RK SAMŠ informuje 13: TEMPUS RALLY 2008
Rally komisia SAMŠ pokračuje vo zverejňovaní informácii o pripravovanej novej sezóne TEMPUS RALLY 2008. V prvej časti sme popísali systém majstrovstva Slovenska v rally, uviedli povolené súťažné vozidlá, klasifikácie a venovali sme sa otázkám súvisiacim s kalendárom slovenského šampionátu. Dnes uvádzame ďalšie zmeny, ktoré budú v priebehu tohoto roku platiť na súťažiach zaradených do TEMPUS RALLY 2008 - majstrovstiev Slovenska.
Medzinárodná automobilová federácia FIA vo Všeobecných predpisoch pre rally uviedla zmeny súvisiace s "výzorom" štartových čísel a reklám umiestnených na súťažných vozidlách. Od roku 2008 bude aj na podujatiach zaradených do regionálnych majstrovstiev použitý systém štartových čísel, ktorý sa používa na súťažiach zaradených do majstrovstiev sveta a ktorý už v minulosti vstúpil do používania aj v niektorých národných majstrovstvách (napr. v Rakúsku). Od tejto sezóny ho použijeme aj na Slovensku.
1. Štartové čísla
V stručnosti sa dá povedať, že budú menšie, budú výraznej farby a bude ich viac ...
a) predné dvere: štartové čísla budú fluorescenčnej žltej farby, výšky len 14 cm a budú umiestnené na nálepke o rozmeroch 67 cm šírka a 17 cm výška. Zvyšok nálepky je rezervovaný pre použitie organizátora. Nálepky majú byť umiestnené pri prednej hrane dverí s číslom vpredu, 7 - 10 cm pod spodným okrajom okna (pre MSR 5 cm). Vo vzdialenosti do 10 cm od nálepky nesmie byť umiestnený žiaden nápis okrem farebnej grafiky vozidla.
b) zadné okno: nálepka o rozmeroch 30 cm šírka a 10 cm výška rezervovaná pre použitie organizátora, bude umiestnená v hornej časti zadného okna. Vedľa nej 14 cm vysoké fluorescenčné oranžové štartovné číslo na priehľadnom podklade.
c) zadné okná: 2 čísla vysoké 25 cm fluorescenčnej oranžovej farby, budú umiestnené v hornej časti zadných bočných okien spolu s menom jazdca (prípadne spolujazdca)
d) strecha vozidla: nálepka široká 50 cm a vysoká 52 cm bude umiestnená na streche smerom dopredu vozidla. Matné čierne číslice 28 cm vysokébudú umiestnené na bielom podklade šírokom 50 cm a 38 cm vysokom. Táto nálepka sa nepoužije na súťažiach zaradených len do MSR. e) predná časť vozidla: 1 nálepka v tvare obdĺžníka so šírkou 43 cm a výškou 21,5 cm, ktorá bude obsahovať štartové číslo.
2. Mená jazdcov a spolujazdcov
Podľa FIA predpisov sa priezvisko jazdca spolu jeho/jej štátnou vlajkou musí nachádzať na oboch zadných bočných oknách pod štartovným číslom. Pre súťaže zaradené do MSR odporúčame uvádzať aj priezvisko spolujazdca.
Priezvisko jazdca (spolujazdca) musí byť napísané 10 cm vysokými bielymi písmenami typu Helvetica (prvé písmeno mena veľké), ostatné malé. Okrem toho sa mená jazdca a spolujazdca s ich štátnymi vlajkami musia nachádzať tiež na predných blatníkoch vozidla.
3. Reklama
Miesta nachádzajúce sa na nálepkách so štartovými číslami ako je uvedené vyššie sú vyhradené pre reklamu organizátora, táto reklama je povinná a nemôže byť súťažiacimi odmietnutá. Voliteľná reklama organizátora bude umiestnená na nálepke o rozmeroch 67 cm šírka a 30 cm výška v priestore pod štartovými číslami na predných dverách.
4. FIA a ASN priority pre rok 2008
FIA komisia pre prideľovanie priorít schválila žiadosť Jozefa Béreša jn. a rozhodla mu prideliť prioritu FIA B pre rok 2008. Národnú prioritu - prioritu ASN budú mať v nastávajúcej sezóne nasledujúci jazdci, držitelia licencie jazdca SAMŠ: Igor Drotár, Peter Gavlák, Michal Riečica, Augustín Podhájecký, Igor Vlasatý.
5. Etapa - deň - súťažný deň
Vo FIA všeobecných predpisoch pre rok 2008 FIA zamenila termín -etapa"- termínom -deň"-. Zmenu odôvodnila ľahším pochopením tohoto termínu pre širokú verejnosť. Možno termím etapa je náročnejší, ale v športe sa používa dosť bežne. A to nie len automobilovom a motocyklovom športe, ale napr. aj v cyklistike ... Navyše ak použijeme slovo deň, niektoré časti predpisu dostávajú dosť kurióznu podobu. Napr. čl. 2.2.3 hovori: " ... ak deň trvá menej ako 6 hodín ....." " zvláštne sa to číta, však?
Pri preklade FIA predpisu si preto jednotlivé národné asociácie museli nejako pomôcť. A pomohli si rôzne. Češi nahradili -etapu- termínom -deň/etapa-, maďari budú mať -etapový deň- a my sme sa rozhodli pre -súťažný deň-.
Rally komisia SAMŠ