Maťo Homola siaha na najvyššie priečky v európskom šampionáte TCR Europe 2019
Maťo Homola, jeden z najlepších slovenských automobilových pretekárov, má pred sebou nie jednu, ale hneď viacero zmien a noviniek. Najlepšie si to zhrnúť do piatich celkov – nový seriál, nový tím, nové auto, nová motivácia a nová úroveň medializácie motoršportu na Slovensku.
Začnime hneď tou najväčšou zmenou, ktorou je nový seriál. Alebo aj staronový. Je ním eurpsky šampionát cestovných vozidiel TCR Europe. Áno, Maťo už v TCR štartoval, išlo však o celosvetový šampionát, ktorý zanikol a pretransformoval sa po zániku WTCC na spoločný pohár WTCR, v ktorom štartoval Maťo v minulom roku. TCR malo byť lacnejšou formou motoršportu v porovnaní s WTCC, žiaľ, po ich zlúčení a vytvorení WTCR nesmierne stúpla aj cena a náročnosť tohto šampionátu, ktorý je preplnený továrenskými tímami, jazdcami a v neposlednom rade aj peniazmi. Každé jedno pretekárske sedadlo je neskutočne drahé, ešte drahšie ako v minulom roku. V prípade, že človek chce jazdiť na čele v konkurencieschopnom aute, musí sa buď stať jedným zo štyroch fabrických jazdcov každej zúčastnenej automobilovej značky (každá značka môže mať na štarte len 4 vozidlá), alebo musí mať šialené peniaze – náklady pohybujúce sa v státisícoch EUR. Aj toto je jeden z dôvodov, pre ktoré Maťo Homola opúšťa WTCR a nie je jediný. Po zániku TCR International Series tu však zostalo množstvo kontinentálnych šampionátov, vrátane toho najdôležitejšieho, TCR Europe. Ten v súčasnosti supluje rolu majstrovstiev Európy cestovných vozidiel. Spoločne s Maťom sem mieri množstvo skvelých jazdcov, celkovo sa ich na štartový rošt postaví približne 35, v ôsmych rôznych automobilových značkách.
V tomto seriáli už neexistuje hra na fabrické tímy, čo by malo prispieť k výrazne vyrovnanejšiemu polu a podmienkam pre jednotlivých jazdcov. V sezóne na nich čaká sedem pretekárskych víkendov na úžasných európskych okruhoch, počas ktorých jazdci odjazdia dvoje preteky.
Ďalšou veľkou zmenou je pre nášho pretekára po dvoch rokoch zmena tímu, mieri do jedného z najlepších, aké TCR Europe jazdia. Taliansky tím Target Competition píše už 15 rokov úspešnú motoršportovú históriu, počas ktorej získal tituly majstra Európy FIA ETCC, absolútne víťazstvo TCR International – ako tímová, tak pretekárska trofej, či tímový pohár v TCR Europe v r. 2017. Tím tento rok postaví na štart až 5 pretekárov, ako napríklad bývalého Maťovho tímového kolegu Srba Dušana Borkovića, či švédsku súrodenecká dvojica Andreasa a Jessicu Bäckman a samozrejme, Maťa Homolu!
„Tento tím má naozaj tie najvyššie ambície a som veľmi šťastný, že môžem byť jeho súčasťou,“ hovorí Maťo a dodáva: „Je tu úžasná atmosféra, skutočne mám pocit, že som opäť v jednom perfektnom rodinnom a víťaznom tíme. Čo je pre mňa veľmi dôležité, neprichádzam sem sám, ale ako tímového inžiniera si po dvoch rokoch opäť prinášam Jara Krajčiho, s ktorým sa mi podarilo dosiahnuť veľké úspechy počas mojej motoršportovej kariéry.“
Mnohí ste určite preskočili niektoré odseky, aby ste sa dostali až sem. Fantastickou novinkou tejto sezóny je, že Maťo si po dvoch rokoch opäť sadne do auta, ktoré je skutočne víťazné. Minulý rok obsadilo prvé dve priečky vo svetovom šampionáte FIA WTCR. Už viete? „Hyundai i30 N TCR je pre mňa splneným snom! Hoci som im dokázal minulý rok ukázať aj chrbát, po väčšinu sezóny boli predo mnou. Tento rok v ňom budem sedieť aj ja! Viem, že toto je sezóna, v ktorej sa spájajú všetky veci tak, že budem môcť bojovať o víťazstvo,“ neskrýva nadšenie Maťo Homola. 350 koní, 420 Nm, objem 1998 cm3. Toto by mala byť víťazná konfigurácia, ktorú si Maťo po prvýkrát vyskúša už na konci marca na Hungaroringu.
V roku 2019 začína Maťo novú spoluprácu s Hyundai Slovensko. Dochádza tak ku spojeniu víťazného ducha a silnej motivácie. Hyundai je so svojou divíziou N etablovaný v silnej skupine hothatchov a Maťo sa tak stáva hrdým ambasádorom tejto divízie na Slovensku.
V predošlom odseku sme načrtli aj ďalší bod, teda novú motiváciu. „Minulý rok bolo pre mňa motiváciou, dostať sa do TOP 10. Aj to veľakrát vyzeralo ako „mission impossible“, čo sa, verím, tento rok zmení. Máme všetky nástroje na to, aby sme získali európsky titul!“, uzatvára Maťo.
A aká bude tá nová úroveň medializácie Maťovho pôsobenia v TCR Europe na Slovensku? Do tímu sa k Maťovi okrem spomínaného inžiniera Jara Krajčího vracia aj mediálny manažér, Tomáš Kováč, takže informovanosť z jednotlivých pretekov bude prostredníctvom silných Maťových sociálnych sietí takmer naživo. Prvé preteky víkendu sa budú vysielať naživo na facebooku TCR Europe. V súčasnosti stále ešte prebiehajú rokovania, aby druhé preteky víkendu (v nedeľu) mohli fanúšikovia sledovať jednak prostredníctvom televízie SPORT 1, ale hlavne prostredníctvom živého vysielania vo verejnoprávnej televízií RTVS (Dvojka). Mimo TV vysielania by RTVS vysielala prenosy aj na facebooku a webovej stránke RTVS, ako je to novodobou tradíciou, keď úspešní športovci reprezentujú Slovensko.
Sezóna TCR Europe štartuje prvými pretekmi posledný aprílový víkend práve na maďarskom okruhu Hungaroring, ktorý je pre Slovákov najbližšie.
Kalendár TCR EUROPE
27.-28.04.2019 – Hungaroring, Maďarsko
25.-26.05.2019 – Hockenheimring, Nemecko
08.-09.06.2019 – Circuit De Spa-Francorchamps, Belgicko
13.-14.07.2019 – Red Bull Ring, Rakúsko
03.-04.08.2019 – Motorsport Arena Oschersleben, Nemecko
21.-22.09.2019 – Circuit de Barcelona Catalunya, Španielsko
12.-13.10.2019 – Autodromo di Monza, Taliansko