Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  WRC

Po vylúčení Hirvonena vyhral Vodafone Rally de Portugal 2012 napokon Ostberg

Sunday, 01. 04. 2012 - 18:39, Zdenka Frývaldská   

Po vylúčení Hirvonena vyhral Vodafone Rally de Portugal 2012 napokon Ostberg

Po krátkom čase sa nám Svetový šampionát v rally presunul z Mexika na európsky kontinent. Išlo už o štvrtý podnik seriálu a druhý v poradí, na ktorom jazdci zdolávali nástrahy šotolinového povrchu. Všetko sa to začalo kvalifikačnou skúškou v stredu, počas ktorej si ako zvyčajne posádky vybojovávali poradie štartu na ďalší deň. Najlepšie si viedol Jari-Matti Latvala, ktorý za sebou nechal Pettera Solberga a Mikka Hirvonena. Narozdiel od nich sa do ďalších súťažných dní už nemohli tešiť Paulo Nobre a Kevin Abbring. Nobre svoje Mini poslal cez strechu a chorobou oslabený Abbring „odstavil" svoju Škodu Fabia špecifikácie S2000.

Rally de Portugal;cvj2422.jpg

Vo štvrtok sa už začali rátať ostré kilometre, a to na štyroch rýchlostných skúškach. Prvou bola Lisboa, superšpeciálka dlhá 3,27 km, križujúca ulice hlavného mesta. Po nej sa do vedenia súťaže dostala posádka Solberg - Patterson jazdiaca na Forde Fiesta RS WRC, ktorá predstihla druhú posádku Loeb - Elena s ich Citroenom DS3 WRC o 0,1 sekundy. Hoci bolo v pláne šetriť pneumatiky pre ďalšie rýchlostné skúšky, kĺzaniu sa jazdci na asfaltovom povrchu predsa len nevyhli, keďže mali obuté práve šotolinové pneu pre ďalšie pokračovanie. Ďalšia RS Gomes Aires sa už odohrávala pod rúškom tmy. Logicky tak museli mať autá nasadené svetelné rampy. Tie však, ako sa ukázalo, dokážu aj zradiť. Dani Sordo sa o tom presvedčil, keď odjazdil potrebné kilometre iba s jedným svetlom, čo bol obdivuhodný výkon.

Rally de Portugal;12c4339.jpg

Neskôr sa problémy objavili u Martina Prokopa na motore jeho Fordu Fiesta RS WRC, do cieľa tak došiel so stratou 1:48,0 na prvého Solberga. Ďalším nešťastníkom bol Araujo, takisto na Mini Coopri WRC, ktorý na začiatku skončil mimo trate a priznal zlý rozpis. V tretej RS si svoju dávku smoly naplno vybral Seb Loeb, keď havaroval a skončil svoju púť na tomto podujatí. Obávaný portugalský prach nespôsoboval ťažkosti, keďže pršalo. Dážď bol badateľný najmä na konci prvej etapy. Najviac si s ním poradil Ott Tänak, ktorý dosiahol najlepší čas a v celkovom poradí sa usadil na štvrtom mieste.

Poradie po prvej etape:
1. Latvala - Anttila, Ford Fiesta RS WRC;
2. Solberg - Patterson, Ford Fiesta RS WRC;
3. Hirvonen - Lehtinen, Citroen DS3 WRC.

SWRC:
1. Paddon - Kennard, Škoda Fabia S2000.

Rally de Portugal;t1c1047.jpg

Už od začiatku druhej etapy bolo jasné, že ten, kto vôbec dôjde šťastne celý do cieľa, bude môcť byť so svojím výkonom spokojný. Po štvrtkových problémoch s motorom sa veľmi pekne do boja dokázal vrátiť Martin Prokop, keď RS5 dokončil na druhom mieste a v celkovom poradí sa vyšvihol na 13. miesto. Prvou posádkou, ktorá počas tohto dňa hlásila zastavenie, bol Thierry Neuville - Nicolas Gilsoul na Citroene DS3 WRC. Stalo sa tak na štvrtom a neskôr aj na niečo vyše deviatom kilometri. Zastal aj Latvala, no to už z horšieho dôvodu, havaroval po kontakte s kameňom. Po prvoetapovom vypadnutom lídrovi, Loebovi, sa tak porúčal mimo výsledkovú listinu aj Fín, našťastie len pre tento deň, jeho poškodenie auta nebolo vážne, problémom bolo len uviaznutie mimo. Na čele sa priebežne držal Solberg, no aj to len dočasne. V nasledujúcej ereske zastavenie a posun smerom dole na výsledkovej listine neminuli ani jeho.

Rally de Portugal;2day137.jpg

Poslednou rýchlostnou skúškou bola siedma, a to aj napriek tomu, že ich bolo naplánovaných až po číslo desať. Dokonca aj RS7 bola dokončená len menšou časťou posádok, pre ostatné bola zrušená. Dôvodom boli samozrejme veľmi zlé podmienky na trati, ktoré zapríčinili aj uviaznutie Fordu Fiesta RRC posádky Al-Rajhi - Orr v brode, čím znemožnil prejazd ostaným na ďalšiu skúšku. Za brodom bola navyše umiestnená aj tankovacia zóna, a preto bolo nemožné sa dostať do servisu s nedostatkom paliva. Organizátori sa v rámci bezpečnostných opatrení radšej rozhodli zrušiť druhú sekciu.

Rally de Portugal;cvj2225.jpg

Našťastie sa v sobotňajšej etape štartovka znova naplnila „odpadlíkmi" z predchádzajúceho dňa. Aj počasie sa umúdrilo a prestalo pršať, čím sa trať čiastočne vysušila a ponúkala o niečo menej zradné podmienky. Na čele sa držal Hirvonen, ktorému robili po RS11 starosti pneumatiky, svojim zlým stavom. V poradí ďalšie štyri eresky vyhral Solberg, čím preukazoval, že sa zjavne ani po predchádzajúcom dni nemienil len tak vzdať. V posledných kilometroch dňa mu však vypovedal službu posilovač riadenia, takže pád nižšie bol nezvratný. O nástrahách rally sa stačil presvedčiť Dani Sordo, keď na strane jeho spolujazdca Carlosa Del Barria poškodené okno ich Mini Coopra WRC prepúšťalo prach, kvôli čomu sa jazdec nemohol sústrediť.

Rally de Portugal;2day120.jpg

Z inak vysmiateho Latvalu sa na chvíľu pod vplyvom ďalších nepríjemností stal mrzutý jazdec, ktorý odmietol dávať rozhovory, no za daných okolností to bolo pochopiteľné. Dravú jazdu predvádzal aj ruský mladík Evgeniy Novikov. Na počudovanie neskončil mimo trať a až na zaváhanie zapaľovania si viedol dobre. O tom svedčilo aj umiestnenie v celkovom poradí na konci etapy.

Poradie po tretej etape:
1. Hirvonen - Lehtinen, Citroen DS3 WRC;
2. Ostberg - Andersson, Ford Fiesta RS WRC;
3. Novikov - Giraudet, Ford Fiesta RS WRC.

Pre mladých jazdcov WRC Academy sa podnik skončil po RS13 tejto etapy. Víťazne z neho vyšiel 23-ročný Alastair Fisher.

Rally de Portugal;belem062.jpg

Po predchádzajúcom trápení prišla na rad konečne posledná etapa podniku. Starosti naďalej spôsobovala vhodná voľba pneumatík. Kombinácie boli rôzne, no napríklad podľa Dennisa Kuipersa sa ukázalo ako najvhodnejšie mäkké obutie. Na vyše 30 kilometrovej RS18 poškodil pravé zadné zavesenie kolesa Ott Tänak a odstúpil Al-Rajhi. Poradie v jednotlivých ereskách sa neustále menilo, takže aj keď ste si už začínali byť istý tým, že sa vášmu favoritovi začína dariť, pravidelne prichádzali správy o zastavení a prípadnom poškodení auta. Plynové lanko na Forde Fiesta RS WRC sa podarilo opraviť Novikovovi, čím našťastie nestratil veľa času.

Rally de Portugal;ap8k0880.jpg

Predposledná rýchlostná skúška „ponúkla" opäť množstvo defektov, konkrétne u Sorda, Neuvilla a Al-Attiyaha. Havária sa nevyhla Sandellovi. Vďaka nevďačným podmienkam, ktoré si pripravilo počasie v Portugalsku pre túto súťaž, sa bojovalo naozaj až do konca a poslednej fotobunky. Poslednú skúšku vyhral Sordo, no to už nič nezmenilo na mene celkového víťaza, ktorým sa stal Mikko Hirvonen. Podarilo sa mu tak prvý krát vyhrať súťaž v novom tímovom oblečení, a aj keď je dvojkou Citroenu, potvrdil tak svoje vyššie ambície.

Konečné poradie na stupňoch víťazov:
1. Hirvonen - Lehtinen, Citroen DS3 WRC;
2. Ostberg - Andersson, Ford Fiesta RS WRC;
3. Novikov - Giraudet, Ford Fiesta RS WRC.

Po záverečnej sláve sa ale technickí komisári pozreli na víťazný voz a našli spojku, ktorá bola v rozpore s predpismi. Žiaľ, nejednalo sa o prvoaprílový žart. Poradie sa teda posunulo a výhru si pripísal Mads Ostberg, druhý bol Novikov a na tretiu priečku zasadol Solberg.

Rally de Portugal;t1c7986.jpg

Dá sa povedať, že Vodafone Rally de Portugal 2012 naozaj preverila aj starých harcovníkov medzi pretekármi a ukázala tak, že s výhrou si nikto nemôže byť istý a že pre neustále zlepšovanie je stále priestor nielen medzi mladými, začínajúcimi posádkami. Už teraz sa môžete pripraviť na ďalšiu dávku Svetového šampionátu v rally na Rally Argentina, od 27. do 29. apríla 2012.

Lucia Petrová

Fotogaléria: Rally de Portugal

Fotogaléria: Rally de Portugal II

Fotogaléria: Rally de Portugal III



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri