Rozhovor s Igorom Vlasatým

Ako prvého sme do nášho hľadáčika zaradili úradujúceho majstra zóny strednej Európy a majstra Slovenska Igora Vlasatého.

Spomínaš si na deň, kedy si sa prvý krát posadil do autokrosového špeciálu? Kto a kedy ťa priviedol k autokrosu?
Na svoj prvý pretek si spomínam veľmi dobre. Bolo to v roku 1991 na majstrovstvách Slovenska v Môlči pri Banskej Bystrici. Do autokrosového auta ma posadil môj otec, ktorý bol reprezentantom Československa. Pretekal v rokoch 1974 až 1995.
Takže ak dobre počítam nastávajúca sezóna bude už tvoja devätnásta? Aké najväčšie úspechy si dosiahol v doterajšej autokrosovej kariére?
Aktívne som začal pretekať až roku 1994 a jazdím bez prestávky do dnešnej doby takže 16 rokov. Som reprezentantom Slovenskej Republiky, 14 násobným majstrom Slovenska, viac krát sa mi podarilo získať titul majstra Zóny Strednej Európy a veľmi si cením aj 4. miesto v seriáli Majstrovstiev Európy v divízii D3A /buginy do 1600 ccm/ z roku 2004

Ako sa zmenila od tej doby úroveň pretekov z tvojho pohľadu?
Čo sa týka tratí zmenil sa ich profil, čím sa dosiahla vyššia priemerná rýchlosť na kolo. Dnešné moderné trate sú širšie, čo je oveľa bezpečnejšie pre jazdcov a aj divákov. FIA v poslednej dobe kladie veľký dôraz na bezpečnosť diváka, čo zakomponovala do predpisov, ktoré musia byť dodržané pre schválenie trate pre ME. U samotných bugín ide vývoj taktiež dopredu, tak ako sa z roka na rok zrýchľujú, FIA postupne doplňuje prvky pre bezpečnosť jazdca. S konkurenciou je to stagnujúce, pretože motoristický šport už dávno nie je tak finančne dostupný pre širšie pole jazdcov ako bol niekedy. Je to škoda, pretože ak chce vidieť divák kvalitné preteky, tak je k tomu potrebné kvalitné a široké pole jazdcov. Jediné riešenie tejto sitácie vidím v spojení niekoľkých „majstrákov“ ako napríklad spoločný slovensko – česko – maďarský „majstrák“. Pri tejto alternatíve by bolo zabezpečené kvalitné štartovné pole, rôznorodosť a kvalita tratí, a jazdci a diváci by si prišli na svoje.

Ktorá trať je tvoja najobľúbenejšia, a ktorú naopak nemáš rád?
Najradšej chodievam do Novej Páky /ČR/, kde sa každoročne stretáva Európska autokrosová špička, ktorú podporuje 30 000-ová divácka kulisa. Mám rád rýchle a zároveň technické trate. Nepoznám žiadnu trať, o ktorej by som mohol vyslovene povedať, že ju nemám rád, aj keď trať vo Veľkých Uherciach mi najmenej sedí.
Mal si vážnu nehodu?
V roku 1994 na Majstrovstvách Európy v Žitavanoch pri Zlatých Moravciach som sa po štarte kvalifikačnej jazdy dostal do kolízie so súperom následkom čoho nasledovalo niekoľko sált z buginou. Našťastie som z toho vyviazol bez zranení.

Určite máš okolo seba tím skvelých ľudí, ktorí ti pri príprave a tiež na samotných pretekoch pomáhajú.
Samozrejme bez skvelého tímu sa pretekať nedá. Veľká vďaka patrí hlavne môjmu otcovi, ktorý ma priviedol k motoristickému športu, doteraz mi radí, pomáha a finančne podporuje a samozrejme aj mojim mechanikom, ktorý mi tiež pomáhajú od mojich začiatkov.
V sezóne 2008 si predstavil nový špeciál, s ktorým si vybojoval titul majstra Slovenska a zóny strednej Európy. Môžeš nám ho popísať?
Jedná sa o vozidlo SEAT Buggy, osadené atmosferickým radovým štvorvalcom s objemom 1600 ccm s výkonom 215 k. Použitý je stály pohon všetkých kolies cez štvorstupňovú H- prevodovku. Hmotnosť buginy je 526 kg.

V autokrosových kuloároch sa pošuškáva, že pre nastávajúcu sezónu pripravuješ nový motor. Prezradíš nám o aký motor sa jedná?
V nastávajúcej sezóne sa predstavím s úplne novou buginou s motorom SEAT, ktorý má po odbrzdení 228 k. a taktiež bude v bugine použitá nová 5-stupňová sekvenčná prevodovka. Zmena bude aj v dizajne. Nechajte sa prekvapiť, veľmi sa teším na novú buginu a aj sezónu.

Na záver by som sa Ťa rád spýtal, na ktorých pretekoch Ťa budeme môcť vidieť a aké sú tvoje závodné ciele, ktoré by si chcel dosiahnuť v nastávajúcej sezóne?
Potom ako som videl kalendár na novú sezónu 2009 som dosť sklamaný s kalendára MSR, jednak z malej rôznorodosti tratí a kolízie termínov s CEZ a ME. Je veľkou škodou, že vedenie nášho autokrosu, nebolo schopné zladiť kalendár s medzinárodným tak aby nekolidoval. Pre niektorých jazdcov, ktorý sa chceli zúčastniť medzinárodných pretekov sa bude ťažké rozhodnúť, ktoré z pretekov vynechajú a tým sa pripravia o možný bodový zisk. To ktorých pretekov sa toho roku zúčastním je v štádiu jednania a do dosť veľkej miery to závisí od mojich sponzorov. S určitosťou viem povedať, že ma diváci uvidia na ME v domácom Lučenci, kam sa veľmi teším, ale ktorý zo seriálov budem štartovať ako kompletný ešte nie je zatiaľ rozhodnuté. Ak to bude seriál MSR, tak by som v ňom chcel získať titul majstra Slovenska, a ak to bude kompletný seriál ME, tak by som sa v ňom chcel umiestniť celkovo do 5-teho miesta.
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie

Autokros Dargov Dubiny
1. 9. 2024

Autokros Môlča
13. 6. 2024

Damix Trade CEZ Autokros Môlča
11. 6. 2024

Ján Šebo CEZ Autokros Môlča
11. 6. 2024

Setkání mistrů Sosnová 2023
15. 11. 2023

Autokros Dargov Dubiny IX
7. 9. 2023

Autokros Dargov Dubiny VIII
7. 9. 2023

Autokros Dargov Dubiny VII
7. 9. 2023

Autokros Dargov Dubiny VI
7. 9. 2023

Autokros Dargov Dubiny V
7. 9. 2023

Autokros Dargov Dubiny IV
7. 9. 2023

Autokros Dargov Dubiny III
7. 9. 2023

Autokros Dargov Dubiny II
6. 9. 2023

Autokros Dargov - Dubiny 2023
4. 9. 2023

Damix Trade CEZ Autokros Môlča
19. 7. 2023

Martin Dovalovský CEZ Autokros Môlča
19. 7. 2023

BMT Motorsport CEZ Autokros Môlča
19. 7. 2023

Lea Horniaková CEZ Autokros Môlča
18. 7. 2023

Ján Šebo CEZ Autokros Môlča
18. 7. 2023

Milan Rýzek CEZ Autokros Môlča
18. 7. 2023

Roman Polák CEZ Autokros Môlča
18. 7. 2023

Autokros Môlča piatok
14. 7. 2023

Damix Trade test Autokros Môlča
13. 7. 2023

Vyhlásenie Majstrov volantu SAMŠ - III
20. 11. 2022

Centrálne testovanie Košice
6. 3. 2022

Autokros Dargov - Dubiny
13. 9. 2021

Autokros Dargov-Dubiny III
18. 9. 2020

Autokros Dargov-Dubiny II
18. 9. 2020

Autokros Dargov-Dubiny
18. 9. 2020

ME Autokros Žitavany 1999
3. 4. 2020

Autokros Môlča
9. 10. 2017