Motocykle sa stávajú súčasťou sveta komunikujúcich vozidiel
![Motocykle sa stávajú súčasťou sveta komunikujúcich vozidiel](/images/art/200215honr-2-2.jpg)
Motocykle sa stávajú súčasťou sveta komunikujúcich vozidiel: Honda, BMW Motorrad a Yamaha spolupracujú na ďalšom zvýšení bezpečnosti jednostopových motorových vozidiel.
Bordeaux, Francúzsko: Spoločnosti BMW Motorrad, Honda Motor Co. Ltd. a Yamaha Motor Co. Ltd. spolupracujú na rozšírení aplikácií spolupracujúcich inteligentných dopravných systémov (Cooperative-Intelligent Transportation Systems - C-ITS)v oblasti jednostopových motorových vozidiel, a spoločnepreto založili konzorcium s názvom Connected Motorcycle Consortium. Podľa dohody o spolupráci, ktorá bolavšetkými členmi ACEM z radov výrobcovpodpísaná v roku 2014, dôjde k zavedeniu funkcií C-ITS po roku 2020 (ACEM: Európska asociácia výrobcov motocyklov - European association of motorcycle manufacturers, www.acem.eu). S cieľom urýchliťtento proces sa uvedení traja výrobcovia rozhodli začať spolupracovať v oblasti C-ITS užteraz.
Nadviazanie spolupráce bolo oznámené 6. októbra 2015 na Svetovom kongrese ITS vo francúzskom Bordeaux, ktorý je najväčšou svetovou akciou zameranou na inteligentné dopravné systémy a služby. Všetci traja partneri zároveň vyzvali ďalších výrobcov motocyklov, aby sa ku konzorciu pripojili, a prispeli tak k ďalšiemu zvýšeniu bezpečnosti jednostopových motorových vozidiel.
„S cieľom urýchliť vývoj bezpečnostných systémov, určených pre motocykle, chceme spolupracovať na podpore a úspešnej implementácii C-ITSv motocykloch a skútroch," hovorí Tetsuo Suzuki, prevádzkovýriaditeľ spoločnosti Honda Motor Co., Ltd. Takaaki Kimura, generálnyriaditeľ technologického centra, výkonný viceprezident a zastupujúciriaditeľ spoločnosti Yamaha Motor Co.Ltd.,k tomu dodáva: „Naše spoločnosti súužaktívnymi členmi konzorcia Car2Car Communication Consortium, v rámci ktorého spolupracujeme s výrobcami automobilov a nákladnýchvozidiel a s ďalšími zainteresovanými subjektmi na spoločných špecifikáciách a štandardoch.
Uvedomili sme si však, že špecifické požiadavky motocyklov rámec tohto konzorcia presahujú. Logickým krokompreto bolonadviazať spoluprácu zameranú výhradne na problematiku súvisiacu s jednostopovými motorovými vozidlami."
„Naším cieľom je prispieť k včasnému a komplexnému využitiu spolupracujúcich ITS systémov v jednostopových motorových vozidlách, a prispieť tak k zvýšeniuich bezpečnosti.Vyzývame pretoďalšie spoločnosti, aby sa k nám pripojili," vysvetľuje Prof. Dr. Karl Viktor Schaller, výkonný viceprezident pre vývoj v BMW Motorrad.
Európska asociácia výrobcov motocyklov iniciatívu privítala
Antonio Perlot, generálnytajomník ACEM,k tomuuviedol: „Táto iniciatíva je plne v súladeso stratégiou ACEM pre oblasť bezpečnosti cestnej premávky a potvrdzuje ochotu motocyklového priemyslu podieľaťsa na zvyšovaní bezpečnosti jazdcov vývojom konkrétnych technológiína praktické použitie."
Technológie ITS prispejú k bezpečnosti motocyklov
Dobre premyslené a správne implementované ITS technológie ponúkajú potenciál pre ďalšie zvýšenie bezpečnosti, zabezpečenia a efektivity všetkých dopravných systémov, najmä v prípade motocyklov. Inteligentné dopravné systémy (Intelligent Transport Systems - ITS) vyžadujú integráciu informačných a komunikačných technológií pokrývajúcich dopravnú infraštruktúru, vozidláajichpoužívateľov. Základné aplikáciesa dnes používajúv navigačných systémoch GPS, kde dopravné informácie poskytované v reálnomčaseslúžia na voľbu optimálnej trasy alebo na upozornenie na zápchy na trase. Najmä v cestnej doprave dokáže vzájomná bezdrôtová komunikáciamedzivozidlami účastníkomcestnej premávkypomôcť pri koordinovanom a informovanom rozhodovaní o trase a umožňuje bezpečný pohyb v rušnom mestskom prostredí.
ITS technológie by mali významnou mierou prispieť k bezpečnosti prevádzky jednostopových motorových vozidiel. V neposlednomradevďaka nástrojomelektronickej komunikácie, ktoré umožniazdieľanie informáciímedzijazdcami a vodičmi ostatnýchvozidiel. Všetky tri spoločnosti už disponujúskúsenosťami s technológiami prepojených vozidiel z niekoľkých praktických testov, ktoré bolidoteraz v Európe realizované. BMW Motorrad spolupracovala s automobilkami a hlavnými dodávateľmi na projekte simTD (www.simtd.de), čobolrozsiahlytest prepojených vozidiel v reálnej prevádzke v okolí nemeckého Frankfurtu. Honda a Yamaha sa zúčastnili európskeho skúšobného projektu ITS technológií DRIVE C2X (www.drive-c2x.eu).
