Mikona Rally Bratislava 2001 - Najlepšia tohtoročná réžia
Veľké mediálne nadšenie sprevádzalo aj tohto roku bratislavské podujatie, ktoré sa v sezóne 2000 po dlhšom čase opäť vrátilo na scénu slovenskej rely. Jedna “stopercentne zaručená” správa predbiehala druhú, počet vozidiel WRC, ktoré mali diváci uzrieť na tratiach II. ročníka podujatia sa vyšplhal až na rekordných pätnásť, a hoci tomu napokon tak nebolo, priaznivci tohto športu sa predsa len nemali príliš na čo sťažovať.
Neštandardné podmienky organizátorov totiž prilákali do hlavného mesta slušný počet posádok zo Slovenska, Česka, Poľska, Anglicka i Rakúska a hoci sa počet avizovaných wéercéčiek napokon scvrkol na štyri, na štart sa postavilo 71 štartujúcich, ktorí lákali nielen technikou, ale neraz i zvučnými menami.
Napokon, vidieť v akcii českú legendu Emila Trinera, Poliakov Tomasza Kuchara a Sebastiana Frycza, ale aj mnohých ďalších, bolo zážitkom aj pre bratislavských fanúšikov, ktorí s výdatnou podporou médií opäť začínajú objavovať osudovú príťažlivosť rely. Bratislavským pretekom vtislo netradičný rámec aj situovanie “srdca” podujatia (riaditeľstvo, dispečing, presscentrum) do priestorov historického Primaciálneho paláca, pred ktorým sme síce len s biedou hľadali miesto na parkovanie, ale uznajte sami - TOTO tu ešte naozaj nebolo.
Na druhej strane je pravdou, že tento historický skvost, rely-nerely, žil ďalej svojím každodenným životom a príchod jednej zo zahraničných delegácií odrezal v predvečer pretekov riaditeľstvo i dispečing na niekoľko hodín od motoristického diania. A kto by si snáď trúfol ignorovať v taký čas neprehliadnuteľný stojan s jednoznačným piktogramom, toho by istotne odradili od vstupu do “zakázaného” priestoru dve väzby nadštandardnej veľkosti, ktoré ani trochu nevyzerali na to, že k svalom pod sakami prišli vďaka háčkovaniu detských papučiek...
V centre najväčšej pozornosti predstaviteľov médií bola, pochopiteľne, domáca posádka J. Kulig - E. Horniaček na Toyote Corolle WRC, rovnako ako Václav Pech junior s Petrom Uhelom (tiež Toyota). Práve o tejto českej dvojici sa hovorí ako o nástupcoch kuligovcov vo farbách Mikony. Ďalšími dvoma “ostro sledovanými posádkami” bol Emil Triner s Milošom Hulkom (Škoda Octavia WRC) a poľská dvojica Tomasz Kuchar - Maciej Szczepaniak (Toyota Corolla WRC).
Prekvapením však bolo to, že medzi trinástkou áosmičiek sa objavil aj prešovský talent Tibor Cserhalmi s navigátorom Martinom Krajňákom, ktorí v tom čase mali už vo vrecku titul domácich enkových majstrov, pričom Tibor sa so skúseným Vladimírom Bánocim blysol v tejto triede aj v Zóne strednej Európy. Ani zvyšok štartovného poľa nebol bez zaujímavosti, hoci sa povrávalo, že vedúca dvojica priebežného poradia slovenského šampionátu sa práve pred bratislavským publikom pokúsi dovŕšiť svoj tohtoročný triumf. V opačnom prípade, ako sa s predstieranou hrozbou vyjadril líder AMK Mikona Peter Divinský, ich čaká návrat domov “po svojich”...
V sobotu na pravé poludnie zišla z rampy prvá Toyota Corolla WRC a boj, ktorý mohol mať len jediného víťaza, sa mohol začať. Hneď v prvej rýchlostnej skúške bol najrýchlejší Poliak Kuchar pred Kuligom a mladým Pechom a práve tá, ako sa neskôr ukázalo, rozhodla aj o víťazovi prvého dňa. V jeho závere mali totiž Kuchar i Pech navlas rovnaký čas (43:01,2 min.), a tak o dominátorovi polčasu pretekov rozhodovala úvodná ereska. “Ide sa mi naozaj skvele, vôbec som nečakal, že sa budem ťahať o sekundy s Kucharom a Kuligom,” tvrdil ešte pred koncom prvej etapy V. Pech.
Druhé miesto prvého dňa mu však evidentne zobralo dych. “Nedá sa povedať, že sme išli naplno. Cítili sme rezervu, ale nechceli sme zničiť techniku. Samotných nás prekvapilo, ako vysoko sme sa dostali vo výsledkovej listine,” krútil hlavou mladý český pretekár. Rovnako, ale z iného dôvodu, aj Janusz Kulig: “Meno Pech je veľmi príznačné, pretože my sme mali v prvej časti pretekov smolu. Na Kolibe sme stratili cenné sekundy, potom sme ešte dostali defekt a zrazu z toho bola minútová strata. Do konca pretekov ju musíme stiahnuť, pretože naozaj by som nerád išiel do Poľska pešo...”
Nestalo sa, pretože posádka Mikony v posledných rýchlostných skúškach rovnomenného podujatia dokázala na prvý pohľad nemožné. Hoci po RS 13 ešte strácali kuligovci 10,7 s na Pecha, v poslednej vyplazila šťastena českej posádke naozaj dlhý jazyk, keď zrazu v konečnom účtovaní strácala na Kuliga s Horniačkom 3,4 s, čo znamenalo “iba” konečné tretie miesto. Mikoňákom však napriek druhej pozícii na oslavu slovenského titulu chýbal jeden jediný bod, a tak definitívne účtovanie sa odkladalo až na posledné preteky sezóny.
Krok s čelom pretekov držal veľmi dobre ďalší poľský jazdec S. Frycz na Mitsubishi, avšak porucha diferenciálu ho predčasne odstavila z boja, rovnako ako Garguláka, Trinera a ďalších, napokon, ako vyplýva z prehľadu, preteky nedokončilo z rôznych dôvodov rovných 38 (!) posádok. Smolu mal nielen Lukáč, Roth či Haluška, ale aj Kouřil, Tokár či v inom rangu Töviš, ktorý pre poruchu ani len neodštartoval.
Prídel defektov za celú sezónu si pre zmenu vybrali mátéovci, ktorí však napriek nepriazni osudu srdnato bojovali až do konca a s odretými ušami, ale čistým svedomím sa doškriabali na konečné 11. miesto. Enkám teda kraľoval Prešovčan Martin Múdry (skončil desiaty), v F2 sa nezaprel Josef Peták. Najlepším Slovákom v poľsko-českej hegemónii bol na piatom mieste Tibor Cserhalmi.
Ešte pred začiatkom súťaže sa lídri slovenskej rely, a povedzme si na rovinu - nie neprávom, obávali reakcie domácich ochranárov, ale aj obyvateľov spomínaných lokalít, veď Koliba či Železná studnička sú v Bratislave vyhľadávanou oázou pokoja. Vlani dali poniektorí jasne najavo svoj postoj kameňom hodeným do predného skla jedného zo súťažných vozidiel. Tohto roku sa podobný incident nezopakoval, hoci napríklad v RS 6 sa Rothove Clio muselo vyhýbať jednému z fotografov, Zedníka zasa na Kolibe prekvapil vyjavený motocyklista (?), Pech mal zasa čo robiť s dezorientovanou srnkou.
Takéto prípady však organizátor ovplyvniť nemôže, fanúšikovia sú tiež takí i onakí a tak nečudo, že pozorovateľ FIA G. Lewandovski prihrieval nádeje Bratislavčanov (po istých korektúrach trate, pochopiteľne) na získanie súťaže vyššieho rangu. A tak sa stalo, že od sezóny 2002 bude mať Slovensko “Európy” už tri...
Mikona rally v kocke
Dátum konania: 13. - 14. októbra 2001
Štatút súťaže: majstrovstvá SR (koef. 2), Pohár Slovenskej republiky, voľná medzinárodná súťaž
Dĺžka trate: 403, 08 km, 14 rýchlostných skúšok (143,47 km)
Charakter rýchlostných skúšok: asfalt
Počet štartujúcich: 68
Počet klasifikovaných v cieli: 33
Počasie: zrána chladno, neskôr teplo a sucho
Víťazi: Tomasz Kuchar - Maciej Szczepaniak (PL), Polsat Dialog Rally Team -Toyota Corolla WRC (absolútni víťazi), Martin Múdry - Radovan Rusinko (SK), Autošport Prešov, Ford Escort Cosworth (skupina N), Josef Peták - Jan Možný (CZ), Hroch Rally Team, Peugeot 106 Maxi Kit car (F2)
Výsledky II. Mikona rally
- T. Kuchar - M. Szczepaniak (A8) Toyota Corolla WRC 1:29:33,0 hod.
- J. Kulig - E. Horniaček (A8) Toyota Corolla WRC +0:27,4 min.
- V. Pech - P. Uhel (A8) Toyota Corolla WRC +0:30,8 min.
- Š. Vojtěch - M. Ernst (A8) Toyota Celica GT Four +5:05,3 min.
- T. Cserhalmi - M. Krajňák (A8) Subaru Impreza WRX +6:28,8 min.
- T. Vojtěch - Š. Palivec (A8) Toyota Celiga GT Four +8:52,8 min.
- J. Peták - J. Možný (A6) Peuget 106 Maxi KC +8:55,1 min.
- L. Otto - J. Hradil (A8) Toyota Celica ST +9:25,0 min.
- D. Scialom - K. Clarke (A8) Mitsubishi Lancer Evo 5 +11:57,5 min.
- M. Múdry - R. Rusinko (N4) Ford Escort RS Cosworth +14:08,0 min.
- P. Máté - K. Bodnár (N4) Mitsubishi Lancer Evo 4 +17:11,1 min.
- B. Veszprémi- E.Veszpréminé (A7) Peugeot 205 GTi +18:30,6 min.
- O. Hána - V. Tichý (N3) Nissan Almera +19:52,5 min.
- J. Hudák - M. Kollárik (A5) Škoda Favorit 136 +20:08,4 min.
- D.Chudobinski - P. Szulc (N2) Peugeot 106 +20:22,0 min.
- M. Tureček - F. Rajnoha (A5) Škoda Felicia +20:39,0 min.
- R. Koňuch - P. Porubčan (N3) Seat Ibiza +23:42,5 min.
- E. Gartner - N.I.Wassnig (A5) Suzuki Swift +24:35,9 min.
- 19.I. Dzivý - P. Pribilovič (N2) Honda Civic +26:15,5 min.
- 20.P. Spusta - A. Šumichrast (N3) Seat Ibiza +26:31,6 min.
- P. Pospíšil - K. Vajík (A7) Honda Integra R +26:43,6 min.
- V. Klust - J. Blažek (N2) Honda Civic +29:00,4 min.
- J. Verbík - D. Janalík (N1) Škoda Felicia +29:51,7 min.
- V. Hybáček - R. Schätzel (N3) Seat Ibiza +33:59,7 min.
- J. Hošták - M. Syn (N3) Peugeot 306 S16 +41:29,3 min.
- I. Béreš - S. Seman (N1) Škoda Favorit +41:49,3 min.
- O. Leskovská - D. Kapušanská (N1) Škoda Favorit +55:12,7 min.
Historické automobily
- M. Pavlík - M. Petergáč (H) Trabant 601 2:35:39,4 hod.
Hobby rallye
- L. Bálint - M. Solár (HR1) Škoda 130 1:55:14,7 hod.
- F. Blaščík - M. Hlaváč (HR2) VW Golf Gti +0:55,9 min.
- T. Nagy - R. Nagy (HR2) VW Golf 1,9 CL +6:31,1 min.
- M. Tverďák - M. Terezčák (HR2) VAZ 2105 +7:55,4 min.
- V. Hudy - J. Frisch (HR1) Škoda 130 +14:28,0 min.
Preteky nedokončili: J. Morton - S. McAuley, J. Kouřil - T. Singer, P. Haluška - V. Marinica, S. Frycz - M. Wodniak, P. Zedník - M. Pražák, I. Radó - T. Horváth, M. Marton - P. Marton, M. Roth - T. Kocúr, K. Rumpler - M. Rumpler, E. Triner - M. Hulka, D. Koblišek - V. Palko, R. Čikor - P. Vavro, J. Talpaš - T. Tóth, M. Határ - M. Latkoczy, R. Nový - P. Žurek, D. Gileta - M. Baran, J. Hendrich - D. Hendrich, M. Tokár - V. Bodon, T. Kovács - I. Žúr, M. Gargulák - J. Malčík, I. Lukáč - A. Stropkovič, M. Kičák - J. Navrátil, D. Slivka - P. Koběrsky, Ľ. Pollák - D. Švec, M. Krupko - R. Baran, J. Laurinc - M. Podobník, S. Bogár - R. Bacsó, P. Gavlák - R. Bareš, M. Davidová - D. Králová, P. Škultéty - V. Škultéty, J. Marcinko - J. Harmanovský, M. Jalč - M. Rogovský, R. Töviš - J. Buchlák, M. Kundis - P. Kravárik, K. Kavárnik - P. Tyč, R. Novák - J. Novák, M. Janoška - I. Ciml, R. Ivanko - G. Senderáková.