Preteky s príchuťou mora a cvrlikaním cikád
Posledné podujatie Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu 2015 sa konalo v chorvátskom Buzete. Na štarte nechýbal ani tretí muž slovenskej kopcovej sezóny, Ján Miloň.
Krásna príroda, cvrlikanie cikád, ale aj perfektná organizácia a neskutočná divácka podpora. Také boli posledné tohtoročné preteky automobilov do vrchu na chorvátskom polostrove Istria, v rámci ktorých štartoval aj Ján Miloň na Škode Fabia WRC. Ako sa už stalo zvykom, aj teraz sme sa so slovenským jazdcom pozhovárali.
„Na preteky do chorvátskeho Buzetu sme cestovali z dôvodu, že som o tomto podujatí som mal tie najlepšie referencie. Navyše som potreboval po havárii na Ostrej Lúke vyskúšať či a ako po oprave funguje Škoda Fabia WRC, s ktorou som štartoval počas celej tohtoročnej sezóny."
Pri pohľade na tvoju tvár je jasné, že referencie o ktorých si hovoril nesklamali.
„Naozaj musím povedať, že toto podujatie takmer do bodky splnilo moje očakávania. Trať je strategicky neskutočne dobre položená, pričom je zasadená do nádhernej chorvátskej, či skôr istrijskej prírody. Pri jej zdolávaní všetkých súťažiacich čakalo nielen množstvo zákrut, ale aj dva horizonty, ktoré na tratiach pretekov automobilov do vrchu nebývajú zvykom. Organizácia bola skutočne na vysokej úrovni, servisné depo bolo rozdelené do troch sektorov, v ktorých viac menej nič nechýbalo. Navyše je celé centrum pretekov vzdialené od mora iba tridsať kilometrov, čiže nebol problém odskočiť si okúpať sa v Jadrane."
Koľko súťažiacich sa podujatia Buzetski dani 2015 zúčastnilo ?
„Prihlásených bolo takmer 250 jazdcov z takmer celej Európy. Na štart sa nás nakoniec celkovo postavilo viac ako 200, čo je naozaj vysoký počet štartujúcich, pri pohľade na to, ako všetko organizátori zvládali. V sobotu sme napríklad odštartovali do prvého tréningu o niečo neskôr ako bolo plánované, druhý sme nakoniec dojazdili skôr ako bolo plánované. Tréning odsýpal naozaj veľmi dobre."
V nedeľu však už všetko nešlo tak celkom perfektne.
„V sobotu večer trochu popršalo, ale v nedeľu ráno už bola trať suchá. Neviem či boli všetci jazdci akýsi viac nabudení, alebo ich ten večerný dáždik rozhodil, ale už počas prvej súťažnej jazdy sa všetko neskutočne naťahovalo. Dôvodom bolo veľké množstvo havárií, ale aj technických porúch, či niekoľko doslova rozletených motorov po ktorých ostal na trati olej, ktorý musel organizátor odstrániť. Napríklad ja som mal štartovať pôvodne o 10:00 hodine, no do priestoru štartu som sa dostal až o 12:45. Po svojej prvej ostrej jazde som sa do depa dostal až o 15:30. O 16:00 hodine organizátor prekopal celý harmonogram, pričom som dostal štartovú pozíciu 194. To znamenalo, že ak sa nič vážne nestane, na trať vyštartujem až okolo pol siedmej večer. Keďže nám nešlo o body, zvážili sme tento stav a ospravedlnili sa organizátorom a pobrali sa predčasne domov. Aj keď to nakoniec takto skončilo, musím zároveň povedať, že by som sa do Buzetu rád v budúcnosti vrátil. Tieto preteky vo mne zanechali veľmi dobrý dojem. Verím tomu, že nabudúce už pôjde všetko ako po masle."
Predsa len, byť na pretekoch v Chorvátsku, množstvo kilometrov od domu a nedokončiť ich, nie je ti to trochu ľúto ?
„Pravdu povediac ani nie. Užili sme si atmosféru perfektných pretekov, ale aj vyskúšali Škodu Fabia WRC, ktorá vďaka mechanikom z Profiko Teamu fungovala naozaj špičkovo. A presne o toto mne v Buzete išlo. Musím povedať, že to pre mňa bolo nádherné ukončenie tohtoročnej sezóny. Bol som z pretekov nadšený a ovládol ma naozaj špičkový pocit. Rád by som poďakoval všetkým čo mi počas celej sezóny pomáhali, partnerom tímu, Profiku za naozaj špičkovú prípravu auta, mojej rodine, proste všetkým, ktorí mi akokoľvek pomohli."
Hovoríš o ukončenej sezóne, no mimo tohto rozhovoru si mi naznačil, že kombinézu a rukavice ešte nechceš celkom zavesiť do skrine.
„Áno, hovoril som o ukončenej sezóne, ale myslel som kopcovú a kombinézu ešte naozaj nechcem zavrieť do skrine. Pred zimou ma čaká ešte nejaké to testovanie a hlavne na Slovensku záverečné motoristické podujatie, čiže Auto Show na Slovakia Ringu. A práve sem sa už veľmi teším. S akým autom to bude, ešte dnes nie je celkom jasné, ale určite na tomto podujatí chýbať nebudem."
Ďakujem za rozhovor a teším sa na ďalšie stretnutie.
Miro Majláth