Má Ferrari náskok pred konkurenciou?
Máme za sebou úvodný týždeň predsezónnych testov F1. Autá majú hotové už všetky tímy a my môžeme začať špekulovať o prvých dojmoch a rozložení síl.
Za základ sme dnes vybrali informácie od pneumatikárov z Pirelli a tak začnime aj slovami ich šéfa Maria Osolu. „Na hodnotenie je síce ešte priskoro, no zdá sa, že pneumatiky, ktoré sme pripravili majú lepšiu výkonnosť, než sme čakali. Rozdiely medzi jednotlivými zmesami sa pohybujú medzi 0,6 až 0,7 sekundy. Autá podľa nových pravidiel majú odlišnú aerodynamiku a sú ťažšie. Musíme tiež brať do úvahu aj povrch, ktorý je na katalánskom okruhu, teplotu a tiež opotrebovávanie pneumatík a mechanický grip. Viac informácii nám prinesie nasledujúci týždeň, keď tímy začnú atakovať výkonnostné hranice svojich nových monopostov a posunú aj hranice nových pneumatík Pirelli 2019 P Zero Formula 1,“ vraví Osola
Podľa prvých ohlasov a časov (ktoré musíme brať s rezervou) to naozaj dobre vyzerá s novým Ferrari. Binotto asi uvoľnil atmosféru a to ľudí viac zomklo. Auto je vraj fantastické, tvrdia piloti. „Auto je oveľa lepšie, ako vlaňajšie,“ presviedča nás vysmiaty Vettel. „Všetko funguje perfektne. Nemali sme vôbec žiadne problémy. Myslím si, že sme veľmi dobre pripravení na novú sezónu,“ uzatvára Nemec, ktorý musí v tomto roku vybojovať titul, ak nechce skončiť ako Alonso. Napokon, veď „červení“ čakajú na titul už od roku 2007, kedy sa to naposledy podarilo Kimi Räikkonenovi!
A že Ferrari nerobí len exhibíciu pre svoje vedenie potvrdzuje aj Mercedes. „Bez ohľadu na to, koľko majú paliva v nádrži sú stále rýchli. Vyzerá to, že sú veľmi silní a asi sú pred nami v tejto fáze. Vieme, že nikto nepríde na prvé preteky s takým autom, s akým jazdí testy. Aj my máme diely, ktoré nasadíme až v Melbourne, no rozhodne máme pred sebou ešte veľa práce, ak nechceme, aby nám Ferrari utieklo,“ rozhovoril sa trochu Valtteri Bottas z tímu Mercedes.
Ak si pre porovnanie pozrieme časy, ktoré jazdili najlepší vlani v priebehu závodného víkendu, tak najlepší v tomto týždni stále zaostávali o viac, ako sekundu. Rozhodne to však zatiaľ nie je smerodajný údaj.
PIRELLI SUMÁR ÚVODNÝCH TESTOV 18.–21.februára 2019
Hulkenberg - Renault 1m17.393s (Day 4) C5
Albon - Toro Rosso 1m17.637s (Day 4) C5
Kvyat - Toro Rosso 1m17.704s (Day 3) C5
Raikkonen - Alfa Romeo 1m17.762s (Day 3) C5
Ricciardo - Renault 1m17.785s (Day 4) C5
Bottas - Mercedes 1m17.857s (Day 4) C5
Hamilton - Mercedes 1m17.977s (Day 4) (C4)
Leclerc - Ferrari 1m18.046s (Day 4) (C3)
Vettel - Ferrari 1m18.161s (Day 1) (C3)
Norris - McLaren 1m18.431s (Day 4) (C4)
Giovinazzi - Alfa Romeo 1m18.511s (Day 4) (C3)
Sainz - McLaren 1m18.558s (Day 1) (C4)
Grosjean - Haas 1m18.563s (Day 4) (C3)
Magnussen - Haas 1m18.720s (Day 4) (C3)
Gasly - Red Bull 1m18.780s (Day 4) (C3)
Verstappen - Red Bull 1m18.787s (Day 3) (C3)
Fittipaldi - Haas 1m19.249s (Day 3) (C4)
Stroll - Racing Point 1m19.664s (Day 4) (C2)
Perez - Racing Point 1m19.944s (Day 1) (C3)
Russell - Williams 1m20.997s (Day 4) (C3)
Kubica - Williams 1m21.542s (Day 4) (C2)
Podľa lepších odborníkov, ako sme my na Slovensku, je vraj na tom najlepšie Ferrari. To má asi 4-5 desatín navrch pred Mercedesom a RedBullom, ktorí sú na tom zatiaľ výkonnostne asi rovnako. „Ferrari výborne sedí na trati a hlavne zadná časť je veľmi stabilná,“ vraví Karum Chandhok, ktorý teraz komentuje F1 a dodáva. „Mercedes má zasa najlepšiu trakciu. Redbull je dobre vyvážený a profituje z prednej nápravy, ktorá mu dáva výhodu v pomalších a stredne rýchlych zákrutách. Zo stredu poľa vyzerá najlepšie Alfa Romeo.“
Práve Alfa Romeo (Sauber) sa javí lídrom v priestore, ktorý zdieľa s Renaultom, Haasom, McLarenom a RacingPointom (FOI). Na chvoste sa prekvapivo ocitol spolu s Williamsom aj tím Toro Rosso. O Williamse sme si pritom vraveli, že prvé dva dni mal v garáži len model vlaňajšieho auta a nový monopost dorazil až na stredu. Russel ani Kubica s ním veľa vody nenamútili a najazdili len 88 kôl dokopy (Russel 23 a Kubica 65). V konečnom súčte teda neprekvapuje, že majú najslabšie časy.
Keď už sme pri tých kolách, tak najviac najazdil Mercedes (610 kôl) a Ferrari len o 12 kôl menej. Cez päťstovku sa dostala potom už iba Alfa Romeo (507 kôl). Dôležité je tiež povedať, že na trať sa dostali všetky tímy a všetci piloti, ktorí majú zmluvu na novú závodnú sezónu 2019. Jediným, kto bol navyše bol 22-ročný Pietro Fittipaldi. Vnuk Emersona Fittipaldiho jazdí ako testovací pilot v tíme Haas a v Barcelone dostal poriadnu dávku priestoru. Samotný tím však mal technické problémy a často jeho auto zostalo na trati, alebo muselo predčasne do depa.
Testy pokračujú v nasledujúcom týždni od utorka. Zatiaľ sa tímy pobrali do svojich centrál, kde vyhodnotia informácie, ktoré získali tento týždeň. Nuž a nesmieme zabudnúť, že do štartu úvodných pretekov 70.sezóny F1 ostávajú už iba presne tri týždne.