S L Racing na Dobšinej padali rekordy, ale aj hadice
Posledné roky sme si zvykli, že Dobšinský kopec so sebou prináša tropické horúčavy. Atmosféra malého mestečka a božskej prírody akosi zvláštne ladí s výnimočnosťou a krásou pretekárskych strojov. Počasie, ale aj technika sa napokon „pohrali" s viacerými. Je len tenká hranica medzi úspechom a pádom. Tím L Racing si po nedeľňajších pretekoch so sebou vzal niekoľko trofejí, no tiež sklamanie z vypadnutia Jozefa Béreša ml.
Keď sa v sobotu popoludní spustila nad Dobšinou silná búrka, nikomu to príliš neprekážalo. Prvý tréning prebehol vcelku úspešne a na rozpálenom asfalte. Navyše tento kopec, ktorý sa niekoľko rokov jazdí ako súčasť Majstrovstiev Európy, pozná takmer každý. Preto zrušenie druhého tréningu kvôli počasiu nič dramatické neprinieslo. Aspoň naoko...
Jožko Béreš ml. sa do Dobšinej tešil ako na žiadne iné preteky: obľúbených 30 zákrut a pár kratších i dlhých roviniek má svoj charakter a patrí medzi to najkrajšie, čo Európa ponúka. Taktiež tím L Racing patrí medzi hlavných partnerov podujatia, pričom to domov pod Krásnu Hôrku majú len na skok.
Jožkova prvá a jediná tréningová jazda s brutálnou kopcovou Škodou Fabia bola akousi predzvesťou toho, čo malo prísť. Ak by všetko zafungovalo správne, svoj osobný rekord by očividne pokoril: „Na Dobšinský kopec som sa tešil najviac zo všetkých pretekov a chcel som tiež prekonať svoj najlepší čas spred dvoch rokov s Audi. Z prvej tréningovej jazdy som mal dobrý pocit, i keď som vôbec netlačil. No asi kilometer pred cieľom auto prestalo ťahať - šlo len na voľnobeh. Dokríval som s časom 2:52,470, pričom som 21 sekúnd šiel s obmedzeným výkonom. V tej chvíli som tušil, že svoj rekord dokážem prekonať. V servise sa spravili úpravy a všetko vyzeralo dobre. No v prvej ostrej jazde pred dlhou rovinkou mi spadla hadica z turba. Bol som veľmi sklamaný, pretože sme stratili body. Rexteam to mrzelo asi ešte viac, no vedia, čo majú s autom robiť."
Keby sa to stalo v druhom-zrušenom voľnom tréningu, poruchu by do nedele opravili. Slovami manažéra Janka Liptáka: „Nemôžete z toho viniť nikoho, také veci sa jednoducho stávajú."
Čo pretekársky pánboh jednému vezme, druhému pridá. Aj tak by sa dal definovať napínavý víkend ďalšieho jazdca L Racing - Vlastimila Majerčáka na Mitsubishi Lancer EVO IX. Ten v súčte časov síce skončil v triede za Igorom Stefanovskim, no v druhej ostrej jazde pokoril čerstvučký traťový rekord tohto rýchleho Macedónca.
Vlastimil Majerčák: „Počasie tréningy síce zamiešalo, mne to však nerobilo žiaden problém. Prekvapil ma Macedónec Stefanovski, napriek tomu, že som ani ja nešiel zlý čas. Auto bolo miestami trochu nedotáčavé, tak sme zmenili nastavenia aj pneumatiky. Napriek tomu, že ma v celkovom hodnotení porazil, podarilo sa mi zajazdiť čas 2:58,038, ktorý sa stal novým traťovým rekordom v triede N."
Okrem toho Vlastovi patrí absolútne tretie miesto v rámci MSR PAV a samozrejme víťazstvo MSR v triede N.
S horúčavami a úskaliami 6810 m trate sa úspešne popasoval aj manažér a jazdec tímu Ján Lipták. Patrí mu víťazstvo v triede historikov HK2 s vernou Toyotou Celica: „Víkend vyšiel celkom pekne, i keď škoda, že sa porucha na Fabii nestala v druhom tréningu - do nedele by to stihli opraviť. Škoda aj tých bodov, no šance na titul sú stále vysoké a verím, že si to Jožko vynahradí na Jankovom Vŕšku. Moja Toyota fungovala dobre, s výsledkom som spokojný," skonštatoval Ján Lipták.
