Majstrovstvá sveta EWC počas "supervíkendu" na SLOVAKIA RINGU
Majstrovstvá sveta vytrvalostné preteky cestných motocyklov FIM EWC (Endurance World Championship) patria k tomu najlepšiemu, čo tzv. "endurance" podujatia vôbec ponúkajú. 9. až 12. mája sa u nás predstavia po tretíkrát, a to počas "supervíkendu" s WTCR - FIA Svetovým pohárom cestovných vozidiel.
SLOVAKIA RING sa pred dvomi rokmi zaradil k svetovo uznávaným a nesmierne populárnym podujatiam ako Bol d'Or, 24 Heures Motos, či Suzuka 8 Hours. Počas 8 až 24-hodinových pretekov dostanú technika aj jazdci skutočne zabrať. Slovensko tu má svoje celoročné zastúpenie s tímom Maco Racing, no priamo u nás štartujú pravidelne ďalší Slováci.
Sezóna 2018-2019 odštartovala opäť s dvadsaťštyrihodinovkou Bol d'Or na okruhu Paul Ricard vo Francúzsku (15.-16.9.2018). Pokračuje s 24 Heures Motos v Le Mans (20.-21.4.) a tretím podujatím je práve 8 Hours of SLOVAKIA RING. Po nás seriál smeruje do Nemecka na 8 Hours of Oschersleben (9.6.) a sezónu tradične zakončí Suzuka 8 Hours v Japonsku (28.7.).
Medzi špecifiká EWC patrí voľný výber pneumatík (a výrobcov) a samozrejme štart v štýle starého Le Mans: jazdci sa zoradia na opačnej strane šírky trate oproti svojím motocyklom, mávnutím vlajky prebehnú k nim a odpália do pretekov tak rýchlo, ako len dokážu. Taktiež väčšina pretekov sa jazdí, alebo končí v nočných hodinách. Tie u nás skončia v sobotu 11. mája tesne pred západom slnka o 20:00.
Vytrvalostné preteky sú skutočnou skúškou húževnatosti a výdrže motocyklov i jazdcov. Preto každú posádku tvoria dvaja až traja jazdci, ktorí sa striedajú za riadidlami. FIM EWC má dve kategórie: Formula EWC a Superstock.
Formula EWC (čierne pozadie poznávacieho čísla, biele svetlomety, min. hmotnosť 175 kg) je najvyššou triedou a umožňuje modifikáciu výkonnosti počas samotných pretekov. Celkový výzor stroja sa nesmie odlišovať od homologovanej podoby, no vidlica, tlmič, kyvadlová náprava, brzdy, chladič a výfuk môžu podstúpiť zmeny. Tímy majú tiež pomerne voľnú ruku pri výkone motora. Konštrukcia zároveň umožňuje rýchloupínanie kolesa.
Motocykle triedy Superstock (červené pozadie poznávacieho čísla, žlté svetlomety, min. hmotnosť 168 kg) sú prakticky identické so sériovou výrobou. Motor dodáva priamo výrobca a povolené sú len minimálne zmeny (vstreky a palivová mapa, upevnenie spojky, odlišný tlmič výfuku a pod.). Kolesá musia ostať vo svojej homologovanej podobe, takže tímy potrebujú dobrú stratégiu na výmenu kolies počas pit-stopov.
V oboch triedach je maximálna kapacita palivovej nádrže 24 litrov, so zariadením pre rýchle tankovanie. Taktiež obe triedy pretekajú o titul Majstra sveta FIM EWC a Superstock navyše o Svetový pohár FIM EWC.