Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Na BMW je nutné byť prísny

Tuesday, 16. 07. 2019 - 10:29, Peter Baran   

Na BMW je nutné byť prísny

Titulka článku ako z bulvárneho časopisu. Evokuje jedno, v skutočnosti tým však autor myslí úplne iné. A čo to je v mojom prípade? Vysvetlím to veľmi rád. Pár motoriek tejto nemeckej značky mi už rukami prešlo. Ak by som ich hodnotil podľa mnou nastavených „štandardných“ kritérií, všetky by sa dostali na špičku môjho pomyselného rebríčka TOP motoriek vo svojej triede. Ale uznajte, mať všade v špičke BMW Motorrad? Kto by mi to uveril? Realita je však taká, že akokoľvek s nimi jazdím, čokoľvek stváram, tie motorky do tej špičky jednoducho patria.

Endurám (alebo ich ekvivalentom) som nikdy nejako extrémne neholdoval. A v princípe mi to ostalo do dnešného dňa. Aspoň sa o tom pokúšam presvedčiť sám seba. Ale ako si vysvetliť fakt, že keď som dostal termín na BMW F 850 GS Adventure, nevedel som sa ho dočkať? Neviem, alebo to radšej nechcem vedieť. Ale teraz k testovačke. Opisovať vizuál GS-a považujem za absolútnu zbytočnosť. Je tak jasný a nezameniteľne identifikovateľný, že venovať tomu čo i len chvíľu by bolo absolútnym márnením času a písmen. A je jedno, o aké GS-o sa jedná. S istotou však musím spomenúť TFT-čkový, za akýchkoľvek svetelných podmienok výborne čitateľný displej a menu, ktoré ponúka. Je v ňom ozaj všetko potrebné a hlavne usporiadané tak, že nebudete musieť čítať 425 stranový manuál.

Na čo som bol u 850-tky najviac zvedavý bol motor. 800-vka mala svoje muchy a preto som dúfal, že evolúciou takmer kompletne zmenená 850-tka bude z iného súdka. Papierové predpoklady na to určite má. Z necelých 800 kubíkov sa vyskočilo na 853, 85 PS a 80 Nm nahradilo 95 PS a 92 Nm. Skúsenosti však hovoria, že „papier znesie“. Ako hodnotiť realitu? Najlepšie asi jednou vetou: „Nedúfal som márne.“ Motor ozaj prekvapil. Priečne montovaný radový dvojvalec je nesmierne agilný. Ozaj ekvivalentnú reakciu na pohyb zápästia dáva už od niečo vyše troch tisíc otáčok. Výraznou zmenou je aj kultivovanosť motora. Kým 800-vka o sebe dávala vedieť pri vyšších otáčkach vibráciami, v tomto prípade je všetko inak. „Buchnúť“ denných 1000 kilometrov by som nevidel ako extrémnu výzvu. Prispieva tomu aj neskutočne prepracovaná ergonómia, ktorú je ešte možné personifikovať napríklad výberom z viacerých druhov sedačiek. Tej, ktorú som mal na testovanom kuse, sa ozaj nedalo vytknúť absolútne nič.

850-tku som dostal do rúk na Continentaloch s označením TKC 80. Pre tých, ktorí ich nepoznajú a nechce sa im využiť vševednosť Googlu, sú to „štuple“. Aj keď nejakú skúsenosť s nimi už mám, chcel som vedieť, ako budú fungovať v spojení s Advíkom. Výsledok? Opäť raz – výborne. Toľko istoty, ktorú dokáže dať vodičovi na asfalte táto nie práve cestná guma v spojení s dokonale fungujúcim podvozkom, kombináciou systému Dynamic ESA a odladenou trakčnou kontrolou...fakt šialené. Dovoľuje užiť si obrovský kusisko zábavy aj na povrchu a v zákrutách, aké sú aktuálne na Pezinskej Babe. Do zákrut sa dá nádherne ukladať bez rozdielu na prejazdovú rýchlosť (samozrejme, všetko v rámci dodržiavania predpisov). Prihoďme k tomu všetkému antihoppingovú spojku a človeku sa nechce prestať. Vo dvojici s menšou batožinou mená žiadny problém, aj keď z náklonov vystresovaná „ľadvinka“ je predsa len brzdou.

Stále sú tu tie TKC-čka. Hor sa popreháňať tých 220 kilogramov v teréne. 21 palcovému prednému kolesu, ktorému kopírovanie nerovností pomáha zvládnuť predná obrátená vidlica s rozsahom fungovania na 23 centimetroch vpredu a zadná dvojitá kyvka s 215 mm centrálnou pružiacou jednotkou WAD. Jazdný režim ENDURO vypína ABS, zmenená funkčnosť trakčnej kontroly z nej robí generátor úsmevov pod prilbou. Časy, kedy sa baworáky pasovali s povesťou ťažkých a neobratných mastodontov nevhodných do terénu sú preč. Ak ešte v nejakých končinách pretrvávali tieto povesti, F 850 GS Adventure za nimi dala definitívnu bodku. Zvírený prach a lietajúce kamienky spod zadného kolesa sú tým najlepším dôkazom. Jednu malú nedokonalosť tejto inak výbornej motorky som predsa len postrehol. Pri mojich 185-tich centimetroch by som prijal do terénu vyššie uloženie riadidiel. Viem, je to vec riešiteľná bez akéhokoľvek problému, ale mal som potrebu byť kritický aspoň v jednom bode.

Ako hodnotiť BMW F 850 GS Adventure ako celok? Dokonalý allrounder, ktorý sa nestratí hádam nikde. A ak by sa predsa len stratil, 23 litrová nádrž pri testovacej spotrebe 4,6 litra (a to nemám práve najcitlivejšiu ruku) poskytne každému dostatok priestoru, aby našiel tú svoju správnu cestu. Podstatná je ešte jedna otázka. Čo tento celý špás stojí? Testovačka, ktorá bola nabalená možným aj nemožným, mala vyjsť podľa môjho známeho ďaleko cez 20. Môj tip (cenu zásadne pozerám až po odovzdaní motorky) bol niekde tesne pod touto hranicou. Oboch nás čakalo vcelku milé prekvapenie. 17.527 s DPH. A tu už je ozaj o čom rozmýšľať. Pridajme k tomu nejakú tú zľavičku na podporu predaja novinky a to číslo môže byť ozaj zaujímavé. A že píšem zo skúsenosti. Jeden z mojich známych je čerstvým majiteľom BMW F 850 GS a ja som presvedčený o tom, že sa rozhodol správne.  



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri