Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Veterány

Nech žije para!

Wednesday, 22. 10. 2008 - 16:27, Marián Bazala   

Nech žije para!To si v dobe energetickej krízy povedali usporiadatelia klasickej jesennej brnenskej Motor Techny .

Akoby sa chceli odškodniť za niekedy až hodinové rady áut pred vstupom na výstavisko, pripravili pre návštevníkov výstavka ukážky jazdy dvoch parných klenotov. Múzeum starých strojov a technológií predstavilo svoj parný valec Zettelmeyer - Konz,

Marián Bazala;brno jesen-1701.jpg

brnenské Technické múzeum priviezlo parný automobil Škoda Sentinel. Oba stroje pochádzajú z polovice 30. rokov minulého storočia. 

Marián Bazala;brno jesen-2153.jpg

Čakali na nás hneď za vytúženým vstupom, zatiaľ čo ich páni, fanatickí obdivovatelia parných strojov, zatiaľ v peknom čistom oblečení behali okolo nich a vykonávali rituály, ktorými mali spiace chladné stroje prebudiť k životu a premeniť ich na fučiacich, vŕzgajúcich, prekrásne voňajúcich krásavcov. Najprv museli napustiť vodu, naplniť zásobník uhlím a rozkúriť pod kotlom. Kým sa mašinka pekne zohrievala, bolo potrebné usilovné mazanie, pretože najmä na cestnom parnom valci je veľa klzných ložísk.

Marián Bazala;brno jesen-1687.jpg

Tlak v parnom systéme zatiaľ optimálne stúpal a po niekoľkých desiatkach minút sa vyšplhal na povolených 12 atmosfér. Po statickej ukážke zostalo už len rozhnať parnou píšťalou dav zvedavcov a Škoda Sentinel mohol vyraziť na jazdu okolo pavilónu Z. Pohľad na fučiaceho zeleného fešáka v plnej paráde je fantastický. Spod stroja syčí para, z komína pekne odfukuje dym. Čo som nečakal, bol takmer úplne tichý chod. Sentinel popri mne tíško prefičal, zostala po ňom len príjemná vôňa spáleného uhlia, úplne odlišná od štipľavého smradu vybehaných nafťákov. 

Marián Bazala;brno jesen-2248.jpg

Sentinel so svojou 25km rýchlosťou pôsobil popri svojom oceľovom konkurentovi, cestnom parnom valci Zettelmeyer, ako raketa. Škodovku poháňa dvojvalcový ležatý parný stroj s priemerom valcov 170 mm, ktorý má pri zdvihu 230 mm, plnom tlaku 19 atmosfér a 250 otáčkach výkon až 75 koní. Stojatý trúbkový kotol o výhrevnej ploche 5,6 m2 je umiestený za čelom kabíny .

Druhý v poradí vyrazil na trať parný valec. Na rozdiel od Sentinelu má riadenie reťazou a posádka musí začať točiť volantom omnoho skôr ako chce zabočiť. Počet otáčok z jednej krajnej polohy do druhej je 40.

Marián Bazala;brno jesen-2237.jpg

Jazda parného valca je tiež iným zvukovým zážitkom, lebo 12 ton ocele pri jazde škrípe a vŕzga po asfalte. Kým valec Zettelmeyer prefičí okolo nás raz, Škoda Sentinel stihne prebehnúť trikrát. O čo je posádka valca pomalšia, o to je špinavšia a zapáchajúcejšia alebo voňavejšia ???  

  Voda v 800 l nádrži pomaly dochádza, je potrebné dotankovať. Sentinel hadicou dopúšťa vodu a ja mám možnosť z ložnej plochy obdivovať kabínu vodiča. V jej strede tróni parný kotol so záklopkou, cez ktorú sa prikladá kvalitné uhlie. Všade samé páky a páčky, z ktorých poznám len jednu, a to volant. Šofér má o zábavu pri jazde postarané. Na bezpečnosť a pohodlie sa pri konštruovaní nehľadelo, dôležitá bola doprava materiálu.

Marián Bazala;brno jesen-2479.jpg

Ďakujeme usporiadateľom a odpúšťame im aj rannú zápchu na ceste. 

  Hlavným účelom návštevy burzy je však nákup drahocenností do našich miláčikov. Členovia VCC Piešťany si asi pomýlili burzu s jarmokom, lebo na výstavnej ploche som ich nestretol. Pravidelne vykonávali nájazdy na stánky s klobáskami a pivom, najaktívnejší v tejto činnosti boli Vojto a Peter.

Marián Bazala;brno jesen-2086.jpg

 Zastúpenie na burze mal tiež časopis Veterán SK, tentoraz bez údeného kolena. Pôžitok okolostojacim prinášala len pekná hosteska, ktorá sa snažila predávať staré chýbajúce čísla. Druhý člen posádky, fešák Indián, namiesto propagovania časopisu stále pobehoval a znášal staré haraburdy, ktoré boli v jeho očiach jedinečnými drahocennosťami.

Parné stroje ma zaujali, našiel som niekoľko menších určených na predaj. Mali len jednu chybu - naši českí priatelia nevedeli, čo majú za ne pýtať.

Marián Bazala;brno jesen-1682.jpg

Veď počkajte, o rok budeme mať euro a vy len tie české korunky!!!

Para stúpala aj zo skvelých zemiakových placiek a cigánskej pečienky.

Marián Bazala;brno jesen-2323.jpg

Slniečko pekne hrialo, okolo pavilónu Z krúžila historická parná formula, na každom rohu sa stretávali kamaráti veteránisti a všade naokolo ležala lákavá kopa starých drahocenností, ktoré tvorili príjemnú bodku za uplynulou veteránskou sezónou.

Marián Bazala;brno jesen-1717.jpg

Akcia sa vydarila a my sme síce s prázdnymi peňaženkami, ale s hrkotajúcimi kuframi plnými starých harabúrd veselí odchádzali domov. Tešili sme sa z nákupov, závideli tým, ktorí nám nejakú ,,vzácnosť vyfúkli“, môj spolujazdec Miro závidel spolujazdcovi Dodovi drahocenný náhradný diel na Jawu 90 Cross, prosto, pohoda.

Marián Bazala;brno jesen-1909.jpg

Tešíme na jarnú Motor Technu Brno.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri