Martin Koči novým majstrom Slovenska
Záverečný košický podnik slovenského rely šampionátu absolútne ovládla domáca posádka Martin Koči a Rado Mozner na vozidle Škoda Fabia R5. Zosumarizujme si, čo sa v Košiciach udialo.
Šesť podnikov a osem súťažných dní obsahovala sezóna MSR 2018. Na ten záverečný sme si síce museli počkať až do predposledného októbrového víkendu, no oplatilo sa. Po dvoch rokoch sa slovenský rely titul konečne vracia do rúk slovenskej posádky.
Za dvadsaťšesť rokov samostatnej histórie slovenského rely šampionátu sa Košičan Koči stal len dvanástym majstrom Slovenska. „Je to krásny pocit. Môj otec to dokázal trikrát, náš tím viackrát a teraz som sa dokázal zaradiť do „nášho klubu"," vyznal sa v cieli Martin Koči (Škoda Slovakia Motorsport). Ten po odstúpení svojho najväčšieho rivala musel dokázať ustrážiť emócie a doviezť víťazne auto do cieľa. „Po odstúpení Grzegorza sme vedeli, že musíme vyhrať obidva súťažné dni. Chápali sme, že to nebude až tak náročné na tempo, ale bude to náročné hlavne na koncentráciu. Tým, že na nás zozadu nikto nedýchal, tak sme vedeli si môžeme dovoliť zvoľniť v náročnejších pasážach a dokázali sme nakoniec auto doviezť do cieľa."
Žiaľ, očakávaný napínavý súboj o víťazstvo v Košiciach a zároveň o tohtoročný titul sa skončil ešte skôr, ako mohol začať. Grzegorza Grzyba (Rufa Sport) zradila technika už na prvých kilometroch úvodnej rýchlostnej skúšky a musel zo súťaže odstúpiť. „Dnes sme nemali šťastie. Zastavila nás technická porucha. Nedá sa nič robiť. Takýto vie byť autošport a my to prijímame a gratulujeme našim súperom. V tejto sezóne sme zvádzali nádherný vyrovnaný súboj až do tejto chvíle a sme na to hrdí," držal sa v ťažkej chvíli statočne šéf tímu Ľubo Kleman.
„Pozícia v ktorej sme sa ocitli po odstúpení nášho súpera vyzerala na prvý pohľad jednoducho. Tlak už nebol taký, ako na štarte a o to náročnejšie bolo koncentrovať sa na výkon," priznal však Martin Koči, ktorý počas celej sezóny dokazoval, že je mimoriadne rýchly. Martina však už chyby v Prešove aj Hustopečiach pripravili o víťazstvo a tak si teraz dával oveľa väčší pozor. Pred domácim publikom predviedol výborný výkon. Zajazdil jedenásť najrýchlejších časov z trinástich meraných úsekov! Suverénnym spôsobom získal v oboch súťažných dňoch maximálny počet bodov a definitívne sa stal novým slovenským rely šampiónom! Len šiestym v histórii samostatného Slovenska. (pozn. Pred ním sa to podarilo Jožovi Bérešovi, Igorovi Drotárovi, Tiborovi Cserhalmimu, Ďodimu Bérešovi a Jarovi Melichárkovi.)
A tak zatiaľ, čo vpredu bojoval sám so sebou Martin Koči, tak za ním sa v sobotu rozpútal nádherný súboj o druhé miesto medzi veteránom Igorom Drotárom a tohtoročným debutantom v najsilnejšej triede, Petrom Gavlákom. Legendárny prešovský pretekár sa v poslednom tohtoročnom podniku vrátil znova k Škode Fabii R5 a dvíhal nás svojim výkonom zo sedadiel. Zaknihoval si dokonca najrýchlejší čas na siedmom meranom úseku a v dramatickom súboji s Gavlákom nakoniec rozhodovali len desatinky sekúnd! „Auto mi výborne sadlo do ruky. Funguje bezvadne. Po nie najvydarenejšej sezóne je toto fantastický záver a mám z toho veľkú radosť," neskrýval pôžitok z košickej súťaže PÁN PRETEKÁR Igor Drotár. Prešovčan v prvom súťažnom dni skončil na treťom mieste len o tri desatiny sekundy a rovnaká priečka mu patrí aj v konečnom súčte oboch súťažných dní 44.ročníka Rally Košice.
Peter Gavlák, jazdiaci s Emilom Horniačekom (IMAXX-ADV Rally Team) vo svojej prvej sezóne s R5-kou nebojoval len o pódium v košickej súťaži, ale zároveň aj o bronzovú priečku v absolútnom hodnotení tohtoročnej sezóny MSR. „Musíme si strážiť Ďodiho Béreša," bol si dobre vedomý Peťo Gavlák. „Trať je veľmi zradná a šmykľavá po nočnom daždi s množstvom napadaného lístia. Ideme opatrne, lebo musíme dôjsť do cieľa ak chceme ochutnať tú čerešničku na torte tohtoročnej sezóny." Gavlák si poctivo držal svoje tempo, zvládol aj niekoľko krízových situácii a zaslúžene bral body za druhé miesto v oboch súťažných dňoch a v konečnom poradí MSR 2018 je tretí zo ziskom 147 bodov za druhým Grzybom (165 b.) a šampiónom Kočim (200 započítaných bodov z 225 získaných).
V najsilnejšej triede nenastúpil do súťaže Vlasto Majerčák (L Racing), no po roku sa za volant Fordu Fiesta R5 vrátil Tomáš Kukučka (KL Racing) a postaral sa tak o to, že na štarte bolo päť vozidiel triedy 2 v špecifikácii R5. Vždy vysmiaty optimista „Kuko" Kukučka mal však hneď v úvode rovnaký problém s prehrievaním motora ako vlani a z prvého súťažného dňa odstúpil. „Lístie nám upchalo nasávanie a motor sa nám začal prehrievať. Nechceli sme riskovať zničenie motora a tak sme odstúpili," skonštatoval Kukučka. Mechanici sa však postarali o vyriešenie problému a posádka Kukučka - Vejačka si nakoniec zasúťažila aspoň v druhom súťažnom dni a mohla sa radovať z bodov za štvrté miesto. V Absolútnom hodnotení ich to posunulo na konečné ôsme miesto.
Nádherné súboje sa však odohrávali aj v ďalších triedach a to si zaslúži samostatný článok. Ďodi Béreš s myšiakom triedy 3 sa tlačil na absolútne pódium a to sa mu aj v druhom súťažnom dni podarilo. K konečnom súčte oboch súťažných dní skončil na štvrtom mieste. O tom a o súbojoch v ďalších triedach si povieme v ďalšom príspevku.
Na záver tohto článku však chcem všetkým víťazom a oceneným pogratulovať ešte raz tak za seba, ako aj za celú redakciu našej webovej stránky. Sláva víťazom a česť porazeným!
Pozrieť si môžete aj videa zo súťaže v našej video sekcii a samozrejme aj foto v našej foto sekcii. Kým však naši kolegovia usilovne pracujú na spracovaní a doplnia ich, tak zatiaľ použijeme ilustračné fotografie. Ďakujeme za pochopenie.