Riskovali... Oplatilo sa... Nový Ford Focus
Predstavte si situáciu, že vlastníte automobilku so silným a stabilným miestom na trhu. Samozrejme, máte aj model, ktorý je ťahúňom predaja. Konkurencia však naspí a vy viete, že situácia sa môže zmeniť. Chcete si teda svoje postavenie udržať, v ideálnom prípade ešte vylepšiť. Ako to spravíte? Sú dve cesty. Prvá je, že nahodíte nejaký „facelift“ a budete to hrať na marketing. Je to cesta najmenšieho rizika, s relatívne predpovedateľným výsledkom. Inak sa však rozmýšľalo vo Forde. Dvadsať rokov po predstavení prvého Focusu prichádza na trh úplne nová, v poradí už jeho piata generácia, plná inovatívnych technológií a moderného dizajnu.
Slovenská novinárska premiéra sa niesla v duchu tajnostkárstva. V bratislavskom SUMMIT Motors nás usadili do dvoch TOURNEO CUSTOM. Známa bola iba cieľová destinácia – Žilina. Prvé prekvapenie prišlo už na parkovisku. Pred nami budova nového autorizované predajcu Fordov, JR-CARS. Exteriér, interiér, ale aj servisná časť – všetko v najnovšom štandarde. V duchu myšlienky, že v peknom a príjemnom prostredí sa cítia dobre všetci. Zákazníci, predajcovia ale aj servisní pracovníci.
Na zadnom nádvorí pripravená osmička nových Focusov v rôznych farbách, výbavách a motorizáciách. Do tejto chvíle som vnímal chvály o inováciách, o novom dizajne, zmene priestoru pre posádku. Moje subjektívne hodnotenie dizajnu by sa nieslo ešte viac v superlatívoch. Fotografie povedia veľa, ale zo skúseností už viem, že nie všetko. V prípade piatej generácie najpredávanejšieho Fordu si dovolím tvrdiť, že som nezachytil fotografiu, ktorá by ho ozaj vystihovala. V skutočnosti je ešte krajší, ako jeho najkrajší snímok. Zmena dizajnu prednej masky, uhladenejšie bočné línie a hlavne, hlavne úplne zmenený zadok. Jednoduchosť je v tom prípade alfa-omega úspechu.
Najviac zmien však vnímam v interiéri. Tu neostal kameň na kameni. Množstvo tlačidiel rozdeľovalo motoristickú verejnosť na dva tábory. Jeden sa zastával rýchlosti prístupu k rôznym prvkom ovládania, ten druhý zase kritizoval dizajn, ktorý si vyžadoval trochu zvyku. Nový Focus je autom súčasnosti. Aj preto sa tlačidlá presunuli do dotykového displeja, ktorý sa tak stal centrálnym mozgom všetkých potrebných funkcií. Stredový panel tak získal úplne nový, uhladenejší a luxusnejší nádych.
Osobitný odsek si zaslúži priestor. Nie preto, že by sa o tom dalo veľa písať. Je to skôr z dôvodu, že na túto triedu je ozaj veľkorysý. Aj keď sa celkové rozmery zmenili minimálne, vzdialenosť medzi prednými a zadnými kolesami narástla o 5 centimetrov. To je dôvod, prečo je aj na zadných sedadlách viac miesta, ako by som aj pri veľkom optimizme očakával. Ďalších 6 centimetrov navyše pocítia cestujúci na ramenách v prípade, ak budú sedieť na zadnej lavici traja vedľa seba. Kde predošlé generácie ťahali za kratší koniec, tam posledná získava. Kufor. 375 litrov u 5-dverovej verzie a Kombi? Kombi poskytuje až 608 litrov. Tabuľkovo je to iba o 2 litre menej oproti priestorovému „valcu“ z Boleslavy. Dajte dole zadné sedadlá a dostanete sa na číslo 1.653 litrov. A tu sa už dá zbaliť kadečo.
Spomínali sa aj inovatívne technológie. Bližšie sa im budeme venovať pri klasickom teste. Za zmienku však stojí systém fungovania svetiel. Tie zberajú údaje z viacerých jednotiek vrátane navigácie a kamery na rozoznávanie značiek. Takto je zabezpečené to, že dokážu prisvietiť v smere jazdy ešte pred tým, ako otočíte volantom. Ďalším, pre motoristov neoceniteľným pomocníkom je systém rozoznávania výtlkov. Funguje relatívne jednoducho. Pri ceste „do prázdna“ jednoducho nepustí koleso úplne dole. Tým pádom výjazd z výtlku nebude tak bolestivý. A informácia z predných kolies sa okamžite presúva k zadným, ktoré dokážu fungovať podobne. A to je iba minimálne množstvo vychytávok, ktoré sa dostali do nového Focusu.
Zaujímavé sú aj viaceré ponúkané verzie, ktoré majú byť svojím vzhľadom, ale aj funkčnosťou úplne odlišné. Okrem rozdelenia na Hatch a Kombi verziu môžete voliť medzi luxusne ladeným VIGNALE, štýlovým TITANIUM, športovým ST-LINE. Ďalšou novinkou bude crossover Focus ACTIV. RS si zatiaľ nechali ako eso v rukáve. Neodstal som ani odpoveď na otázku, či sa bude pokračovať v trende pohonu všetkých kolies, aj keď potmehúdske úsmevy čo-to napovedali.
Ako na tom bude motoricky? Jednolitrový EcoBoost už nie je žiadna novinka. Novinka však je, že v jeho 125 koňovej verzii ho budete môcť skombinovať s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Z benzínových motorov bude pripravená aj 1,5-ka v dvoch výkonových verziách. 150 a 182 koní. Naftové motory s označením EcoBlue budú dodávané v 1,5-ke s výkonom 95 a 120 koní. Pri výkonnejšej verzii bude opäť k dispozícii okrem 6-stupňového manuálu aj 8-stupňový automat. Dvojlitrový EcoBlue motor má výkon 150 koní a k nemu sú na výber obe prevodovky.
Pre koncového užívateľa je stále dôležitá aj cena. Tak poďme trochu k číslam. Tie začínajú na 14.990 Eurách s aktuálnym uvádzacím bonusom pri výbave Trend a so základným 1,0 EcoBoost-om. Taký ST-Line s dvojlitrovým naftovým motorom a automatom, teda aktuálne to najdrahšie, čo Ford v spojení s Focusom ponúka, je za takmer dvojnásobok. 28.490 Eur. Treba ale dodať, že pri ST-Line si už veľa príplatkovej výbavy nezaškrtáte. Je v ňom takmer všetko. Za kombíky si rádovo priplatíte tisícku, čo je fér ponuka.
Ako hodnotím Ford Focus poslednej generácie ja? Pozitívne. Dokonca veľmi pozitívne. Boli časy, kedy som Focus vnímal ako vozidlo, ktoré síce vyčnieva nad konkurenciou jazdnými vlastnosťami, ale v ponúkaní užívateľského štandardu stále trochu zaostáva. Doba sa mení. Myslím si, že zariskovať sa oplatilo a Focus nie len že obháji svoje miesto na trhu, ale určite má potenciál získať si nových zákazníkov, a to aj v nesmierne tvrdej konkurencii.