Opel Adam Rocks 1,0 turbo
Roztopašné mestské žihadlo: Nedávna novinka z Rüsselsheimu, Opel Adam Rocks, sa líši od iných verzií tohto modelu zvýšenou svetlosťou o 1,5 cm a štandardne dodávanou plátenou strechou. Tá sa zhrnie dozadu za päť sekúnd. Adam Rocks mal svetovú premiéru na ženevskom autosalóne 2013, kde ho vystavili ako koncept. Už vtedy upútal netradičným dizajnom. Dnes patrí k sériovému vybaveniu ľahko ovládateľný palubný počítač a skutočne skvelý jednolitrový motor pod prednou kapotou.
Testovali sme preplňovaný benzínový trojvalec s turbom a výkonom 115 koní. V aute je prekvapujúco nízka hladina hluku, no pri vyšších rýchlostiach, nad 100 km/h, sa ozýva výraznejšie svišťanie vzduchu. Aby prúdiaci vzduch výrazne neprenikal po otvorení strechy do kabíny, tomu bráni účinný deflektor, ktorý pri večernej jazde zároveň zachytáva mušky. Výrobca ubezpečuje, že otvor v streche nemá negatívny vplyv na pevnosť karosérie.
V interiéri pôsobí Adam ako dospelý automobil. Má perfektné dielenské spracovanie, výborne tvarovaný, vyhrievaný volant s ovládačmi tempomatu (vľavo) a rádia, sympatická je krátka páka manuálnej prevodovky. Do pamäte môžete uložiť 7 x 5 staníc, informačný systém je obsiahly (dojazd, spotreba, denný i celkový stav najazdených kilometrov); žiaľ, v testovanom aute chýbala navigácia.
Pohodlné predné sedadlá sú vyhrievané, pričom poskytujú šoférovi aj spolujazdcovi dostatok pohodlia a neunavia ani na dlhšej trase. Cez veľké dvere sa však nastupuje na zadné sedadlá pomerne krkolomne. Hendikepom zostáva malý batožinový priestor - jeho základný objem je iba 170 litrov - a vysoká nakladacia hrana kufra, ktorá sa nachádza 84 cm nad vozovkou. Tá prekáža pri nakladaní batožiny. Po sklopení zadných sedadiel sa objem kufra zväčší na 663 litrov a potom v ňom odveziete aj bicykel, ak odmontujete jeho predné koleso. Prekážajúce plató musíte vyklopiť ručne alebo ho jednoduchým pohybom odstránite.
K štandardnému vybaveniu patrí denné svietenie, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel, či diaľkové ovládanie centrálneho zamykania. K balíku Zima za 350 €, ktorý sme mali v testovanom vozidle, dostanete vyhrievaný volant a vyhrievanie predných sedadiel.
Veľmi vydarený je nový benzínový agregát 1.0 turbo. Jeho prednosťou je výborná pružnosť, pričom dynamika jazdy ho pasuje za jeden z najvydarenejších trojvalcových agregátov na trhu. Motor má kultivovaný chod i dostatočnú dynamiku; parametre výkonu (85 kW) a krútiaceho momentu (170 Nm) robia z Adama Rocks, obrazne povedané, malý projektil. Tvrdší podvozok spoľahlivo drží Adama vo zvolenej stope, chvíľami má vodič pocit ako keby šoféroval motokáru. Výborne reaguje brzdový systém, do kopca auto chvíľu podrží na mieste, takže pri rozjazde necúvne. Vítaným pomocníkom je systém signalizácie vozidla vo vedľajšom pruhu a nechýbajú ani cúvacie senzory v oboch nárazníkoch.
Preplňované tri valce sa nechávajú ochotne vytočiť do vysokých obrátok, pričom dostatok krútiaceho momentu sme zaznamenali už od nízkych otáčok; maximálna hodnota je k dispozícii od 1 800 otáčok. Motor nijako neprotestuje, ani keď máte v meste zaradenú päťku. Na dynamickú jazdu však odporúčame vytočiť malý trojvalec nad 2 500 otáčok.
S litrovým agregátom spolupracuje šesťstupňová manuálna prevodovka. Šofér má k dispozícii indikátor zaradeného rýchlostného stupňa, ako aj vypínateľný systém stop&start. Spotreba pri pokojnej jazde stovkou sa pohybovala okolo 4,4 litra na 100 kilometrov, na diaľnici si automobil vypýtal 5,9 litra. V kombinovanom režime pri športovom štýle jazdy dosiahol celkový priemer 6,7 litra a dojazd bol 450 km.
Väčšinou si Adama kupujú ženy, ale určite má čo povedať aj silnejšiemu pohlaviu. V mestskej premávke sa cíti ako ryba vo vode. Dokáže reagovať razantne, pôsobí zaujímavo a bez problémov vyhovie i náročnejšiemu motoristovi. Bonusom sú široké možnosti individualizácie, takže nie je Adam ako Adam. Kto sa chce odlíšiť, ten si bez problémov nájde svoj štýl.
Technické údaje výrobcu auta
Opel Adam Rocks 1,0
Objem motora (cm3) 999
Výkon (kW/k) 85/115
Krútiaci moment (Nm) 170
Max. rýchlosť (km/h) 196
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,1
(Skutočná spotreba pri teste 6,7)
Cena testovanej verzie 15 590 €
Najlacnejšia verzia 12 990 €
+ Výrazné plusy
Netradičný dizajn, príťažlivý interiér
Podvozok, výborné jazdné vlastnosti
Posuvná plátenná strecha, možnosti individualizácie
- Najväčšie mínusy
Vysoká nakladacia hrana kufra
Relatívne vysoká cena auta