Nissan Qashqai 1,5 dCi N-Tec
Na prekážky hľadí z vtáčej perspektívy: Ďalšia generácia Nissanu Qashqai pokračuje v nastúpenom trende svojho predchodcu a cestujúcim poskytuje pohodlie v kabíne, veľký vnútorný priestor, ako aj úspornú prevádzku. Pôsobí dojmom ľahkého a zároveň praktického automobilu. Dizajn karosérie dotvárajú strieborné strešné nosiče.
Batožinový priestor má základný objem 401 litrov, dvojitú podlahu a núka možnosť jednoduchého rozdelenia ložnej plochy. Stačí nadvihnúť a fixovať časť podlahy do zvislej polohy. V interiéri sú kvalitné zmäkčené plasty, pohodlné predné sedadlá, dostatok miesta na zadných sedadlách a nad hlavami je po celej dĺžke sklená strecha (za príplatok 850 €) s elektricky ovládanou posuvnou clonou.
Z plejády bezpečnostných prvkov spomeňme čítanie dopravných značiek (aktuálna sa zobrazí na displeji pred vodičom), upozornenie na nekontrolované opustenie jazdného pruhu, či kamera na sledovanie prekážok nielen pred a za vozidlom, ale aj vedľa neho. Na monitore sa zobrazujú dva zábery, pričom si môžete zvoliť akustickú alebo obrazovú signalizáciu prekážok. Tento spôsob signalizácie je výhodný napríklad aj v tom, že vidíte vzdialenosť kolesa od obrubníka, či malé dieťa kdekoľvek v blízkosti vozidla.
Tento panoramatický systém sa osvedčil už v predchádzajúcej generácii Qashqaia; štyri kamery (vpredu, vzadu a pod vonkajšími zrkadlami) ukazujú pohľad na automobil z vtáčej perspektívy alebo akú rezervu máte pri obrubníku. Všimli sme si však jeden drobný nedostatok - veľké zrkadlo a mohutný stĺpik A sťažuje vodičovi výhľad šikmo dopredu. Okrem toho, najmä vodičky by privítali tlmiče, ktoré by im pomohli nadvihnúť ťažkú prednú kapotu. A ešte maličkosť: automatické sťahovanie okien funguje len na strane šoféra.
Do vozidla sa nastupuje pohodlne, dostatok priestoru je markantný na prvý pohľad. Avšak zvažujúca sa línia strechy uberá priestor nad hlavami pasažierov, sediacich vzadu. Pohodlne sa tu totiž usadí len cestujúci s výškou do 180 cm. Displej medzi otáčkomerom a rýchlomerom ukazuje vodičovi súčasne priemernú i momentálnu spotrebu, nastavenie tempomatu, čas, teplotu, konkrétny rýchlostný limit v danom úseku a v spodnej časti i dojazd a kilometre, takže šofér sa nemusí rozptyľovať prepínaním údajov. Ku komfortu patrí tiež duálna klimatizácia.
Motor s označením dCi pochádza od Renaultu, štartuje sa tlačidlom a je dobre odhlučnený. Výrazne dá o sebe vedieť až okolo 4 000 otáčok. Spolupracuje so 6° prevodovkou a keď sme využívali tempomat (ovládanie je na volante), aj na dlhé vzdialenosti bola jazda komfortná. Určite i zásluhou toho, že podvozok výborne tlmí nerovnosti vozovky.
Príjemným prekvapením bola dobrá aerodynamika karosérie, ktorá bez problémov odolávala silnému bočnému vetru. V meste umožňuje Qashqai využívanie systému stop&start. Pri rýchlom prejazde zákruty sa však auto mierne nakláňa, hoci napokon zostáva vo zvolenej stope.
Výrobcom deklarovaných 3,8 litra nafty v kombinovanom režime sa nám nepodarilo dosiahnuť, náš priemer sa vyšplhal s náročných zimných podmienkach k šiestim litrom. Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h však bola priebežná spotreba len 4,2 litra, pri rýchlosti 120 km/h dokonca veľmi lichotivých 4,9 litra, no po nepatrnom zrýchlení na 130 km/h sa už vyšplhala na 6,1 litra. S dojazdom 800 km sme boli spokojní.
Technické údaje výrobcu auta
Nissan Qashqai 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 81/110
Krútiaci moment (Nm) 260
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,8
(Skutočná spotreba pri teste 6,0)
Cena testovanej verzie 22 250 €
Najlacnejšia verzia 16 390 €
+ Výrazné plusy
Úsporný naftový motor, aerodynamika
Pohodlné predné sedadlá, podvozok
Panoramatický kamerový systém
- Najväčšie mínusy
Sťažený výhľad šikmo do strán
Ťažká predná kapota nemá tlmiče