Peugeot 208 GTi 1,6 THP
Neskrotná šelma v modernom šate: Výrazné červené a chrómové doplnky interiéru aj exteriéru zdôrazňujú dynamiku dizajnu športovo ladeného Peugeotu 208 GTi. Kombinácia chrómu a červenej farby ozdobuje prednú masku, aj dvere batožinového priestoru. Predná maska má okrem toho špeciálnu mriežku. Smerové, ako aj denné LED svetlá ohraničujú stretávacie svetlomety a dodávajú vozidlu pohľad neskrotnej šelmy. Samozrejme, nemôže chýbať zadný spojler, ktorý opticky predlžuje ladné krivky tohto nového modelu s logom leva.
Rovnako aj v modernom interiéri sa striedajú červené a chrómové doplnky, ktoré sú symbolickým odkazom na legendárny model 205 GTi. Bezpečnostné pásy majú zaujímavý imidž s červeným pruhom v strede. Predné sedadlá sú anatomicky tvarované, vyhrievané, s dobrým bočným vedením; na zadných, ktoré sú asymetricky delené, je však iba núdzové sedenie. Základný objem kufra je dostačujúcich 311 litrov, po sklopení sedadiel až 1 152 litrov.
Roztomilý malý (pre niekoho až miniatúrny) športový volant má na svojich ramenách tlačidlá na ovládanie rádia, pod ním je na samostatnom satelite jednoduché ovládanie tempomatu. Na palubnej doske je v strede zabudovaný 7'' dotykový multifunkčný farebný displej s prepracovanou grafikou a intuitívnym ovládaním. Troška nás však potrápilo zdĺhavé vyťukávanie, keď sme chceli pripojiť mobilný telefón cez bluetooth.
Prístrojová doska je situovaná vyššie, v kaplnke sú netradičným tvarom obkolesené rýchlomer aj otáčkomer. Počas nočnej jazdy je v kabíne príjemná atmosféra, dotváraná výrazným červeným orámovaním otáčkomera a rýchlomera; k tomu patrí aj svetelné lemovanie okrajov sklenej strechy, pričom LED svietia na modro. Kto netúži pozorovať oblohu, môže si mechanicky zatiahnuť clonu. Celkovú atmosféru doladí dvojzónová automatická klimatizácia.
Oproti svojmu predchodcovi, Peugeotu 207 RC, je 208 GTi ľahší a má o 25 koníkov viac. Pod kapotou sa skrýva vydarený benzínový preplňovaný motor s objemom iba 1,6 litra, no s výkonom 147 kW (200 k), aký donedávna mali len niektoré dvojlitrové modely. Rovnaký výkon má napríklad Honda Civic Type R, avšak tá čerpá z objemu dva litre.
V prípade Peugeota ide o technicky výborne vybavený agregát s variabilným časovaním ventilov a premenlivým zdvihom sacích ventilov. Poháňané sú predné kolesá, pričom s motorom spolupracuje manuálna šesťstupňová prevodovka s krátkymi prevodmi a dobre vymedzenými dráhami, ktorá umožňuje výbornú akceleráciu a pružnosť.
Moderne tvarovaná páka radenia sa nachádza v blízkosti športového volantu s logom GTi. Prekvapujúco v tejto športovej verzii chýba tlačidlo ručného štartovania, ktoré by sme v takomto aute určite očakávali. Tobôž ak má Peugeot 208 GTi diaľkové centrálne zamykanie.
Vodič si môže nastaviť sedadlo i volant presne podľa svojich požiadaviek. V zákrutách sa za volantom verzie 208 GTi môžete spoľahnúť na veľmi dobrú priľnavosť k vozovke. Zásluhou krátkeho rázvoru sa ochotne preklápa medzi zákrutami - všetko je bezpečne kontrolovateľné, čitateľné a plynulé. Brzdy majú správne ostrý nástup, takže celkovo je jazda s týmto autom veľmi príjemným zážitkom. Čo sa týka elektronických systémov, tak v skratkách sú k dispozícii ABS, AFU, REF, ESP, ASR.
Nedávno sme testovali čiastočne porovnateľný Peugeot 208 XY. Verzia GTi má s ním zhodné vybavenie, ale navyše alarm, navigačný systém, špecifické prvky interiéru GTi, vyhrievané predné sedadlá, strešný spojler, chrómovú koncovku výfuku GTi a, samozrejme, neporovnateľne vyšší výkon motora.
Kto má prirodzený rešpekt pred výkonom 200 konských síl, tomu odporúčame zvoliť pokojný štýl jazdy a na šestke nechať pracovať krútiaci moment; spotreba sa potom zníži aj na šesť litrov benzínu Natural. Ale kto by už s takto vyladeným autom dbal na spotrebu - prvoradý je predsa športový zážitok z jazdy.
Ten sme zvolili počas testovania aj my a môžeme potvrdiť, že celkový priemer sa v takom prípade pohybuje okolo 9 - 10 litrov. V meste je spotreba nad osem litrov. My sme napokon dosiahli dojazd 600 kilometrov a celkový priemer 8,5 litra. No keď sme jazdili s ľahkou nohou a pokojne, pri stovke bola priebežná spotreba (s aktívnym tempomatom) len 4,7 l a na diaľnici (130 km/h) 6,5 litra.
S Peugeotom 208 GTi je vejár spotreby roztvorený veľmi široko a zostáva len na šoférovi, či bude jazdiť razantne alebo ležérne.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Peugeot 208 GTi 1,6 THP
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 147/200
Krútiaci moment (Nm) 275
Max. rýchlosť (km/h) 230
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 6,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,9
(Skutočná spotreba pri teste 8,5)
Cena testovanej verzie 21 150 €
Najlacnejšia verzia 21 150 €
+ Výrazné plusy
Zaujímavý dizajn exteriéru aj interiéru
Anatomicky tvarované predné sedadlá
Jazdné vlastnosti, výborné brzdy
- Najväčšie mínusy
Absentuje štartovanie tlačidlom
Vyššia spotreba, malý dojazd