Najlepší v srdci Slovenska - „Quo vadis Motorsport?"
Nevšedná vec sa podarila najnavštevovanejšiemu portálu so zameraním na motoršport a testy nových áut, www.autosportfoto.sk, ktorý v Banskej Bystrici zorganizoval s tímom spolupracovníkov prvé stretnutie niekoľkých osobností tohto športového odvetvia - a to úspešných jazdcov z okruhov, rely i kopcov.
Takéto stretnutie nie je vonkoncom jednoduché zrealizovať, lebo pretekári sú zaneprázdnení aj v závere sezóny - napríklad Štefan Rosina mal skúšku na škole v Anglicku, Miro Konôpka sa ospravedlnil z dôvodu na poslednú chvíľu zvolaného obchodného rokovania, či otec a syn Bérešovci, ktorým nedodali načas dielce na opravu vozidla Audi, ktoré opravovali na zákazku v Rakúsku. Napriek tomu sa organizátorom podarilo predstaviť novinárom majstrov volantu z rôznych disciplín na jednom mieste. V neformálnej debate sa podelili o svoje zážitky, ba vymenili si aj skúsenosti z uplynulej sezóny.
Zarezonovala i myšlienka, že štát by mal viac podporovať motoristický šport, keďže jeho podpora je v porovnaní s inými - aj menej úspešnými odvetviami - minimálna. Akcia v Banskej Bystrici mala za cieľ popularizovať motoristický šport aj mimo metropoly Slovenska.
Titul absolútneho majstra Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu si už po druhý raz vybojoval Andrej Krajči. Z vlaňajšej dvojlitrovej formuly presadol do podstatne rýchlejšej F3000. Je na ňom cítiť ruku učiteľa - vlastného otca, ktorý v minulých sezónach suverénne kraľoval v tejto disciplíne. Samozrejme, aj mladý Andrej Krajči sa chce presadiť v šampionáte Európy, no ako sám hovorí: „Chce to čas a mnoho skúseností."
Majstrom Slovenska v pretekoch do vrchu medzi produkčnými autami sa stal zaslúžene Martin Koiš z Bánoviec nad Bebravou, ktorý pilotoval Ford Focus. Obhájil tak vlaňajšie triumfy absolútne, v skupine i v triede. Napriek tomu, že dosiahol maximum, očakával lepšie výkony od techniky, kde urobili nejaké zmeny. „V rámci možností tohto auta sme však dosiahli maximum a teda som spokojný," dodal Martin.
Prešovčan Igor Drotár si aj po vyše 36-ročnom spolunažívaní s navigátorom Vladimírom Bánocim stále udržiava dobrú formu, hoci v rely ho tento rok viac krát sklamala technika. Celkovo teda obsadil „až" štvrté miesto v klasifikácii majstrovstiev Slovenska v rely, ale vynahradil si to v kopcoch, kde skončil druhý v skupine plechových áut. Do ďalšej sezóny je optimistom a naďalej zostane verný značke Škoda. Ako sám vraví: „dám jej ešte šancu".
Objavom v sezóne 2010 je Martin Rondík z Krupiny, ktorý jazdí len dva roky, ale už obsadil celkovo piate miesto v šampionáte vrchárov. V skupine E1 - produkčnými autami bol druhý, čo je silným povzbudením do sezóny 2011. Tým viac, že tento rok to bola prvá sezóna, v ktorej absolvoval všetky preteky.
Filip Sládečka z Nitry sa tohto roku úspešne zapísal do výsledkovej listiny na niekoľkých významných okruhoch vrátane Slovakia Ringu. Je víťazom FIA CEZ 2010, v kategórii nad dva litre získal v rámci majstrovstiev Slovenska absolútne prvenstvo. Ako sa sám priznal, nepočítal až s takou úspešnou sezónou. O to viac sa teší na nasledujúcu.
V kategórii do dvoch litrov triumfoval jeho tímový kolega Marek Ďurovkin, ktorý zužitkoval kvality Alfy Romeo 156, na ktorej vlani jazdil práve Filip Sládečka. Obaja vyjadrili maximálnu spokojnosť s končiacou sezónou a tešia sa na preteky v roku 2011.
Nádejou do budúcnosti sa javí aj 16-ročný Richard Gonda z Banskej Bystrice. Po zisku niekoľkých titulov v minikárach, jediná bezmotorová disciplína SAMŠ, presedlal do dvojlitrovej formuly, kde pokračoval v zbieraní víťazstiev. V nasledujúcej sezóne by sa rád posadil do kokpitu novej formule Renault 2.0.
Po besede všetci pretekári zapózovali fotografom nielen v interiéri, ale aj priamo na námestí v Banskej Bystrici.
Verím že sa v budúcnosti ešte stretneme v podobnej zostave pri podobnej príležitosti.