Návrat legendy Subaru WRX STI
Nová verzia špičkového sedanu Subaru WRX STI z palety automobilov významnej značky prichádza opäť na scénu. Názov „Impreza" bol zo strategických dôvodov vynechaný z pomenovania tohto modelu a Subaru WRX STI bude v portfóliu značky predstavovať samostatný typový rad. Hoci sa s radom Impreza stále delí o rovnakú platformu, gény sa odlišujú. Nový podvozok, vylepšené riadenie a špičkový výkon je v Subaru WRX STI definovaný nanovo. Čo zostalo rovnaké, sú výkonové vlastnosti. Sedan je po necelých troch rokoch späť, ale teraz s novou siluetou. Skratka STI (Subaru Tecnica International = dcérska firma spoločnosti Subaru, ktorá stojí za vznikom legendy), sa preslávila v motoristickom športe a teraz prežíva znovuzrodenie.
Tretiu generáciu WRX STI sa podarilo, najmä v oblastiach dynamiky, sily a výkonu ešte viac zdokonaliť. Nový sedan WRX STI je najrýchlejším modelom tohto japonského výrobcu štvorkoliek. Túto novú latku potvrdzuje aj rekordný čas na okruhu „Severnej slučky"/Nürburgringu: 07:55 min. Pre fanúšikov ostrého Subaru znie potešujúco informácia, že zostali zachované (pre WRX STI typické) rozšírené blatníky, aby sa pod ne vošli 18" disky z ľahkých zliatin s pneumatikami 245/40 R18.
Spoľahlivými poznávacími prvkami WRX STI sú napríklad predný spojler s mohutnými otvormi na prívod vzduchu, zmenená poloha predných svetiel do hmly (v závislosti od stupňa výbavy), bočné prahy, tmavá kovová mriežka chladiča a masívny zadný difúzor nad tlmičom výfuku so štyrmi koncovkami. Tie zdôrazňujú zvuk boxera prepĺňaného turbodúchadlom.
Aerodynamické prvky na karosérii zabezpečujú ešte väčšiu prítlačnú silu pôsobiacu na obe nápravy, čo vedie k zlepšeniu jazdných vlastností pri vysokých rýchlostiach. Prepracovaný bol aj spodok vozidla s cieľom ešte viac optimalizovať aerodynamické vlastnosti auta.
Športový výraz zovňajška sa odzrkadľuje aj v interiéri. Celý kokpit je orientovaný na vodiča, ovládacie prvky sú prehľadne a intuitívne umiestnené. Prístrojovej doske dominujú tri veľké kruhové prístroje s červeným podsvietením, z ktorých do oka okamžite padne veľký, v strede umiestnený otáčkomer s nastaviteľným indikátorom prevodového stupňa. Celý rad kontroliek informuje o prevádzkovom stave rôznych jazdných programov. Interiéru dominuje čierna farba. V závislosti od stupňa výbavy sedia vodič a spolujazdec v športových škrupinových sedadlách Recaro potiahnutých Alcantarou a kožou, poskytujúcich excelentné bočné vedenie pri razantných prejazdoch zákrut. Zároveň však zaručujú pohodlie aj na dlhších trasách.
Aby bolo možné túto sústredenú turbo-silu za každých okolností udržať na ceste, sú okrem permanentného pohonu všetkých kolies „Symmetrical AWD" k dispozícii viaceré elektronické jazdné programy, ktoré podporujú štýl vodiča so športovými ambíciami. Ten sa tak môže spoľahnúť na štandardné nastavenie medzinápravového diferenciálu (Drivers Control Center Differential, DCCD) a elektronického stabilizačného systému (Vehicle Dynamics Control, VDC), alebo si ich môže upraviť podľa požadovaného štýlu jazdy.
Pre sedan WRX STI upravili konštruktéri odstupňovanie šesťstupňovej manuálnej prevodovky a rozšírili individuálne nastaviteľný medzinápravový diferenciál o nové funkcie. Elektronicky riadený medzinápravový diferenciál umožňuje tri rôzne automatické nastavenia:
Režim AUTO: elektronika automaticky prispôsobuje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravy. Základné rozdelenie prenosu sily je 41:59 (v prospech zadnej nápravy).
Režim AUTO+: uzávierka diferenciálu sa aktivuje na dosiahnutie najvyššej možnej trakcie, čo prináša výhody najmä na klzkom povrchu.
Režim AUTO-: uzávierka diferenciálu pôsobí minimálne, čo prospieva jazdnej dynamike na suchej ceste.
Okrem toho je možné manuálne nastaviť šesť stupňov medzinápravového diferenciálu. Manuálny režim je predurčený pre športový jazdný štýl. Ak dôjde k prekročeniu hranice priľnavosti, zasiahne elektronický systém regulácie dynamiky jazdy (Vehicle Dynamics Control, VDC), ktorý opätovne stabilizuje vozidlo zásahmi do manažmentu motora a pribrzďovaním.
V štandardnom nastavení Normal je v činnosti ABS, systém trakčnej kontroly (TCS) a stabilizačná kontrola (SAC). Režim Traction ponúka potešenie z jazdy najmä milovníkom driftovania. V tomto prípade totiž systémy TCS a SAC zasahujú len obmedzene a s oneskorením, a plný výkon motora zostane k dispozícii aj pri pretáčajúcich sa kolesách. Tretia možnosť nastavenia Off spôsobí úplnú deaktiváciu systému VDC. V tomto prípade sú všetky elektronické pomôcky, s výnimkou ABS, mimo prevádzky.
V Subaru WRX STI bije srdce boxera s turbodúchadlom. Prepĺňaný boxer s objemom 2,5 litra má výkon 300 k pri 6000 ot.min-1 a disponuje krútiacim momentom 407 Nm pri 4000 ot.min-1. Po jemnom vyladení motor spĺňa nielen emocionálne nároky, ale aj požiadavky prísnej emisnej normy EURO 5.
Turbomotor zrýchli Subaru WRX STI z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, najvyššia rýchlosť je 255 km/h. Cena so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je 45 990 € (vrátane 19% DPH) a nové Subaru WRX STI bude v predaji v novembri 2010.