Ľubomír Matejička si plní svoj chlapčenský rally sen
Sympatický, vysoký stavbár na prahu štyridsiatky, otec dvojročného syna Ľubka, si plní svoje chlapčenské sny. Ako to začalo, pokračovalo a kam to smeruje sme sa pozhovárali s Ľubomírom Matejičkom.
„Myslel som si, že viem dobre jazdiť. Všetko sa však zmenilo v momente, keď som prvýkrát sadol do továrenského rally špeciálu,“ začal s úsmevom na perách rozprávanie Ľubomír Matejička.
„Som obyčajný chlapec z dediny a už od malička som prichádzal do styku s motorkami a autami. Ako to už býva, s kamarátmi sme vyskúšali kadečo. Opravovali sme staršie motorky a učili sa na nich jazdiť. Prišiel čas na vodičský preukaz a v tom čase aj na Rally Matador Tatry, ktorej trate viedli aj okolo našej dediny a ja som pri tom samozrejme nemohol chýbať. Súťažné autá so špičkovými posádkami ma očarili a od toho momentu som začal chodiť po rôznych súťažiach ako fanúšik. Veľký zážitok bola vtedy pre mňa Barum Rally, alebo svetová Rally de Portugal. Mal som veľký sen, ako sa aj ja raz posadím za volant takéhoto auta a budem jazdiť rally. No splniť si tento sen trvalo takmer dvadsať rokov.“
Ľubo totiž veľmi rýchle zistil, že motoristický šport je dosť drahý špás. Že nestačí iba vedieť dobre jazdiť, ale treba na tento šport aj poriadny mešec koruniek. A tak prednosť dostala práca. Najskôr v zahraničí, neskôr prišla vlastná firma, ktorú bolo treba budovať.
„Mal som dve možnosti. Prvou bolo splynúť s davom - chodiť si do práce/zamestnania s čistou hlavou a po šichte si ponadávať pri pivku na tých čo rozhodujú za mňa o mojom živote, ale to nie je môj štýl. Druhá možnosť bola náročnejšia a síce zobrať to do svojich rúk a poctivo makať, učiť sa a posúvať sa vpred k novým výzvam. Po práci v zahraničí som založil spoločnosť GEMIL, zaoberajúca sa stavbami a v poslednej dobe aj cestnou infraštruktúrou. Práce bolo dosť, kvalifikovaných ľudí však pomenej a tak ma práca naplno zamestnala nielen ako šéfa, ale aj manuálne. Sen však vo mne pretrvával stále. Niekedy približne v roku 2019 som si kúpil Subaru WRX STi, auto o ktorom som dlho sníval. S ním prišli aj prvé preteky v rámci Československého slalomu a ja som sa hneď v prvom roku stal šampiónom v triede sériových vozidiel nad dva litre. Asi by táto moja slalomová kariéra bola pokračovala aj v roku 2022, ale hneď na prvých pretekoch mi po víťaznej sobote v nedeľu odišla poloos na Subaru a tak som si povedal, že subíka nebudem už viac krútiť po slalomárskych dráhach, veď úspešná sezóna 2021 mi dodala odvahu a vnukla nápad, čo tak predsa len to skúsiť v rally,“ vysvetlil Ľubo Matejička.
Ľubo sa spojil s Jaroslavom Orsákom a jeho tímom, kde na začiatok namiesto vysnívaného jazdenia dostal najskôr niekoľko školení nielen o tom, ako funguje rally jazdec, ale spoločne s Karlom Vajíkom, Jarinovým dlhoročným spolujazdcom sa veľa naučil o rally ako aj o rozpise a úlohe spolujazdca v rally aute.
„Cítil som sa ako v rozprávke, keď som vstúpil na pôdu ORSÁK RALLYsportu. To zázemie, technické vybavenie, uhladená čistá dielňa, dookola súťažné špeciály a team, ktorý precízne pripravoval autá na ďalší závod možno Európu alebo svet. Nikdy som nič tak pekné z lásky k autám a športu nevidel. Veľký rešpekt pred šéfom!“
Samozrejme potom prišlo aj na praktickú jazdu v továrenskom špeciále Ford Fiesta Rally4.
„Stalo sa presne to, čo som povedal už na začiatku. Usadol som za volant Fordu a v tom momente som pochopil, že jazda s civilným autom sa absolútne nedá porovnať s pretekárskym špeciálom. Pokorne som uznal, že moje „múdre“ hodnotiace slová, keď som ako fanúšik sledoval prejazdy rally vozidiel som si mohol veľakrát odpustiť,“ opäť so smiechom zhodnotil Ľubo Matejička.
Po tomto zaškolení a po absolvovaní rally školy prišlo v sezóne 2022 aj na štarty na niekoľkých podujatiach. Niekde sa darilo viac, inde menej, podstatné bolo, že Ľubo si plnil svoj chlapčenský sen. V sezóne 2023 plánoval podstatne viac súťaží, prišlo však zranenie pri lyžovaní a následne aj k operácii ramena. Na štart sa tak v sezóne 2023 postavil iba na Rally Košice. Všetko si však chce vynahradiť v sezóne 2024, kde by rád absolvoval všetky podujatia slovenského šampionátu.
„Chcel som absolvovať kompletný tohtoročný slovenský rally majstrák, no dnes už viem, že minimálne preložený Prešov a následne aj Košice, z rodinných dôvodov vynechám. Ako to bude s ďalšími štartmi, to zatiaľ nechávam otvorené,“ prezradil Ľubo Matejička bez mučenia v cieli 29. Síť21 Rallysprint Kopná 2024. Práve na tomto otváracom podujatí tohtoročne slovenskej rally sezóny si Ľubo prvýkrát vyskúšal Opel Corsa Rally4.
„Na Kopnej bolo super. Slušovice ležia v krásnom kraji, sú tu nádherné rýchlostné skúšky a štartovka bola fakt neskutočná, veď odštartovalo viac ako stotridsať súťažných posádok. O tom na Slovensku môžeme iba snívať. Bola to pre mňa perfektná skúsenosť a som rád, že sme v cieli.“
Ako sa Ľubovi pozdával prestup z Fordu Fiesta do ďalšieho továrenského špeciálu Opel Corsa Rally4, pripravovaným TALAŠ Racing Team.
„Priznám sa, že som sa snažil v prvom rade dojazdiť až do cieľa, čo sa aj podarilo. Opel som preto nevyskúšal úplne na hrane, ale čo sa mi páčilo bol komfort, keďže auto na mňa pôsobilo mäkšie ako Ford a hlavne som v kokpite mal pocit z viac miesta. Predsa len mám stoosemdesiatpäť centimetrov a vo Fieste som sa cítil akýsi stiesnený.“
Ľubomír Matejička má za sebou už viacero rally súťaží a tak má právo už aj hodnotiť.
„Moja doterajšia kariéra ešte nie je dlhá, ale ak by som ju mal zhodnotiť, musím povedať v prvom rade, že rally ma naučilo veľkej pokore a dochvíľnosti. Predsa len časová kontrola nepustí a aj keď som sa vždy snažil všetko stíhať na čas, dnes som azda aj zásluhou rally na nedochvíľnosť vyslovene alergický. Som strašne rád, že som sa pri mojich začiatkoch obrátil práve na Jarina Orsáka a chcel by som sa za to aj veľmi pekne poďakovať. Je to profesionál, s profi tímom a výbornými ľuďmi okolo seba. Samozrejme poďakovanie patrí aj všetkým partnerom ktorí ma podporujú, cestovnej agentúre Karibik, Hotel Pyramída Trenčianske Teplice, Orsák rallysport a samozrejme manželke, ktorá ma síce do toho moc netlačí, ale hlavne ma neobmedzuje pri plnení mojich chlapských koníčkov. A aby som nezabudol veľké ďakujem patrí aj obom mojim spolujazdcom, čiže Vojtěchovi Mudrákovi a Petrovi Těšínskemu a vlastne každému, kto ma akýmkoľvek spôsobom podporuje. Som nesmierne rád, že si môžem takto splniť svoj veľký sen.“
Karty sú rozdané a rally karavána sa presúva z Kopnej do Popradu, kde Ľubomír Matejička určite nebude chýbať. Opäť to bude s vozidlom Opel Corsa Rally4, ako aj spolujazdcom Vojtěchom Mudrákom.
Miro Majláth