MRC má za sebou ďalšiu sezónu
Slávnostný Gala Večer v Tatranskej Štrbe uzatvoril práve skončenú aktuálnu sezónu Miny Rally Cupu. Porozprávali sme sa s dušou tohto amatérskej motoristického športového seriálu, Ferkom Debnárom.
Už tradične, ako jedna veľká rodina, sa na záver sezóny schádza celá plejáda pretekárov, organizátorov a funkcionárov Mini Rally Cupu, aby vyhodnotili tých najlepších, zbilancovali sezónu a utužili vzájomné vzťahy spoločenským kontaktom. Tento rok to vyšlo na jeden z hotelov v Tatranskej Štrbe, kde sa zišlo takmer 140 ľudí. „Je to výnimočná príležitosť na stretnutie. Chlapi prídu s partnerkami, ktoré celý rok poctivo znášajú ich motoristickú vášeň a aspoň takto sa im môžu odmeniť za ich podporu a trpezlivosť. Večer má síce slávnostnejší charakter, veď jeho súčasťou je aj vyhodnotenie skončenej sezóny, no potom je tu veľa priestoru na debaty a utužovanie vzťahov. A toto je veľmi dôležité. Takto vznikajú dobré nápady i cenné podnety. Naša športová séria je mladá a stále je čo zlepšovať. Vieme o nedostatkoch a chybách, no zároveň sa spolu tešíme aj úspechom, ktoré nemožno prehliadnuť,“ vraví riaditeľ seriálu MRC, František Debnár.
Ak sa pozrieme do výsledkovej listiny, tak zistíme, že v sezóne 2019 štartovalo v Mini Rally Cupe 73 posádok. Celkové prvenstvo obhájili vlaňajší víťazi Matej Bartošík a Jano Pecník (Subaru Impreza), ktorí sa stali aj víťazmi Kategórie A4. Druhou najlepšou posádkou sezóny sa stala skúsená dvojica Tomáš Polovka a Dano Turcsanyi, ktoré zasa vyhrala aj Kategóriu A3. Mimochodom ich Seat Ibiza je doteraz najvyššie umiestnenou „predokolkou“ v histórii MRC. Tretí v absolútnom poradí sa umiestnili Pikulovci, Marek a Marek junior, tiež na Seate Ibiza. Žiaľ, nie je možné vymenovať všetkých premiantov, no dopovedzme si ešte aspoň víťazov jednotlivých kategórií. V Kategórii A1 vyhrali Patrik Purš a Rišo Krajčovič (Honda Civic). V Kategórii A2 boli najlepší Adrián a Tomáš Šimkovci s Peugeotom 106. Kategóriu Z5 vyhrala dvojica Dezider Krajčovič a Vlado Lieskovec (Škoda 1000). V Kategórii Z6 sa radovali z prvenstva Martin Jurečka a Matej Beťko (BMW M3).
Pôvodný predbežný kalendár obsahoval osem podnikov, no nakoniec ich bolo len sedem. Aj to však nebolo jednoduché. „Úspešne sme odštartovali Levočou. Potom však prišla studená sprcha v podobe zrušeného podujatia v Jablonke, čo mňa osobne veľmi mrzí,“ vysvetľuje Ferko Debnár. „Podujatie, ktoré už bolo zaradené do kalendára, nedostalo potrebný súhlas a na poslednú chvíľu bolo zrušené. Uvedomujem si, že to bola aj moja chyba. V predpisoch máme, že minimálne 35 dní pred uskutočnením podujatia mi má usporiadateľ zaslať v písomnej forme všetky povolenia a až potom ja zverejním podľa predpisov Základné ustanovenia a prihlášky. Od usporiadateľa som dostal, že Policajný zbor prevzal jeho žiadosť na povolenie uzávierky cesty, no až 9-10 dní pred podujatím mu oznámili, že jeho žiadosť nebude vybavená kladne. Toto rozhodnutie príslušného orgánu sa mu už ani na poslednú chvíľu nepodarilo odvrátiť. Z rovnakých dôvodov, neudelenia súhlasu na uzávierku cesty, sme museli v júli zrušiť aj ďalšie podujatie. Preto sme sa rozhodli pre náhradnú alternatívu na Polygóne v Kopřivnici. Celá situácia ma veľmi mrzí, no už sa stalo a my sme sa poučili. V nasledujúcej sezóne nezverejníme podujatie skôr, než budeme mať v písomnej forme všetky náležité povolenia od príslušných orgánov.“
Okrem problémov s rušením podujatí v sezóne 2019 sa však Mini Rally Cup môže pochváliť aj úspechmi. „Nebol to síce rekordný počet štartujúcich posádok, no 73 je veľmi pekné číslo a hneď štyri posádky sa dokázali posunúť do vyššej ligy v SRP,“ raduje sa duša MRC, Ferko Debnár. „Stále zdôrazňujem, že poslaním a úlohou MRC nie je byť konkurenciou pre SRP, ale byť alternatívou pre začínajúce posádky automobilových súťaží. Chceme dať možnosť získať skúsenosti a naučiť sa na bezpečnej, uzatvorenej trati pretekať. Vyskúšať si prácu s jazdnými výkazmi, naučiť sa dochviľnosti časových kontrol, či vedieť ako sa zachovať v prípade nehody. Našim cieľom je pripraviť čo najlepšie začínajúce posádky na posun do vyšších sérií. Verím tiež, že v budúcnosti sa nám podarí zaradiť aspoň dva merané úseky, kde by sme mohli posádky naučiť novým návykom. Sme však len amatérska séria a naše možnosti sú výrazne obmedzené. Verím však, že aj tento náš cieľ sa nám postupne podarí dosiahnuť. Za doterajšiu podporu sa chcem poďakovať našim partnerom a všetkým, ktorí nám pomáhajú. Veríme, že naša práca nie je len o zábave, ale má aj vyšší zmysel.“