SEAT Leon ST Kombi X-PERIENCE 2,0 TDI
Kombi z rodiny Leonov odvezie všetko a všade: Ako sme pred pár dňami sľúbili, uverejňujeme ako prví test najmladšieho člena rodiny Leonov - na scénu vstupuje SEAT Leon ST Kombi X-PERIENCE, ktorý sa dostane do predaja u slovenských dílerov 2. januára 2015. Získať malý náskok nám umožnil importér automobilov španielskej značky, ktorý nám poskytol novinku s dvojlitrovým dieselovým motorom na zvyčajné testovanie s malým predstihom.
Leon X-PERIENCE konštrukčne vychádza z kombi Leon ST. S elektronicky ovládaným pohonom všetkých kolies a zvýšeným podvozkom je súci aj mimo asfaltovú vozovku a poskytuje novú dimenziu pôžitku z jazdy. Bez váhania sme zamierili do kopcovitého terénu a od prvých metrov sme pocítili, že Leon kombi vo verzii X-PERIENCE nekompromisne a s istotou prekonáva výmole, stúpania i zjazdy. Istotne aj vďaka svetlej výške podvozku 17 cm prešiel hladko i ponad skaly, respektíve cez hrebeň stúpania. Hoci možno by nebolo od veci na svetlej výške podvozku ešte pridať...
V jednej chvíli ma nečakane, priam zvolaním „ten chcem mať!" oslovil na parkovisku náhodný okoloidúci a hneď sa živo zaujímal o parametre tohto Leona. Na prvý pohľad mu vyhovoval priestor v kabíne, veľkorysý objem batožinového priestoru - v základnom usporiadaní 587 litrov a po sklopení zadných operadiel 1 470 litrov. Usúdil, že tam pohodlne odvezie nielen veľký (vianočný?) nákup vrátane ihličnatého stromčeka, ale aj lyže, bicykle, či v lete surfovacie dosky...
A keďže sa zvedavec na parkovisku - ako sám povedal - často pohybuje v horskom teréne, po krátkom skúmaní Leona kombi s pohonom 4x4 sa zaujímal ako pracuje pohon všetkých štyroch kolies 4Drive. V tejto súvislosti sme mohli odpovedať len v superlatívoch: Leon ST Kombi X-PERIENCE (dĺžka 4,5 metra, šírka 1,8 m) reaguje agilne a v každej situácii zostáva na vozovke ako prilepený.
V horských serpentínach spoľahlivo kopíruje zvolenú stopu a keďže brzdy majú ostrý nábeh, bezpečnosť jazdy je zaručená aj v zhoršených poveternostných podmienkach. Systém 4Drive variabilne rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá, zvyšuje trakciu i smerovú stabilitu, čím prispieva k výbornej dynamike jazdy.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 9 sekúnd patrí k veľmi dobrým hodnotám. Na dostatočnú akceleráciu i rýchlosť v zákrutách sa môžete určite spoľahnúť. Žiaľ, na snehu sme si to nemohli vyskúšať, lebo na Slovensku sme ho v čase testovania nemali k dispozícii. A tak ponúkame aspoň fotografie z Rakúska...
Predné, športovo tvarované, anatomické sedadlá v zákrute dobre držia telo vodiča i spolujazdca. Sú vyhrievané a výškovo nastaviteľné, čalúnené kvalitnou látkou. Na vhodne tvarovanom volante sú tlačidlá na ovládanie rádia (vľavo) a informačného systému (vpravo). Tempomat má jednoduché ovládanie na páčke stieračov, čo taktiež prispieva ku komfortu jazdy. Na stredovej konzole je pod monitorom prehľadné ovládanie klimatizácie. Na malom displeji pred vodičom sa nachádza miniatúrna signalizácia indikátora radenia šiestich prevodových stupňov, k dispozícii sme mali aj vypínateľný systém stop&start.
Malá plocha vonkajších zrkadiel je pehou na bezchybnej tvári tohto kombíka, ktorú azda môžeme výrobcovi aj odpustiť, ak berieme do úvahy jeho snahu o dynamický dizajn karosérie. Tvar zrkadiel je pehou, ktorá dodáva na kráse, hoci občas sme auto vo vedľajšom pruhu museli troška hľadať.
Na záver informácie, ktoré zaujímajú každého motoristu: pri razantnej jazde po diaľnici na trase BA - PN (vrátane prejazdu oboma mestami z jednej strany na druhú) sme dosiahli celkom prijateľnú priemernú spotrebu v kombinovanom režime 6,5 litra. Na spiatočnej ceste sme neprekročili rýchlosť 100 km/h a priemerná spotreba sa ustálila na nižšej hodnote 6,2 litra.
Displej nás informoval, že priebežná spotreba pri rýchlosti 100 km/h bola 4,6 litra, pri diaľničnej 130-ke 6,1 l. Dojazd 750 kilometrov však celkom nesplnil naše očakávanie, lebo ak má auto nádrž 55 litrov, predpokladali sme vyššie konečné číslo aspoň o sto km. Tu niekde sa matematike podlomili kolená...
Pravdou však je, že sme jazdili s úplne novým autom, ktoré malo najazdených len 220 km a navyše sa vonkajšia teplota pohybovala len tesne nad nulou. Alebo elektronika v konkrétnom aute začala silvestrovať predčasne?...
Na záver ešte malý dôvetok k troška nadsadenému titulku: Kombi z rodiny Leonov odvezie všetko a všade - za predpokladu, že s ním nechcete presťahovať klavír na Gerlachovský štít.
Technické údaje výrobcu auta
SEAT Leon ST Kombi X-PERIENCE 2,0 TDI
Objem motora (cm3) 1 968
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 340
Max. rýchlosť (km/h) 208
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
(Skutočná spotreba pri teste 6,2)
Cena testovanej verzie 24 810 €
Najlacnejšia verzia 22 770 €
+ Výrazné plusy
Ticho v kabíne, priestranný interiér
Dynamický, ale úsporný motor
Pohon 4Drive, ostré brzdy
- Najväčšie mínusy
Malá plocha vonkajších zrkadiel
Na jednu nádrž nafty dojazd iba 750 km