Maťo Homola deviaty v druhých pretekoch TCR Europe vo Francúzsku
Francúzsky pretekársky víkend dopadol pre slovenského pretekára výrazne lepšie ako ten ostatný, slovenský, no mierne trpká chuť stále zostáva, aj keď sa začína črtať na lepšie časy.
Ako je tradíciou v okruhovom jazdení cestovných vozidiel, piatok je takmer vždy venovaný dvom voľným tréningom. Maťo Homola jazdí za slovenský Jantar team s technickou podporou Janík Motorsport a spoločne s hlavným tímovým inžinierom, Jarom Krajčim hľadali to správne nastavenie, ktoré bude pre Homolu fungovať a aby tak dokázali vyžmýkať z Hyundai i30 N TCR maximum.
„Snažili sme sa čo sa dalo, ani som nerobil príliš veľa chýb, no jednoducho naše auto nemá tú rýchlosť, čo by sme potrebovali. Vydali sme sa rôznymi cestami nastavenia, ale rýchlosť na rovinke zvýšiť nedokážeme, BoP nás celkom likviduje,“ povedal po tréningoch Maťo.
Aby bolo jasné, o akých znevýhodneniach rozprávame. i30 N TCR má najvyššiu svetlú výšku: 90 mm. Ostatní sú o centimeter, prípadne dva nižší. Čo sa týka hmotnosti, i30 N TCR je tiež najťažšia v štartovom poli, spoločne s RS3 LMS. Taký Peugeot má až o 80 kg menej, Cupra o 40, prípadne Honda o 30 kg menej. A výkon má i30 ako jediné auto v poli uškrtený o 5 %, na úroveň 95 %. Ostatné autá sa pohybujú od 100 % do 102,5 % výkonu. Kým sa toto neprehodnotí, ťažko budeme slovenského jazdca očakávať výraznejšie vpredu.
Poďme však naspäť k jazdeniu. V prvom voľnom tréningu skončil Maťo na 9. mieste, v tom druhom na 12. priečke. „Budem sa snažiť, aby som z kvalifikácie vykopal maximum, ideálne okolo 10. miesta, nech viem niečo skúsiť zajazdiť aspoň do druhých pretekov,“povedal pred kvalifikáciou Maťo.
V sobotu to však nevyšlo tak, ako by si plánoval a žiaľ, nepostúpil ani do druhej kvalifikácie a obsadil v Q1 16. miesto.
To bola aj jeho štartovacia pozícia ako do sobotňajších, tak do nedeľňajších pretekov. V tých včerajších predviedol perfektný štart, keď sa hneď v prvom kole pretlačil až na 10. miesto. V štvrtom kole však na výjazde v jednej zo zákrut trafil plastovú prekážku, ktorá vyznačuje limity trate, čo mu poškodilo predný splitter a začal strácať. „Nevedel som ísť rýchlejšie, opäť sa mi, žiaľ, zopakoval problém s diferenciálom, ako v posledných pretekoch, auto so mnou niekedy v zákrutách bojuje, toto musíme do zajtra vyriešiť. Skončil som nakoniec jedenásty, z čoho nemám vôbec radosť.“
Tím čakalo ďalšie laborovanie s nastavením a ďalšie preteky. Rovnaká štartová pozícia a takmer rovnaký scenár nás čakal aj dnes. Výborný štart a rýchly postup vpred. Hneď v prvom kole skočil Maťo na 11. miesto, keď sa mu podarilo popredbiehať niekoľko jazdcov. Potom sa však štartové pole potrhalo a rozostupy medzi jazdcami sa natiahli. „Vedel som, že musím premýšľať. Nechcel som jazdca pred sebou predbiehať riskantne hneď, naše auta boli rovnako rýchle, len keď som bol za ním v slipstreame. Predbehnutie by tak bolo možné len na brzdy, tak som si to nechal do posledného kola,“ vyjasňoval Maťo jeho pohľad na preteky.
V ňom zaútočil a aj vďaka vypadnutiu niekoľkých jazdcov bol chvíľu na 8. mieste, no po malej chybičke sa pred neho natlačil Coronel. „Škoda toho, na zlikvidovaných gumách mi trocha „uletela prdel“ a jednu zákrutu som si doslova predriftoval, čo Tom (Coronel) využil,“ uzatvára po pretekoch Maťo a dodáva: „Deviate miesto po štarte zo 16. je fajn, ale je to úplne inde, ako by som chcel končiť preteky. Verím, že sa už niečo konečne podarí spraviť s BoP (balance of performance), lebo takto to byť jednoducho nemôže.“
Ďalšie preteky čakajú slovenského jazdca 18. 06. na holandskom okruhu Zandvoort.
Kalendár TCR Europe 2021:
- 07. - 09. máj SLOVAKIA RING (Slovensko)
- 28. - 30. máj LE CASTELET (Francúzsko)
- 18. - 20. jún ZANDVOORT (Holandsko)
- 29. - 31. júl SPA-FRANCORCHAMPS (Belgicko)
- 03. - 05. september NURBURGRING (Nemecko)
- 24. - 26. september MONZA (Taliansko)
- 08. - 10. október BARCELONA (Španielsko)