Nitrania vymenili slalom za rally
V sezóne 2012 sa v rally ukázalo viacero nováčikov. Jedným z nich je Nitrančan Dušan Chrenko. Ten sa po rokoch „slalomovania" rozhodol zmeniť disciplínu. Do svojho Suzuki Ignis pridal rám, na sedadlo spolujazdca si posadil kamaráta Petra Ponca a spoločne sa vydali na trate slovenskej rally.
Dušan v minulosti si jazdil slalomy, čo sa na nich páčilo a prečo si sa po takom čase rozhodol pre zmenu disciplíny?
Jazdil som ich z toho dôvodu, že je to ľahká a dostupná cesta ako začať s motoršportom. Stačí mať vlastné auto, zaplatiť štartovné a je to. Jazdí sa na uzatvorených tratiach mimo cestných komunikácií, vždy na peknom asfalte. Človek sa tam veľa naučí o tom, ako sa jeho auto správa v hraničných situáciach, v zákrutách, pri prudkom brzdení a podobne. Keď som hľadal spôsob ako začať s motoršportom, tak mi to prišlo ako najvhodnejšia varianta. Okrem iného, autoslalomová komunita je úžasná, takže to bola vždy aj veľká zábava popri získavaní nových skúseností. Po štyroch kompletných sezónach v autoslalome a po vyskúšaní pretekov do vrchu, okruhových pretekov, šprintov a rally slalomu som však chcel skúsiť ďalšiu disciplínu a tým bola rally. Po tom, čo v aute pribudol rám a dostalo aj športové značky, s tým nebol výraznejší problém.
Bolo náročné nájst vhodného spolujazdca? Ako to bolo vo vašich začiatkoch?
Spolujazdca som ani veľmi nehľadal. Opýtal som sa Peťa z nášho tímu, či by mal záujem ísť so mnou do rally ako spolujazdec. On predtým tiež jazdil slalomy, no s mojím návrhom súhlasil, a tak sme na tom začali pracovať. Ja som staral o auto a o to, aby bolo pripravené podľa predpisov. Peťo mal na starosti veci ohľadom navigovania a o tom ako rally prebieha. Ta hlavná časť bola takto pred rokom na prelome novembra, decembra. Pribudla druhá sedačka do auta, pásy, interkom, druhý hasiaci prístroj, lyža zospodu. Otestovali sme si spoluprácu jazdca so spolujazdcom, rozprávanie do interkomu aj písanie rozpisu. Ešte pred koncom roka sme sa zúčastnili jednej rally v Maďarsku, kde sme si vyskúšali aj všetky procedúry spojené s priebehom celej súťaže. Po jednom teste na „nečisto" a jednom priamo na pretekoch sme spolu sedeli v aute až v Prešove a to už boli prvé preteky SRP 2012, kde sme úspešne absolvovali povinnú rallyškolu.
Ako si pamätáte na svoje prvé preteky, teda Rally Prešov?
Pamätám si to veľmi dobre, na to sa nedá zabudnúť :-) Domnievali sme sa, že to bude veľmi podobné ako to, čo sme zažili v Maďarsku. Bol to však omyl. Bolo to niečo úplné iné, väčšie, komplexnejšie a hlavne náročnejšie. Ja osobne som mal dosť zmiešané pocity, už len pri obhliadkach rýchlostných skúšok a o tom ako to bude všetko prebiehať. Na pretekoch sa nám hneď na prvej RS roztrhla manžeta na poloosi, a tak sme ďalšie skúšky dojazdili len tak tak, pričom nás čakala dlhá noc strávená v servise. Po približne 4 hodinách spánku sme začínali opäť v sobotu, naštastie už s opraveným autom. Tentokrát počasie bolo proti, dosť pršalo ale napriek všetkým komplikácia sa nám podarilo dôjsť úspešne do ciela. Boli to náročné dni ako na prípravu tak aj samotné jazdy a zabezpečenie servisu. Bolo to úplne iné ako jednodňový slalom bez komplikácií. V Prešove sme boli na našej prvej oficiálnej rally, prvýkrát sme museli riešiť opravu auta, prvýkrát nás postihol defekt na prejazde, prvýkrát sme dostali hodiny pri jazde cez les... Pocity boli rôzne, ale to bolo na tom to zaujímavé, určite sme nechceli skončiť. Rally má svoje čaro, ten adrenalín a všetko okolo. Tešili sme sa na ďalšiu rally.
Ako by si celkovo zhodnotil celú sezónu?
Našu prvú sezónu hodnotím dobre. Náš cieľ bol úspešne dokončiť všetky rýchlostné skúšky a prísť na cieľovú rampu. Splnili sme to. Tento rok bol hlavne o učení sa a spoznávaní ako auta, tak seba navzájom pri spolupráci jazdec - navigátor, taktiež zabezpečenie servisu. Všetko bolo pre nás nové. Žiadnu rally sme predtým nešli, nepoznali sme Prešov, Poprad, Lubeník, že čo je to Peklo, čo všetci spomínali. Ani Košice. Jedine Tribeč, pretože k Topoľčanom máme blízko. Osobne sa mi najviac pozdával práve Tribeč a ešte Lubeník. Tie som si tak nejak viac užil. Poprad bol príliš rýchly, nebolo to ono, no aj tam som si zažil veľa nového, navyše s náhradným spolujazdcom. Nešlo nám o výsledky, potrebovali sme zbierať nové skúsenosti a radi sa vrátime všade tam, kde bude rally organizovaná.
Akými zmenami prešiel počas sezóny váš Ignis?
Auto počas sezóny neprešlo žiadnymi zmenami. Pred sezónou bolo komplet prestavané zo slalomového jednomiestneho auta na dvojmiestne rally auto. Okrem tej jednej roztrhnutej manzety sa nám už do konca sezóny nič neprihodilo. Vlastne jedna malá zmena tu nastala a tou bola zmena podvozku. Sezónu sme začali na sériovom podvozku a ukončili už s novým športovým podvozkom.
Čo plánujete do sezóny 2013?
Dúfam, že nás čaká SRP 2013 s dostatočným počtom dobrých rally sútaží, na ktorých si budeme môcť z chuti zajazdiť, zazávodiť s ostatnými posádkami a ďalej zbierať nové skúsenosti. Auto sa meniť nebude, ostávame verní Suzuki Ignis Sport. Nemení sa ani posádka. Už sa tej sezóny len dočkať...
zt