môže ísť na okruh. Splním si tým svoj dávny pretekársky sen. A bude to medzi historikmi, s rovnakou záľubou akú mám ja,“ uzavrel Peter Jasenský.
Dielne Petra Jasenského v sebe skrývajú aj iné „klenoty“, o nich sa môžeme porozprávať niekedy inokedy. Zatiaľ pánovi Jasenskému prajeme množstvo šťastných kilometrov.
Miro Majláth