MTB Racing pripravil lahôdku pre fanúšikov
Nie často sa stáva, že mladí chlapci inklinujú k historickým vozidlám. Rodina Benikovcov je asi výnimkou. Do novej sezóny predstavia nové historické vozidlo – BMW 2002.
Marcel a Tomáš Benikovci zo Sielnice sú už niekoľko rokov súčasťou nielen slovenského, ale aj európskeho kopcového šampionátu. Napriek ich mladému veku, Marcel 31 rokov a Tomáš 28 rokov, inklinujú k pretekom historických vozidiel do vrchu. Zatiaľ čo mladší Tomáš ostáva verný svojej Lancii Beta Coupé, jeho starší brat uprednostňuje vozidlá BMW. V minulosti predstavil vozidlo BMW 320i, teraz prichádza s absolútnou novinkou, BMW 2002.
„Hľadali sme auto, s ktorým by sme mohli absolvovať preteky historických automobilov v kategórii 1. Minulý rok sme objavili spoločne s otcom a bratom vozidlo BMW 2002, ktoré presne tieto naše požiadavky spĺňalo, musím však hneď povedať, že ako správny historik bolo auto v naozaj pokročilom štádiu rozkladu. Práve to však bola pre nás veľká výzva. Po tom, čo chvíľu zaberalo miesto na dvore pred našou dielňou, sme sa v decembri 2019 pustili do jeho prestavby. BMW do dielne dotlačili doslova v katastrofálnom stave.
Začala sa tvrdá drina, keď sme museli BMW rozobrať do posledného kúsku. Potom prišla na rad ešte tvrdšia robota, keď z dôvodu nedostatku náhradných dielov sme museli takmer každý diel repasovať. Na druhej strane je tak všetko autentické a zobrazuje realitu technických vymožeností doby minulej. Pieskovanie, vyváranie, klampiarske práce, výroba bezpečnostného rámu, príprava na lakovanie a samotné lakovanie trvalo takmer 4 mesiace.
Samozrejmosťou boli neskutočne dlhé telefonáty s technickým komisárom SAMŠ, ktorý na stavbu BMW dohliadal. Popri týchto prácach sa navyše repasovali všetky súčiastky a motor, ktorý prešiel kompletnou "generálkou" a úpravou, ktorú nám dovoľuje homologačný list 1550 Gr. 2 z roku 1968 a zodpovedajúca platná príloha "K". Po týchto „krušných a špinavých“ prácach prišlo "to najlepšie nakoniec", čím je v tomto prípade skladanie auta dokopy.
Z nepríjemnej špinavej roboty sme zrazu prešli do vkladania čistých zrepasovaných dielov do čerstvo nalakovanej karosérie. To všetko už doslova chcelo biele rukavičky. Keď bolo auto komplet poskladané, prišla na rad ďalšia eufória, ktorou bol prvý štart motora. Keď naskočí, je to okamih, kedy sa aj ten najväčší pesimista začne usmievať od ucha k uchu.
Samozrejme „naskočením“ motora robota na aute nekončí a prichádza na rad ďalšia dôležitá časť projektu. Tou je aj ladenie motora a podvozku a samozrejme aj zladenie samotného jazdca s autom. To je však dlhodobejší proces, ktorý trvá niekoľko pretekov. Celé to znie jednoducho, ale pokiaľ si to niekto nevyskúša, nemá ani tušenie koľko nástrah sa skrýva za stavbou auta podľa homologačného listu. Stavbu sme úspešne ukončili v júni 2020 a už teraz sa tešíme na tú ďalšiu. Naša priorita s týmto autom je čo najlepší výsledok v majstrovstvách Európy , ale aj dokázať zvyšku Európy, že aj na Slovensku máme čo ukázať a zamútiť vodu najlepším jazdcom v Európe,“ povedal šťastne sa usmievajúci Marcel Benik.
Povedzme si ešte niečo o parametroch vozidla BMW 2002, ktoré vzniklo v dielňach MTB Racingu.
BMW 2002 je vozidlo zaradené do kategórie 1 pretekov automobilov do vrchu historických vozidiel. Motor má objem 1990 ccm, pričom jeho predpokladaný výkon bude 170 k (pôvodne 100 k). Palivo motoru dodávajú dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE a ostrou vačkou. Auto splňujúce prísne predpisy FIA danej kategórie pre vydanie medzinárodného preukazu HTP. Prevodovka je sériová 4- stupňová a homologovaný koncový prevod so samosvorným diferenciálom podľa homologačného listu . Bezpečnostná výbava a ochranná konštrukcia zodpovedajúca súdobej prílohe "J".
Miro Majláth
Fotogaléria zo stavby a testu BMW 2002 ti