Nech žije para!
To si v dobe energetickej krízy povedali usporiadatelia klasickej jesennej brnenskej Motor Techny .
Akoby sa chceli odškodniť za niekedy až hodinové rady áut pred vstupom na výstavisko, pripravili pre návštevníkov výstavka ukážky jazdy dvoch parných klenotov. Múzeum starých strojov a technológií predstavilo svoj parný valec Zettelmeyer - Konz,
brnenské Technické múzeum priviezlo parný automobil Škoda Sentinel. Oba stroje pochádzajú z polovice 30. rokov minulého storočia.
Čakali na nás hneď za vytúženým vstupom, zatiaľ čo ich páni, fanatickí obdivovatelia parných strojov, zatiaľ v peknom čistom oblečení behali okolo nich a vykonávali rituály, ktorými mali spiace chladné stroje prebudiť k životu a premeniť ich na fučiacich, vŕzgajúcich, prekrásne voňajúcich krásavcov. Najprv museli napustiť vodu, naplniť zásobník uhlím a rozkúriť pod kotlom. Kým sa mašinka pekne zohrievala, bolo potrebné usilovné mazanie, pretože najmä na cestnom parnom valci je veľa klzných ložísk.
Tlak v parnom systéme zatiaľ optimálne stúpal a po niekoľkých desiatkach minút sa vyšplhal na povolených 12 atmosfér. Po statickej ukážke zostalo už len rozhnať parnou píšťalou dav zvedavcov a Škoda Sentinel mohol vyraziť na jazdu okolo pavilónu Z. Pohľad na fučiaceho zeleného fešáka v plnej paráde je fantastický. Spod stroja syčí para, z komína pekne odfukuje dym. Čo som nečakal, bol takmer úplne tichý chod. Sentinel popri mne tíško prefičal, zostala po ňom len príjemná vôňa spáleného uhlia, úplne odlišná od štipľavého smradu vybehaných nafťákov.
Druhý v poradí vyrazil na trať parný valec. Na rozdiel od Sentinelu má riadenie reťazou a posádka musí začať točiť volantom omnoho skôr ako chce zabočiť. Počet otáčok z jednej krajnej polohy do druhej je 40.
Jazda parného valca je tiež iným zvukovým zážitkom, lebo 12 ton ocele pri jazde škrípe a vŕzga po asfalte. Kým valec Zettelmeyer prefičí okolo nás raz, Škoda Sentinel stihne prebehnúť trikrát. O čo je posádka valca pomalšia, o to je špinavšia a zapáchajúcejšia alebo voňavejšia ???
Voda v 800 l nádrži pomaly dochádza, je potrebné dotankovať. Sentinel hadicou dopúšťa vodu a ja mám možnosť z ložnej plochy obdivovať kabínu vodiča. V jej strede tróni parný kotol so záklopkou, cez ktorú sa prikladá kvalitné uhlie. Všade samé páky a páčky, z ktorých poznám len jednu, a to volant. Šofér má o zábavu pri jazde postarané. Na bezpečnosť a pohodlie sa pri konštruovaní nehľadelo, dôležitá bola doprava materiálu.
Ďakujeme usporiadateľom a odpúšťame im aj rannú zápchu na ceste.
Hlavným účelom návštevy burzy je však nákup drahocenností do našich miláčikov. Členovia VCC Piešťany si asi pomýlili burzu s jarmokom, lebo na výstavnej ploche som ich nestretol. Pravidelne vykonávali nájazdy na stánky s klobáskami a pivom, najaktívnejší v tejto činnosti boli Vojto a Peter.
Parné stroje ma zaujali, našiel som niekoľko menších určených na predaj. Mali len jednu chybu - naši českí priatelia nevedeli, čo majú za ne pýtať.
Veď počkajte, o rok budeme mať euro a vy len tie české korunky!!!
Para stúpala aj zo skvelých zemiakových placiek a cigánskej pečienky.
Slniečko pekne hrialo, okolo pavilónu Z krúžila historická parná formula, na každom rohu sa stretávali kamaráti veteránisti a všade naokolo ležala lákavá kopa starých drahocenností, ktoré tvorili príjemnú bodku za uplynulou veteránskou sezónou.
Akcia sa vydarila a my sme síce s prázdnymi peňaženkami, ale s hrkotajúcimi kuframi plnými starých harabúrd veselí odchádzali domov. Tešili sme sa z nákupov, závideli tým, ktorí nám nejakú ,,vzácnosť vyfúkli“, môj spolujazdec Miro závidel spolujazdcovi Dodovi drahocenný náhradný diel na Jawu 90 Cross, prosto, pohoda.
Tešíme na jarnú Motor Technu Brno.