Prichádza ŠKODA SCALA
Na autosalóne v Paríži sa celý čas nahlas šepká, že ŠKODA VISION RS je predobrazom nového modelu, ktorý už koncom roka nahradí RAPID. Dnes ŠKODA prezradila, že sa bude volať SCALA.
Presne, ako sa to dnes robí, tak ŠKODA koncom minulého týždňa odhalila len siluetu nového modelu a dnes aj k nemu pridala meno. Vitaj na svete ŠKODA SCALA! My už však vieme, že koncept VISION RS jej presným predobrazom a tak sa pozrime detailnejšie na ŠKODU VISION RS. Mimochodom, nikomu to prosím neprezraďte, že viete, že práve VISION RS je predobrazom SCALY. Prosím, to nech ostane „našim tajomstvom".
ŠKODA VISION RS je vraj víziou blízkej budúcnosti, tvrdili nám pri jej uvedení len pred pár dňami na začiatku autosalónu. Budúcnosti, ktorá myslí na zážitok z jazdy, no je aj zodpovedná k životnému prostrediu. Nový koncept ŠKODA VISION RS predstavil v Paríži sám predseda predstavenstva ŠKODA AUTO, Bernhard Maier týmito slovami: „Prvýkrát v histórii modelov RS používa ŠKODA plug-in hybridný pohon s motorom 1,5 TSI (o výkone 110 kW). Ten doplňuje elektromotor s výkonom 75 kW, ktorý je schopný prejsť až 70 km len na batériu. Teda krátke vzdialenosti prekonáva bez emisií. A najlepšie na tom je, že vďaka elektromotoru je najvyšší krútiaci moment dostupný už od nulových otáčok."
Koncept ŠKODA VISION RS obsahuje vylepšené prvky interiérového dizajnu akými sú veľký centrálne umiestnený display infotainmentu, poťahy sedadiel vyrobené s použitím vegánskych materiálov a prepojenie s hlasovým asistentom Alexa. Cez Alexa sú všetky dôležité informácie teraz jednoducho dostupné prostredníctvom hlasového ovládania buď v aute, alebo priamo z domova.
„Nová ŠKODA VISION RS má veľmi sebavedomý postoj. Atletické objemy plné svalov v kontraste s ostro rezanými typickými líniami vozidiel tejto značky. Sú akými si odkazom na tradíciu českého kryštálu a tradičného umenia sklárskych majstrov. Vďaka tomu sa na aute rozohráva nádherná hra svetiel a tieňov, a auto pôsobí, ako dynamická sochu," popisuje ŠKODU VISION RS dizajnér Dalibor Pantúček. Podľa neho sú práve predné svetlá najzaujímavejším prvkom celého konceptu. „Svetlá sú pre celkový dizajn auta rovnako dôležité, ako šperk pre ženu. Auto s nimi dostáva charakter, vdychujú mu život a udávajú náladu. Pri tvorbe VISION RS sme si predstavovali športovca, šprintéra sústredeného na preteky. Keď sa auto „prebudí", tak vidíme iba tenké prúžky svetiel. Presne tak, ako športovec prižmúri oči pred tým, ako vyrazí na trať. Hneď, ako auto vyštartuje, tak sa kryštálové kamene naplno rozsvietia ako zorničky šprintéra naplneného adrenalínom."
Cieľom dizajnérov bolo vytvoriť tvar plný emócií, dynamiky a energie. Nízky predok vozidla s ostro rezanými tvarmi, kontrastnou čiernou maskou chladiča a nasávaním vzduchu v nárazníkoch so zamračenými LED svetlometmi pôsobí naozaj dramaticky.
Zadnej časti dominuje difúzor integrovaný do nárazníka v ktorom je zakomponovaný široký pruh svetelnej odrazky, znaku výkonných modelov RS. Líniu strechy opticky predlžuje aerodynamicky optimalizovaný strešný spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom. Oko znalca vzadu zaujme aj sklo piatych dverí, ktoré plynule nadväzuje na panoramatickú strechu a v spodnej časti je elegantne napojené na zadné LED svetlá. S týmto dizajnérskym trikom prišla už prvá generácia RAPID SPACEBACK, no teraz je to dotiahnuté do dokonalosti.
Všimnite si tiež, že vzadu nie je vidieť výfuky. To preto, aby sa zdôranilo, že VISION RS je plug-in hybrid. Ten pozostáva z benzínového motora 1,5 TSI (výkon 150 k) a sekundárneho elektrického motora s výkonom 102 koní! Obidva motory spolu poháňajú predné kolesá cez šesťstupňovú automatickú prevodovku dvojspojkovú prevodovku DSG s kombinovaným výkonom 245 k! vďaka tomu auto dokáže akcelerovať z 0-100 km/h za 7,1 sek. a dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. To všetko s emisiami iba 33 g CO2/km!
Dizajn interiéru rozvíja prvky predchádzajúceho koncepty VISION X, ktorý bol predstavený na jar v Ženeve. Pretiahnutá prístrojová doska z karbónovými prvkami preberá symetrické kontúry masky chladiča. V karbónovom stredovom panely je priestranný rám inšpirovaný súťažnými vozidlami s integrovaným systémom radenia automatickej prevodovky DSG shift-by-wire. Z uhlíkových kompozitov sú aj dekoračné lišty, výplne dverí a sedadiel. Vedľa športového vzhľadu bol pri štúdii VISION RS kladený dôraz aj na šetrnosť životného prostredia, keď karbónové vlákna tvorí 100% recyklovaný polyester a poťahu sedadiel sú z vegánskej Alcantary.
Nová ŠKODA VISION RS je tak oslavou športových tradícií, bohatej histórie a úspechov v automobilovom športe. Ukazuje na budúcnosť celej úspešne sa rozrastajúcej rodiny modelov RS a ich dizajnového jazyka.