Okruhová komisia SAMŠ informuje
Ako ste už určite mnohí postrehli, Okruhová komisia SAMŠ na svojom poslednom zasadnutí dňa 20.8.2010 schválila zmeny pre preteky MSR PAO na sezónu 2011.
Čo nás k tomu vedie? Prevláda názor, že jednotlivé národné okruhové šampionáty upadajú a mali by sme sa pokúsiť vytvoriť nejaký spoločný šampionát krajín V4 - CZ,PL,H,SK (zatiaľ pracovný názov V4-OPEN). Šampionát by mal spoločné podujatia, ale boli by v ňom vyhlasované aj samostatné šampionáty národné. Táto iniciatíva vyšla z českej okruhovej komisie po porade s jazdcami na pretekoch v júni 2010, kde štartovalo cca 12 jazdcov v celej D4. V novom šampionáte by mali byť totožné, resp. veľmi podobné pravidlá, aby to viedlo k väčšej vyrovnanosti štartujúcich.
Ako predseda okruhovej komisie vediem intenzívne rokovania s komisiou českou, poľskou a maďarskou nielen o kalendári, ale aj o ďalších hlavne technických a športových predpisoch. V každej krajine sú samozrejme predpisy trochu odlišné, no snažíme sa ich zjednotiť a nájsť smer na ďalších 5 rokov.
Základné body šampionátu:
1. Podujatia by sa jazdili vždy na inom okruhu (spoločne s FIA CEZ). Podujatia by mali vždy 2 šprinty D4 a vytrvalostné preteky (2.resp.3 hodinový) + 2 preteky E2 formule. Predbežne : RedBull ring, Hungaroring, Poznaň, Most, Slovakiaring, Panoniaring, Brno
2. Budú vypísané rovnaké skupiny D4 -2000, D4 -3500, D4 +3500. Pre jednotlivé skupiny bude určený minimálny hmotnostný limit
3. Vytrvalostné preteky: každý pretekár bude členom len jednej posádky a musí absolvovať minimálne 30% času pretekov
4. Zaradenie vozidiel a športové predpisy plne v súlade s predpismi FIA
Myslíme si, že týmto by sa šampionáty skvalitnili, zatraktívnili a hlavne by bola zvýšená konkurencieschopnosť pre viaceré tímy. O šampionát endurance prejavili vážny záujem aj mnohé rakúske a talianske tímy, len všetci chcú väčšiu vyrovnanosť.
Vždy je najťažší prvý krok a ten urobila práve slovenská okruhová komisia. Prispôsobila pravidlá na sezónu 2011, zrušili sme triedu D4-1400 a urobili nové delenie skupín, tak ako ho majú Česi, Poliaci a Maďari. O každom bode sa hlasovalo a to je výhoda demokracie (zápisnicu a výsledky hlasovania máte na stránke SAMŠ). Ako každá zmena, aj táto vyvoláva rôzne reakcie, od kladných až po vyhrážanie sa. Samozrejme, že slovenská okruhová komisia tvorí predpisy len pre šampionát slovenský, národný a teraz záleží na rozhodnutiach komisii CZ, PL, H, či sa to podarí.
K môjmu pôsobeniu v okruhovej komisii len toľko: v komisii som od roku 1998, keď sme na hromade jazdcov rozhodovali o zrušení okruhového šampionátu SR. Na hromade nás bolo presne 7 pretekárov. Od roku 1999 som začal šampionát organizovať ja (8x) a za tých 12 rokov jediný okrem mňa, kto si zobral na starosť zorganizovanie šampionátu bol Vilo Liedl (4x), za čo mu patrí moja poďakovanie. Náš šampionát je dnes kvalitatívne aj účasťou úplne inde. Aj mnohí iní vynaložili za tie roky veľké peniaze na pretekanie, ale vždy sa starali len sami o seba! Veľmi ľahko sa jedia fašírky, nalievajú poháriky a kritizuje všetko, čo platí a robí niekto iný. K dnešnému dňu máme viac ako 50 pretekárov a tí si na hromade jazdcov môžu demokraticky zvoliť úplne inú komisiu s úplne novou koncepciou šampionátu. Všetci záujemcovia o organizovanie šampionátu MSR PAO nech sa prihlásia na komisii, veľmi radi im udelíme túto funkciu. Každý, kto má nejaký návrh, môže ho prebrať s hociktorým členom komisie, alebo podať písomne. Predpisy sa len tvoria a do zasadnutia Výkonného výboru SAMŠ budeme mať určite ešte minimálne jedno zasadnutie okruhovej komisie a návrhmi sa budeme zaoberať, takže skúsme spoločne vytvoriť dobré predpisy pre zaujímavý šampionát.
Hlavný argument mojich kritikov je, že chcem také predpisy, aby som mohol zo Saleenom vyhrať slovenský šampionát. Z toho dôvodu prehlasujem, že v budúcej sezóne 2011 nebudem so Saleenom štartovať v Majstrovstvách Slovenska pretekov automobilov na okruhoch.
K vozidlám DTM: okruhová komisia zastáva názor, že treba slovenské technické predpisy zosúladiť s predpismi FIA, ktorá na svojom koncile WMSC už v roku 2008 tieto autá zaradila do kategórie voľná formula E2-siluety. Takéto stanovisko nám písomne zaslal aj p. J. Berger, prezident technického výboru FIA. Neviem si predstaviť inú športovú disciplínu, kde svetová autorita prijme predpis, my ho 2 roky ignorujeme a keď chceme to, čo naša nadriadená federácia dávno odsúhlasila presadiť u nás, spustí sa nenávistná kampaň. Rozumiem, že v športe veľakrát prevládajú komerčné záujmy nad športovými, ale verím, že každý, keď sa nad vecou zamyslí uzná, že to je cesta k zvýšeniu konkurencieschopnosti v šampionáte. Vždy budú bohatšie a chudobnejšie tímy a tie silnejšie väčšinou budú víťaziť, či budú jazdiť na DTM alebo na autách inej kategórie, ale predpisy FIA by mali byť pre nás záväzné. Opäť slovenská okruhová komisia rozhodla len o zaradení týchto aut v našom slovenskom šampionáte a nijako neovplyvňuje ani nezasahuje do šampionátov ostatných krajín, ale nehlasovali sme na základe nášho nápadu, ale na základe rozhodnutia FIA.
Myslím, že všetci tomuto športu obetujeme veľmi veľa, tak skúsme spoločne vytvoriť niečo, čo má aj nejakú koncepciu do budúcnosti.
Ing. JUDr. Miro Konôpka,
predseda Okruhovej komisie SAMŠ