Peugeot 308 SW 1,6 HDI Allure
Ponúka presne to, čo požadujete od kombi: Automobilom roka v Európe je v roku 2014 Peugeot 308. Nedávno sme testovali verziu s dvojlitrovým dieselovým motorom a teraz nám importér poskytol na test kombi na rovnaké palivo, ale s menším motorom 1,6 HDI. Elegantné línie a mimoriadne komfortný interiér od základov prepracovaného nového modelu Peugeot 308 SW ponúkajú vodičovi všetko, čo si od vozidla kombi môže priať: priestrannosť, adaptabilitu, praktickosť a intuitívne ovládanie.
Spredu je Peugeot 308 SW príťažlivý, svojím dizajnom vás toto auto určite osloví. Zaujímavo sú tvarované aj zadné svetlá. Veľkorysé rozmery dynamického kombi s nízkym profilom, ušľachtilým a súčasne športovým vzhľadom (dĺžka 4,58 m a výška 1,47 m) splnia aj náročnejšie očakávania zákazníkov, pre ktorých sú prednosti verzie kombi (prepravná kapacita, priestrannosť interiéru, variabilita a praktickosť) rozhodujúce.
Malú výhradu máme voči priestoru za prednými sedadlami. Pokiaľ sedia na predných sedadlách vyšší jedinci, tí vzadu za nimi sa určite budú cítiť stiesnene. Hmotnosť nového modelu 308 SW je oproti predchodcovi nižšia o 140 kg, dĺžka i šírka karosérie 308 SW na prvý pohľad svedčia o výborných aerodynamických parametroch vozidla.
Batožinový priestor nového Peugeotu 308 SW s objemom 610 litrov sa v danej kategórii radí medzi najväčšie. Po sklopení zadných sedadiel je to o 1 000 litrov viac. V záujme jednoduchého a intuitívneho používania má Peugeot 308 SW v sériovom vybavení zadnú lavicu Magic Flat. Tento systém umožňuje okamžité sklopenie obidvoch častí zadnej lavice pomocou dvoch ovládačov, ľahko prístupných po bokoch batožinového priestoru. V prípade testovaného vozidla sa však sklápanie sedadiel „zadrhávalo" - zrejme systém ešte nebol dostatočne zabehaný.
V modernom interiéri vládne od prvej chvíle príjemná atmosféra; to platí pre šoféra i cestujúcich. Vďaka kvalitnému spracovaniu a jednoduchým tvarom je praktický, na predných sedadlách priestranný a optimálne využiteľný. Bezkľúčový prístup do auta a štartovanie tlačidlom patria k celkovému komfortu. Predné a zadné senzory v nárazníkoch robia parkovanie istejšie, cúvacia kamera prenáša farebný obraz na veľký dotykový monitor, kde je k dispozícii aj navigácia, rádio, údaj o spotrebe a dojazde, atď... K bezpečnej jazde výrazne prispieva svetelná signalizácia prítomnosti iného auta vo vedľajšom pruhu (na vonkajších zrkadlách).
Elektronická parkovacia brzda sa uvoľní automaticky po pridaní plynu pri zaradenej jednotke. Systém stop&start oživuje motor nenápadne, ale ihneď, len čo sa noha dotkne spojkového pedálu. Indikátor radenia prevodových stupňov prispieva k zníženiu spotreby nafty. Samozrejmosťou je automatická dvojzónová klimatizácia, pribrzdenie auta pri rozjazde na svahu a vyhrievanie oboch predných sedadiel, ktoré sú navyše vybavené masážnou funkciou.
Prehľadný palubný počítač pred vodičom sa ovláda tlačidlom na páčke stieračov, avšak iba jednosmerne. Malý, kožený športový volant má mierne oválny tvar a na svojich priečkach sú k dispozícii ovládače rádia. Informačný systém je dostatočne obsažný, ale inštalácia a ovládanie dotykovej obrazovky - napríklad bluetooth - zbytočne komplikované; po inštalácii mobilu sme museli spojenie niekoľkokrát obnovovať. Aj nový hovor sme prijímali s mobilom v ruke...
Adaptívny tempomat s ovládaním na satelite pod volantom (vľavo) je určite výborná vec, v testovanom aute nás však na diaľnici zbytočne zavčasu spomaľoval za pomalším vozidlom. Okrem príjemného podvozku, ktorý vynikajúco tlmí nerovnosti vozovky, sme boli maximálne spokojní aj s tichým motorom a jemným radením šiestich prevodových stupňov. V kabíne sa takmer vôbec neprejavoval zvýšený hluk. Rovnako príjemne nás prekvapila veľká zotrvačnosť tohto kombíka s levom v znaku. Diskutabilná je sklená strecha po celej dĺžke kabíny. V horúcich letných dňoch určite odporúčame zatiahnuť elektrickú clonu, ak nechcete vytvoriť v kabíne saunu.
Testovaná verzia 1.6 BlueHDI 120 bola vybavená manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Zaujímavosťou všetkých verzií 308 je ručička otáčkomera, ktorá reaguje opačne - teda pohybuje sa proti smeru hodinových ručičiek. Radiaca páka je z hľadiska ergonómie výborne tvarovaná a padne do ruky ako uliata. Pracuje sa s ňou naozaj radostne. Menej radostné je slabé zrýchlenie - z pokoja na stovku za 12 sekúnd - čo môže narobiť problémy najmä pri predbiehaní kamiónov.
Táto výhrada je však - čo sa týka jazdných vlastností - jediná. Peugeot 308 SW s malým dieselovým motorom je totiž nadmieru úsporný a dokáže najazdiť s plnou nádržou bez tankovania aj tisíc kilometrov. Pravda, musíte zvoliť ekonomický štýl jazdy, k čomu je toto auto priam predurčené. Nemá dynamické zrýchlenie, ale vie sa uspokojiť so spotrebou 3,7 litra nafty pri ustálenej rýchlosti 100 km/h. Aj pri 130-ke sme dokázali udržať apetít mierne nad piatimi litrami; na rovine nám displej ukázal priebežnú spotrebu len 5,1 litra. Celkový priemer v kombinovanom režime sme udržali na úrovni 5,6 litra na 100 km.
Konečné odporúčanie teda znie: toto auto sa pre rodinu jednoznačne oplatí. A určite je vhodné aj na malé podnikanie alebo pre taxikárov. Hoci - konkurencia je početná a cenovo neraz výhodnejšia. Na zákazníkov striehnu ďalšie výborné kombíky - napríklad Honda Civic Tourer, Opel Astra Sports Tourer, či Škoda Octavia Combi...
Údaje výrobcu o testovanom aute
Peugeot 308 SW 1,6 HDI
Objem motora (cm3) 1 560
Výkon (kW/k) 85/115
Krútiaci moment (Nm) 270
Max. rýchlosť (km/h) 189
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,7
(Skutočná spotreba pri teste 5,6)
Cena testovanej verzie 21 440 €
Najlacnejšia verzia 14 990 €
+ Výrazné plusy
Príjemný podvozok, tichý a úsporný motor
Pocit komfortu v kabíne, variabilita
Výborná zotrvačnosť, účinné brzdy
- Najväčšie mínusy
Pre vyšších ľudí málo miesta vzadu
Zložité ovládanie bluetooth