Návrat Veľkého Krtíša? Parádny!
Prakticky tri dekády trvalo, kým sa do kalendára slovenského rely „majstráku“ vrátil Veľký Krtíš. Niektoré posádky si však jeho trate doslova zamilovali. Prečítajte si komplexný report s analýzou súťaže.
„Mojou najobľúbenejšou bola doteraz rýchlostná skúška Regeta. Senohrad sa mi však tak zapáčil, že ho staviam na úroveň Regety. Naozaj som si to užil,“ usmieval sa v cieli Prešovčan Tomáš Konečný, ktorý mal hneď dva dôvody na radosť. Víťazstvom v Triede 3 si prakticky zabezpečil tohtoročný titul majstra Slovenska vo svojej triede. Pochvaľovali si však aj ďalší pretekári, ktorým sa rýchle trate na juhu Slovenska zapáčili. „Je to jedna z najkrajších súťaží, ktorú som v tejto sezóne absolvoval. Trate boli naozaj pekné, mimo prvú eresku, kde si myslím treba dávať „anticuty“, pretože to kamenie je tam vskutku nebezpečné,“ uznanlivo priznal aj Roman Odložilík z tímu SK DER Rally.
Po tom, ako pred štartom súťaže zaznievali obavy s veľmi rýchlej trate sa názor posádok úplne otočil a úseky si doslova užívali. Určite však tomu pomohlo aj nádherné suché jesenné počasie. Ktovie, ako by to bolo dopadlo na mokrej trati. Preto sú pripomienky posádok (najmä k prvému úseku) pre organizátorov veľmi cenné. „Eresky boli veľmi rýchle a bolo dôležité byť poriadne koncentrovaný. Ak však organizátori doladia niektoré veci, tak bude trať perfektná,“ povedal Grzegorz Grzyb z tímu Rufa Sport a hneď aj konkretizoval. „Na prvom úseku to bolo technické, no chýbali „anticuty“. Niekde boli, kde ich nebolo treba a naopak. Bolo tam veľa kamenia, ktoré tomu nepomohlo. Ale to sú detaily, ktoré sa dajú odstrániť.“ V závere prvého úseku malo viacero posádok problémy a defekty, ktoré poznačili výsledky.
Grzyb práve na úvodnom úseku poškodil zadný diferenciál a s ním musel absolvovať celú prvú sekciu. „Stratili sme rozhodujúci čas. V servise sme to opravili, ale už sa to nedalo dobehnúť,“ vysvetľoval pilot posádky Grzyb – Wróbel, jazdiacej na Škode Fabii R5. Problémy v Želovciach mal však aj Martin Koči, ktorý tam dvakrát dostal pomalý defekt (druhá aj tretia sekcia). „Bolo to v závere a došli sme na tom do cieľa. Výsledok to našťastie veľmi neovplyvnilo,“ priznal Koči jazdiaci s Moznerom tiež na Škode Fabia R5. Inak Košičan držal svoje tempo a zaslúžene bol tentoraz najrýchlejší nielen na väčšine úsekov (sedem), ale aj v celej súťaži. Na lídra priebežného poradia, ktorým je Gzryb, stiahol päť bodov. Aktuálny rozdiel je dvadsať bodov a rozhodne sa na poslednom podniku v Košiciach. Do hry však vstúpi aj škrtanie výsledkov. V tejto situácii by mohol byť na tom lepšie Koči, ktorý by odpočítaval menej bodov ako Grzyb. Poliak tak nesmie nič nechať na náhodu a musí dôjsť pred Kočim, najlepšie zvíťaziť po obidva dni. Jedno prvé a jedno druhé miesto pre obidvoch pretekárov by totiž posunulo späť na trón Košičana. Možno je preto na mieste uvažovať o tom, čo je spravodlivejšie. Škrtanie najhorších výsledkov, alebo počítanie plného počtu bodov za celú sezónu.
Ako sme si už v priebehu posledných sezón zvykli, tak súboj o titul sa odohráva medzi Kočim a Grzybom. Zvyšok štartového poľa bojuje o bronzovú priečku. Vo Veľkom Krtíši si to o tretie miesto pekne rozdali Peter Gavlák (IMAXX-ADV Rally Team) a Roman Odložilík (SK DER Rally Team). Obaja na Škode Fabia R5. Gavlák s Horniačkom v Prešove neštartovali a v Trebišove nevideli cieľ. To ich vyradilo z boja o konečne tretie miesto (hoci teoretická nádej stále žije). Situáciu pekne využil Roman Odložilík, ktorý po treťom mieste v Trebišove ašpiroval na rovnakú priečku aj vo Veľkom Krtíši. Lenže hneď v úvodnej, často spomínanej ereske, Roman poškodil koleso a päťdesiatsekundová strata poznačila celý zvyšok jeho pretekov. „“Rozpúlili“ sme koleso, lebo nám tam vletel kameň. Vyzuli sme pneumatiku a zvyšok dňa sme už len dobiehali túto stratu,“ vysvetľoval Odložilík. Gavlák ponúknutú príležitosť z rúk nepustil a aj napriek zdrvujúcemu finišu českej posádky udržal tretie miesto o 1,7 sekundy! „Dvanásť sekúnd náskoku pred poslednou sekciu veľa neznamenalo a bolo náročné udržať sa v tempe. Romanov tlak bol veľký, no išli sme na čo sme dnes mali a som rád, že sme si udržali tretie miesto,“ povedal Peťo Gavlák. Do hry o tretie miesto sa snažil zapojiť aj Karel Trněný (Ford Fiesta R5). „Na šiestom úseku nám odišlo servo a to rozhodlo, že sme vypadli zo súboja o bronz,“ nepotešil sa pilot tímu Kamiro Racing.
Smolu mal aj legendárny Igor Drotár, ktorý ako jediný zo širšej špičky štartového poľa vo Veľkom Krtíši štartoval už pre mnohými rokmi. „Nič si z tých tratí nepamätám,“ smial sa Prešovčan. „Každopádne je to pekná súťaž. Žiaľ, my sme hneď na prvom úseku chytili kameň medzi disk a rameno. Kameň nám doslova odfrézoval disk, ktorý sa roztrhol. Stratili sme takmer minútu a bolo po šanci na lepší výsledok,“ zvážnel Drotár, ktorý v závere ešte dostal aj penalizáciu a tak skončil nakoniec na siedmom mieste. Šiesty skončili Popradčania Čechovci, ktorí si užívali peknú rýchlu trať, ale sami s rešpektom priznávajú, že ešte stále je pred nimi veľa učenia. „Teší nás, že sme udržali za sebou autá z iných tried, no pomohol nám aj charakter trate. Učíme sa a radujeme sa z toho, že sme v cieli ďalšej dôležitej súťaže,“ povedal Rišo Čech, ktorý si už tretím šiestym miestom v sezóne udržal pozíciu v TOP10 priebežného poradia šampionátu MSR.
Pozrime sa však aj ďalšie triedy. V „trojke“ potvrdila svoju silu prešovská posádka tímu Rally System Slovakia v zložení Tomáš Konečný a Matúš Lejko (Subaru WRX STi), keď s bezpečným náskokom vyhrala pred svojimi najväčšími rivalmi, bratmi Lapdavskými (Subaru Impreza WRX). „Mali sme problémy s prevodovkou. Úplne nám vypadla piata rýchlosť a aj preto sme na RS6 chytili retardér a dostali penalizáciu,“ kýval smutne hlavou Lukáš Lapdavský. Tretí potom skončil Marián Kekeňák na Mitsubishi Lancer EVO IX. „Ráno sme začali príliš zľahka a potom sme mali problém doťahovať na týchto rýchlych tratiach. Nakoniec sme ale tretí a sme spokojní,“ povedal Marián Kekeňák.
Zaujímavé to bolo v Triede 6, kde sa po dlhej dobe objavil talentovaný Martin Kysucký (Ford Fiesta R2). „Zvykal som si na auto a bolo aj zopár chybičiek, no pekné preteky. Som rád, že som znova na trati,“ usmieval sa mladý Kysucký, ktorý utiekol aj Martinovi Koišovi (Ford Fiesta) aj Kamilovi Švecovi (Peugeot 2018 R2). V Triede 5 sa tretíkrát objavil tento rok na tratiach MSR Čech Lukáš Frána (Citroen DS3 R3) a zapísal ďalšie víťazstvo. V Triede 7 zasa potešil víťazstvom „srdciar“ Pišta Kubačka (Honda Civic). V Triede 11 doviezol najrýchlejšie do cieľa VW Polo Proto skúsený Marek Špavelko a v Triede 12 Peter Šblatúra (Seat Ibiza). Historikov sklamal Jožo Béreš, ktorý odstúpil pre poruchu alternátora už v polovici pretekov. V RHP zvíťazil Gabo Szenderák na peknej Škode 110 R.
V Slovenskom Rally Pohári sa podľa očakávania súboj o víťazstvo zúžil na dvojicu Tomáš Polovka a Paľo Spišák. Vyrovnanosť potvrdzovalo aj rozdelenie najrýchlejších časov v rýchlostných skúškach (obaja po dve), no rozhodla drobný technický problém posádky tímu TATRY RACING, Polovka – Turcsányi (Seat Ibiza). „Asi po štyroch kilometroch nám vypadol intercom a zvyšok najdlhšej rýchlostky sme išli na oči, čo nebolo dobré. Tam sme stratili rozhodujúci čas, ktorý sme už potom nedokázali stiahnuť,“ krútil smutne hlavou Spišák Polovka, ktorý si aj napriek tomu stále drží pribežné prvenstvo aj pred poslednou súťažou v Košiciach. SRP teda vyhrali bratia Špišiakovci na Lade VFTS pred Polovkom a Koščom (Peugeot 206).
Ako sme si už povedali, pred nami už zostali iba posledné preteky v Košiciach, ktoré sú na programe 18.-20.októbra. Obidve etapy budú bodované osobitne a v hre je teda stále veľa bodov.
Výsledky pretekov nájdete tu a pozrite si tiež naše galérie z Veľkého Krtíša.