RK SAMŠ informuje: Zmeny v predpisoch pre rally 2009
Medzinárodná automobilová federácia FIA zásadne prepracovala texty predpisov pre sezónu rally 2009 a veľké zmeny "postihli" aj Prílohu H, ktorá pojednáva o bezpečnosti na automobilových podujatiach. Čo sa týka športových predpisov pre rally boli vytvorené 2 základne dokumenty - prvý pojednáva o predpisoch pre podujatia FIA majstrovstiev sveta v rally ale nás bude zaujímať druhý z nich - Športové predpisy pre regionálne majstrovstvá v rally, ktorý platí s minimálnymi úpravami aj pre podujatia rally zaradené do Majstrovstiev Slovenska v rally 2009.
Prinášame vám informácie o niektorých nových úpravách.
1. Všetko, čo nie je výslovne týmito predpismi povolené je zakázané
Hneď v úvode je táto, síce veľmi nenápadná, ale o to dôležitejšia veta (článok 1.1.3). Dôsledkom jej uplatnenia vypadli z textu predpisov mnohé ustanovenia, na ktoré sme boli v minulých rokoch zvyknutí. Napríklad v predpisoch pre tohoročnú sezónu už nenájdeme zákaz otvoriť v UP kapotu - ale keďže tam nenájdeme ani vetu, že otvorenie kapoty je povolené, znamená to, že jej otvorenie v UP je naďalej zakázané. To isté platí pre viaceré ďalšie ustanovenia. Osobne si myslím, že s týmto ustanovením budeme všetci trochu bojovať :).
2. Internet v "službách rally"
Do predpisov sa premietli niektoré mechanizmy, ktoré v praxi reálne existujú už viac rokov - organizátori môžu zasielať návrhy ZU na FIA elektronicky, musia zverejniť zvlýštne ustanovenia na oficiálnej webstránke, aspoň jeden mesiac pred termínom uzávierky prihlášok. Aj vykonávacie nariadenia je možné distribuovať okrem klasického spôsobu navyše aj elektronicky. Prihláška na podujatie je okrem faxu možné poslať aj e-mailom ale organizátor musí obdržať originál prihlášky najneskôr do 7 dní po uzávierke prihlášok. Zaviedla sa aj možnosť použitia elektronického jazdného výkazu.
3. Meno jazdca a spolujazdca
Podľa vlaňajších predpisov, priezvisko jazdca (s písmenami výšky 10 cm) spolu so štátnou vlajkou (ASN, od ktorej obdržal licenciu) sa muselo nachádzať na oboch zadných bočných oknách pod štartovými číslami. Okrem toho sa mená jazdca a spolujazdca, spoločne s ich vlajkami, museli nachádzať aj na predných blatníkoch vozidla. Toho roku pribudlla možnosť umiestniť pod meno jazdca aj meno spolujazdca, tým istým typom písma ale s maximálnou výškou 50 mm plus jeho štátna vlajka.
4. Obhliadka trate
FIA upravila predpisy pre obhliadku trate. Zadefinovala obhliadku ako akúkoľvek prítomnosť FIA prioritného jazdca a/alebo spolujazdca v ktoromkoľvek čase na rýchlostnej skúške, alebo prítomnosť niektorého neprioritného člena posádky, ktorá má úmysel prihlásiť sa na rally, v období po oznámení trasy súťaže. Pre podujatia zaradené do MSR to bude platiť pre všetkých jazdcov a spolujazdcov v čase po zverejnení ZU a teda ich prítomnosť na tratiach RS bude od toho času považovaná za porušenie predpisov pre obhliadku trate.
Organizátor má v ZU uviesť pokutu za prekročenie povolenej rýchlosti, ktorú udelí riaditeľ súťaže (nezávisle od pokuty od Polície). Ostatné porušenia, včítane nadmerného prekročenia povolenej rýchlosti, budú trestať športoví komisári.
Obhliadka trate nie je povinná ale musí sa uskutočniť podľa časového harmonogramu, ktorí stanoví organizátor. FIA limitovala počet prejazdov pre každú posádku každou traťou RS na dva, na podujatiach MSR bude počet prejazdov uvedený v ZU.
5. Správanie sa počas jazdy
Aj v tejto oblasti predpisov oproti minulosti chýba viac ustanovení, ktoré boli nahradené jedným (článok 18.1.1): Posádky sa vždy musia správať športovo! a navyše treba stále myslieť na platnosť "čo nie je povolené, je zakázané".
V posledných rokoch sa viackrát menilo ustanovenie o "prevádzaní šmykov". V sezóne 2009 budú povolené len v prípade, že to bude uvedené v zvláštnych ustanoveniach súťaže.
Za prvé porušenie dopravných predpisov zaplatia posádky 70 EUR, druhé, tretie ostáva podľa roku 2008.
6. Jazdný výkaz
Došlo k vypusteniu a zmene viacerých ustanovení ale najpodstatnejšia zmena je tá, že ak vinou posádky nemôže byť do jazdného výkazu vykonaný záznam času v stanovišti stop namiesto doterajšieho časového trestu 5 minút bude nasledovať vylúčenie posádky.
7. Technické kontroly
Táto oblasť zaznamenala tiež viaceré zmeny. Posádky pri technickom preberaní musia predložiť certifikovaný homologačný list. Výber vozidiel na záverečnú technickú kontrolu už neupravuje predpis ale výber je úplne v právomoci športových komisárov a podobne aj druh a rozsah vykonanej záverečnej kontroly.
Aby bol vytvorený dostatočný časový priestor na vykonanie kontrol, medzi začiatkom záverečnej technickej kontroly a zverejnením predbežnej záverečnej klasifikácie musia byť aspoň 2 hodiny.
8. Holding park (vyčkávacie parkovisko)
Organizátor pred vstupom do servisu môže zriadiť priestor nazvaný Holding park, ktorý bude mať charakter uzavretého parkoviska, ale do ktorého bude umožnené vstúpiť reprezentantom médii a členom teamov, ak budú mať príslušné označenie.
9. Servis a flexiservis
Pred 1. RS každého dňa bude 10 minútový servis, ktorý je dokonca nepovinný, ak súťaž bude začínať touto RS. Medzi sekciami ostáva 20 minútový servis, ale počet takýchto servisov už nie je obmedzený. Na konci prvého dňa bude servis trvať 45 minút a na konci súťaže 10 minút.
Aj pre regionálne majstrovstvá bola zavedená možnosť organizovať flexiservisy.
Pri flexiservis na konci dňa posádky po vstupe do UP môžu zanechať vozidlo v ňom alebo vojsť s ním ihneď do servisu. Ak team nepotrebuje na vozidle dlho pracovať, môže ho vrátiť späť do UP aj skôr, ako za 45 minút. Nemusí ho vracať jazdec, ale môže to byť aj poverený člen teamu. Ak sa team rozhodne ponechať vozidlo najprv v UP (napr. keď v jednom teame je viac aut a postupne všetci pomáhajú pracovať na všetkých autách, alebo napr. v prípade chýbajúcieho dielu) môže vozidlo z UP vyzdvihnúť člen teamu a potom ho aj vrátiť. Celková pracovná doba flexiservisu musí byť uvedená v ZU.
10. Oneskorenie RS
Ak sa štart RS oneskorí o viac ako 10 minút pre ktorúkoľvek posádku, je povolené upraviť tlak v pneumatikách, pravdaže za dodržania predpisov pre zakázaný servis.
Gabriela Szczeczinová
Rally komisia SAMŠ