Jeho syn Peter sa v Dobšinej opäť zamiloval... Okrem manželky Janky mu radosť robí už aj jeho Mitsubishi Lancer EVO IX. Poruchy a demotivácia zo začiatku sezóny sa stratili kdesi v malokarpatských a dobšinských lesoch. Peter znovu nachádza stratenú lásku k pretekaniu. Dokazujú to aj jeho stabilne lepšie výkony: „Prekvapil som sám seba, že sa z pretekov na preteky zlepšujem a začína ma to skutočne baviť. S autom neboli vážnejšie starosti a v nedeľu som sa zrýchlil o niekoľko sekúnd. Dôležité je pochopiť, kde človek robí chyby. Na Dobšinskom kopci ma stále prekvapovali niektoré nájazdy do zákrut. Zradný je najmä klopený Južný portál. Horúčavy boli náročné, no stále to nebolo také zlé, ako na Pezinskej Babe. Teplotu však v tom sústredení prestanete vnímať," povedal Peter, ktorému patrí 6. miesto v triede E1.
Pod vlajkou tímu L Racing sa predstavil aj talentovaný Tomáš Fusko, ktorý Škodu Fabia RS KIT-CAR doviedol v triede A na druhé miesto. Pozornosť vzbudzoval opäť 14-ročný Denis Pavlík, ktorý rodičovské rallyové auto Škoda Fabia doviedol bezpečne do cieľa, bohatý o ďalšie cenné skúsenosti. Vlado Hanuš na Mitsubishi Colt EVO 650 preteky pre poruchu nedokončil.
Je čas vyhrnúť si rukávy a pustiť sa do práce na Mini John Cooper Works WRC. Jožkov pretekársky overal z Dobšinej nestihne poriadne oschnúť, keď tento piatok večer začne naháňať sekundy na popradskom mestskom okruhu. Prichádza Rally Tatry, s vyše 87 km rýchlostných skúšok. Sekundovať mu bude opäť spolujazdec Zoltán Répás.
Jozef Béreš ml.: „Tieto trate síce nepoznám, no na spoznávanie mi postačia dva predpísané tréningy. Verím, že auto bude fungovať - pracovali sme na ňom a pracujeme stále."
Druhý významný aktér na Tatrách za tím L Racing bude opäť Vlasto Majerčák so spolujazdkyňou Miškou Vejačkovou. S Mitsubishi Lancer EVO IX majú jediný cieľ: potvrdiť svoju silu ďalším víťazstvom v triede.
Vlastimil Majerčák: „Pod Tatrami je výber tratí obmedzený národným parkom. Obávam sa „letísk" s množstvom retardérov, no necháme sa prekvapiť, čo nám usporiadateľ pripravil. Tešíme sa a chceme opäť zabojovať o víťazstvo. Použijeme rovnaké auto ako na Dobšinej, s tým, že namontujeme späť reštriktor a výkon klesne zo 405 koní na približne 295. Prerobí sa tiež podvozok, mapa motora a 17-palcové pneumatiky nahradia 18-palcové."
Spolu s nimi sa pod Tatrami predstavia Vladimír Hanuš/Slavomír Harabín (Mitsubishi Lancer EVO X), Tomáš Fusko/Jakub Slovák (Peugeot 208 VTi R2), Ákos Tábori/Tamás Kurti (Citroën C2R2 Max) a dvaja historici Pavol Kravárik/Miroslav Reľovský (VW Golf 1 GTI) a Štefan Vancík/Ján Pavlík (FIAT 127).
Rally Tatry odštartuje mestskou skúškou tento piatok o 22:23 a pokračuje v sobotu ráno 8:43 rýchlostnými skúškami Šuňava a Bystré, ktoré si posádky užijú trikrát. Víťaz si prevezme trofej na popradskom námestí o 16:00.
Martin Trenkler/RPM