S ohľadom na problémy zistené pri týchto reálnych testochsa všetci traja výrobcoviateraz spoločnepokúsia vyhodnotiťprincípy spolupracujúcich inteligentných dopravných systémov (C-ITS) s dôrazom na zvýšenie bezpečnosti motocyklov. ITS systémy pre motocyklesabudúlíšiť od systémov pre automobily ITS systémy určené pre automobily nie je možné jednoduchopreniesť do motocyklov. Vzhľadom na obmedzenýpriestor musiabyťelektronické systémy menšie a musí byť odolnévoči vode, prachu a vibráciám. Kvôli odlišnejjazdnejdynamike motocyklov musí byťnavyšesoftvér a algoritmy upravené tak, aby reflektovali zvláštne požiadavky jednostopových strojov.
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
![IAA Frankfurt 2017 IAA Frankfurt 2017](/images/gallery/iaa-frankfurt-2017/tiny/img-20170916-142427663-hdr.jpg)
![McLaren future technology McLaren future technology](/images/gallery/mclaren-future-technology/tiny/track22-02.jpg)
![Panamera Travel Tour Panamera Travel Tour](/images/gallery/panamera-travel-tour/tiny/06-budapest-04.jpg)
![Maserati Alfieri Concept Maserati Alfieri Concept](/images/gallery/maserati-alfieri/tiny/10-34.jpg)
![Autosalón Bratislava II Autosalón Bratislava II](/images/gallery/autosalon-bratislava-ii/tiny/dsc0069-1.jpg)
![Autosalón Bratislava Autosalón Bratislava](/images/gallery/autosalon-bratislava-2/tiny/salon-bl-2655.jpg)
![Predstavenie Ford Focus ST Predstavenie Ford Focus ST](/images/gallery/predstavenie-ford-focus-st/tiny/co8c1184-4.jpg)
![Chevrolet Cruze SW - Portorož Chevrolet Cruze SW - Portorož](/images/gallery/portoroz-chevrolet-cruze-wagon/tiny/portoroz-3130.jpg)
![Autosalón Bratislava Autosalón Bratislava](/images/gallery/autosalon-bratislava-1/tiny/co8c7078-1.jpg)
![Peugeot 508 Peugeot 508](/images/gallery/peugeot-508/tiny/508-1007pc016.jpg)
![Seat Alhambra Seat Alhambra](/images/gallery/seat-alhambra/tiny/25317.jpg)
![Mazda 3 Mazda 3](/images/gallery/mazda-3/tiny/mazda3-sap-action4-jpg300.jpg)
![SEAT Ibiza ST SEAT Ibiza ST](/images/gallery/seat-ibiza-st/tiny/22746.jpg)
![Mitsubishi Lancer Ralliart Sportback Mitsubishi Lancer Ralliart Sportback](/images/gallery/mitsubishi-lancer-ralliart/tiny/img-8273.jpg)
![McLaren MP4-12C McLaren MP4-12C](/images/gallery/mclaren-mp4-12c/tiny/mp4-12c-001-1-2.jpg)
![Mégane Renault Sport Mégane Renault Sport](/images/gallery/megane-renault-sport/tiny/20852-hd-7e9761e4.jpg)
![Nissan GT-R 2011 Nissan GT-R 2011](/images/gallery/nissan-gt-r/tiny/41321-3-6.jpg)
![Toyota Auris Toyota Auris](/images/gallery/toyota-auris/tiny/008493.jpg)
![Saab 9-4X Saab 9-4X](/images/gallery/saab-9-4x/tiny/1400505.jpg)
![Renault Mégane Grandtour Renault Mégane Grandtour](/images/gallery/renault-megane-grandtour/tiny/20141-hd-f39fc4d3.jpg)
![Opel Meriva Opel Meriva](/images/gallery/opel-meriva/tiny/264544.jpg)
![Subaru Impreza WRX STi 2011 Subaru Impreza WRX STi 2011](/images/gallery/subaru-impreza-wrx-sti-2011/tiny/10tdi-nyasb004x.jpg)
![Honda CR-Z Honda CR-Z](/images/gallery/honda-cr-z/tiny/005-cr-z-rear-3-4.jpg)
![Renault Twingo Renault Twingo](/images/gallery/renault-twingo/tiny/21844-hd-b5e46a84.jpg)
![Suzuki Alto Suzuki Alto](/images/gallery/suzuki-alto/tiny/7-suzuki-alto-04-l.jpg)
![Opel Corsa Opel Corsa](/images/gallery/opel-corsa/tiny/256451.jpg)
![Renault Mégane CC Renault Mégane CC](/images/gallery/renault-megane-cc/tiny/21639-hd-b3e9b7cd.jpg)
![Nissan GT-R Nissan GT-R](/images/gallery/nissan-gt-r-1/tiny/1626-1-5.jpg)