Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

Pneumatika nemá pekne vyzerať, ale...

Tuesday, 27. 05. 2008 - 00:29, T. Szabosi   

Pneumatika nemá pekne vyzerať, ale...Aj formula 1 má svoju Mekku - je ňou bohaté a slávne Monte Carlo, kde sa každoročne koná Veľká cena Monaka. V tomto meste býva obrovské množstvo osobností, vo vzduchu cítiť špeciálnu atmosféru a zvláštne kúzlo. Na preteky v tomto kniežatstve sa zodpovedne pripravujú aj predstavitelia výrobcu pneumatík Bridgestone. Svojim tímom potrebujú dodať ten najlepší materiál.

Pneumatiky vyzerajú na prvý pohľad rovnako, ale už po niekoľkých odjazdených okruhoch vidí skúsený inžinier množstvo rozdielov. Po dojazde sa gumy odkladajú a putujú na dôkladnú analýzu. Vizuálna kontrola je len prvým krokom...

"Pneumatika, ktorá bola vystavená rýchlosti formulového auta zažila veľké preťaženia a rôzne sily. To, ako potom vyzerá, hrá pri našej analýze veľmi dôležitú rolu," prezradil šéf vývoja pneumatík Bridgestonu Hirohide Hamašima.

Martin Trenkler;06eu-tyres-01.jpg

Na čo sa teda inžinieri zameriavajú? "Už množstvo gumy prilepenej na pneumatikách dokáže naznačiť, či sú autá nedotáčavé alebo pretáčavé. Keď sa toho nazbiera veľa na zadných sadách, tak to môže naznačiť nedotáčavosť. Ak naopak veľa na predných a málo na zadných, vyzerá to na pretáčavosť."

"Okrem toho sledujeme aj drobenie, ktoré je badateľné na drážkach. Ak ho naši inžinieri spozorujú, tak skontrolujú, ako ďaleko od konca drážky k nemu dochádza. Tieto dáta si ukladáme."

"Takisto ak vidíme drobenie gúm len pri predných sadách, tak je auto nedotáčavé a pilot využíva pri prejazde zákrut veľké uhly. Ak spozorujeme drobenie len na zadných sadách, tak je to opačne."

Martin Trenkler;06it-graphic-02.jpg

"Dôležitá je aj farba gumy v drážkach a jej celkový výzor. Je ťažké popísať, ako by mala vyzerať správne fungujúca guma - to sa dá určiť len po získaní určitých skúseností," vysvetlil Hamašima.

"Ak vyzerá byť povrch akoby mastný alebo olejnatý a je nádherne lesklý, tak pneumatika funguje dobre. Neregistrujeme žiadne drobenie a vyzerá to tak, akoby sa pneumatika roztápala. Vyzerá ako jazero počas pokojného dňa, leskne sa ako zrkadlo a vyzera lepkavo - ponúka dobrý grip."

Výzor pneumatík hovorí inžinierom veľa. Tí potom zvážia aj spätnú väzbu od pilota a môžu popracovať na perfektnom nastavení auta. "Je ťažké nájsť koreláciu medzi výzorom pneumatiky a dosahovanými časmi a následne to kvantifikovať. Ale zvyčajne je to tak, že ak guma vyzerá dobre, ponúka aj dobrý grip."

Martin Trenkler;05hu-graphics-02.jpg

Dá sa vidieť, či guma funguje dobre, alebo nepracuje na svojom maxime a ide aj o viacero fenoménov. "Ak je na povrchu guma sivá a prašná, tak pneumatika nepracuje v správnom teplotnom okne. Kontrolujeme externú tvorbu pľuzgierov i výrazné štiepenie pneumatík - a ak to nájdeme, tak všetko odfotografujeme a pošleme na analýzu."

Inžinieri Bridgestonu robia veľké množstvo fotografií, ktoré sa v nasledujúcom priebehu víkendu neustále využívajú a zapracúvajú sa aj do súhrnných reportov. Informácie si potom inžinieri navzájom vymieňajú a všetko posielajú aj do technického centra v Japonsku.

Pre mnohých ľudí v Monaku je dôležitý ich výzor. Pri pneumatikách je to pre niekoho tiež dôležité, ale hlavne ide o niečo iné. "Tvorba pľuzgierov či výrazné drobenie gúm môžu vyzerať zle, ale kým to neovplyvňuje celkový výkon a neobmedzuje bezpečnosť, nie je to problém."

"Pneumatiky nepotrebujú dobre vyzerať, potrebujú len byť rýchle a bezpečné," dodal Hamašima.

f1.sk





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri