Renault Kangoo 1,5 dCi Extrem Outdoor
Omladzovacia kúra jednoznačne prospela: Francúzska „kengura" si už našla medzi malými a strednými podnikateľmi svojich fanúšikov, no tento presklený dodávkový automobil dobre poslúži aj ako rodinné auto. Práve nová verzia s názvom Outdoor je určená aktívnym rodinám, ktoré pri svojich výletoch potrebujú dostatok priestoru. Okrem dômyselnej variability, charakteristickej pre Kangoo, má táto dodávka navyše tiež zaujímavý dizajn.
Veľkou výhodou sú predovšetkým bočné posuvné dvere po oboch stranách, cez ktoré sa - najmä v stiesnených priestoroch - pohodlne nastupuje i vystupuje. A cez dostatočne veľké otvory ľahko naložíte i objemnejšie predmety.
Vďaka novej prednej časti s hranatejšími svetlometmi je Kangoo takmer na nerozoznanie od svojho súrodenca - Mercedesu-Benz Citan. Hlavný rozlišovací znak predstavuje maska chladiča s veľkým logom Renault uprostred. Medzi ďalšie dizajnové novinky patrí predný nárazník, vonkajšie spätné zrkadlá a koncové svetlá.
Palubná doska naďalej obsahuje v strede umiestnený odkladací priestor, ktorý je špeciálne oceňovaný najmä firemnými zákazníkmi. Dostupná ponuka rádií bola rozšírená a na výber sú tri možnosti. Všetci zákazníci, ktorí si objednajú rádio, môžu využívať pripojenia USB a Bluetooth. Ďalšia úroveň výbavy je CD prehrávač, pričom prémiové rádio obsahuje aj systém Renault R-Link. Túto alternatívu sme v testovanom aute nemali - avšak jednoznačne ju odporúčame.
Rádio môžete ovládať na samostatnom satelite vpravo pod volantom alebo priamo na stredovej konzole. Výhodou je možnosť predvoľby až 18 staníc FM. Všetky nové verzie Kangoo sa vyrábajú výlučne v MCA de Maubeuge vo Francúzsku. Táto fabrika je zvlášť uznávaná pre jej schopnosť pokryť široký rad vozidiel a opcií (63 verzií modelu Kangoo, 21 pohonných jednotiek, Mercedes Citan, 200 farieb), ako aj pre nekompromisnú kvalitu a inšpekčné procedúry. Od roku 1971 tu vyrobili vyše 4,9 milióna vozidiel, vrátane takmer troch miliónov malých dodávok a ich osobných derivátov.
V interiéri rodinnej verzie novej generácie Kangoo sa uprostred palubnej dosky vyníma upravená stredová konzola, na ktorej sú umiestnené ovládače klimatizácie a rádia. Na ergonomickom volante prevzatom z modelu Scénic sme mali ovládače tempomatu; práca s nimi je maximálne komfortná. Nový Renault Kangoo je vybavený audio systémami s USB vstupom a s funkciou Bluetooth®, ktorá umožňuje hands-free telefonovanie. Zásluhou nového umiestnenia mikrofónu sa zlepšila aj kvalita telefonickej konverzácie.
Rovná podlaha v kabíne a sklápanie delených zadných sedadiel jediným pohybom a bez námahy sú ďalšími prednosťami tohto praktického auta. Zadné krídlové dvere sa otvárajú do bokov a sú asymetricky delené. Keď si vytvoríte rovnú podlahu, jej úložná dĺžka dosahuje až 2,50 m (v kombinácii so sklopným predným sedadlom - za príplatok 80 € + 240 €). Základný objem batožinového priestoru je 660 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 2 600 litrov. Kryt batožinového priestoru sa dá uložiť pozdĺž operadla zadného sedadla alebo ho môžete umiestniť do polovičnej výšky a rozdeliť tak batožinový priestor vozidla.
Okrem tradičných úložných priestorov majú cestujúci na zadných sedadlách k dispozícii navyše tri priehradky v strope, s dvierkami, takže každý pasažier si môže uložiť svoje veci do vlastného priečinka. Otvorené odkladacie priehradky sú v strope po celej šírke aj nad predným sklom. Exkluzívne strešné lišty sa bez použitia náradia premenia na strešné nosiče.
Systém Eco-mode nájdete v kombinácii so všetkými novými motormi. Podľa profilu vozovky, podmienok a štýlu jazdy môžu dieselové motory novej generácie v tomto režime dosiahnuť až 10% úsporu paliva. Na aktiváciu stačí stlačiť príslušné tlačidlo ECO. Vyskúšali sme si to na diaľnici a pri rýchlosti 100 km/h s aktivovaným tempomatom ukázal displej priebežnú spotrebu 5,1 litra. Pri maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h sa však podstatné zvýšil vnútorný hluk a spotreba stúpla na 7,4 litra. Napokon sme počas testu dosiahli v kombinovanom režime celkový priemer 6,5 litra na 100 km. Podľa spôsobu jazdy, s využitím ekonomického módu a indikátora radenia môžete mať dojazd na jednu nádrž nafty až 800 kilometrov.
V priebehu testovania sme si na Renaulte Kangoo všimli aj niekoľko nedostatkov: vysoká dodávka je logicky citlivá na silný bočný vietor, pri predbiehaní sme museli kalkulovať so slabším zrýchlením a na sedadle šoféra sa prejavila únava už po 200 km. Kolenu vodiča prekáža stredová konzola, ktorá svoj tvar (zrejme) podriadila krátkej radiacej páke v blízkosti volantu. Tu by pomohlo mäkké čalúnenie okraja konzoly, ktorá sa nachádza veľmi blízko kolena.
Na strane plusov je z hľadiska jazdy už spomínaný režim ECO a brzdy s ostrým nástupom. Páčila sa nám „letecká" páka ručnej brzdy. Určitej skupine šoférov zrejme bude vyhovovať vyšší posed.
Renault, ako najväčší výrobca úžitkových automobilov v Európe, systematicky obnovuje rad malých úžitkových vozidiel. Druhá generácia kompaktnej dodávky značky Renault sa dočkala omladzovacej kúry presne päť rokov od svojej premiéry. Zmeny k lepšiemu zaznamenala vizáž, kvalita i technika. Kabína má pri rýchlosti do v120 km/h dobré odhlučnenie a niektoré jej časti pozostávajú z kvalitnejších materiálov. Až na malé výhrady teda môžeme toto vozidlo odporúčať, aj keď rodinne spriahnutá Dacia je pre Kangoo silným konkurentom.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Kangoo 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 66/90
Krútiaci moment (Nm) 200
Max. rýchlosť (km/h) 160
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 13,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,6
(Skutočná spotreba pri teste 6,5)
Cena testovanej verzie 15 290 €
Najlacnejšia verzia 12 590 €
+ Výrazné plusy
Výborné brzdy s ostrým účinkom
Dostatok miesta pre pasažierov i náklad
Posuvné dvere uľahčujú nastupovanie
- Najväčšie mínusy
Kolenu vodiča prekáža stredová konzola
Slabé zrýchlenie, citlivý na bočný vietor
Na sedadle vodiča sa rýchlo prejaví únava