Komentár Mira Konôpku: Zdražie profesionálny šport o 20%?
Hneď na úvod musím povedať, že za desiatky rokov mojej aktívnej pretekárskej kariéry som ani ja ani môj tím nikdy nežiadali finančnú podporu od štátu a nikdy som ani nevyplakával, že profesionálny motošport akoby pre štát ani neexistoval.
NOVÝ DARČEK PRE ŠPORTOVCOV OD SLOVENSKÝCH DAŇOVÁKOV!
To, čo sa ale momentálne deje, je už na hranici absurdity. S výsledkami daňovej kontroly sa len málokto pochváli v médiách, no ja musím spraviť výnimku, pretože sa obávam vzniku nebezpečného precedensu.
Ak by sa rovnaký meter, ako Daňový úrad Bratislava uplatnil pri kontrole v našom občianskom združení, použil pri všetkých športových odvetviach, podstatne by zdražel nákup športového náčinia pre profesionálnych futbalistov, hokejistov, športových strelcov, biatlonistov či vodákov. Automobilový šport je súčasťou olympijského hnutia a aj z pohľadu zákona je s ostatnými športami rovnocenný.
ARC Bratislava, o.z. odviedlo od roku 2006 na dani z pridanej hodnoty desiatky tisíc eur. Až na malé výnimky sme boli čistým platcom, čo sa malo zmeniť v minulom roku. Zo Spojených štátov amerických sme vtedy doviezli pretekársky automobil na úspešnú kvalifikáciu 24h LeMans v Sepangu a do štátnej pokladne sme odviedli DPH. Po pol roku sme sumu vo výške 12.700 eur žiadali od štátu vrátiť. Namiesto peňazí na účet ale prišla daňová kontrola.
Auto je pre nás nielen športovým náčiním, ale aj reklamným nosičom. To kontrola neuznala. Športová výstroj je údajne nadobudnutá najmä z dôvodu účasti na športovom podujatí. Ak si športovec na túto výstroj nalepí reklamu, musí odvádzať DPH z každej zmluvy. Náklady na zakúpenie reklamného nosiča sa uplatniť nedajú.
V skratke: keď má štát niečo dostať, vtedy sa tvári, že športovci okrem športovania aj podnikajú v reklame. Keď ale má zo zaplatenej DPH niečo vrátiť, vtedy už hovorí nie – veď vy sa len naháňate za medailami. Európsky súdny dvor si pritom myslí niečo iné. Už v minulosti konštatoval, že športovci poskytujú svojim partnerom reklamu, ktorej základom je samotná športová činnosť.
Podľa protokolu daňového úradu by si športovci mohli uplatniť odpočet DPH iba v prípade, že by na štart nastúpili primárne s cieľom propagovať svojich reklamných partnerov. To je však v príkrom rozpore nielen so samotnou filozofiou športu, ale aj s Olympijskou chartou, Etickým kódexom športovca, štatútom reprezentanta SR aj Zákonom o športe. Viete si predstaviť napríklad Petru Vlhovú, ako by namiesto jazdy pomedzi bránky chodila od kamery ku kamere a ukazovala logo partnera na čiapke?
Ďalšie podrobnosti tohto prípadu sa už možno netýkajú športu vo všeobecnosti, no pre úplnosť treba povedať aj to, že daňový úrad neuznal ani ďalšie argumenty ARC Bratislava. Závodné automobily napríklad jazdcom prenajímame, sú teda nástrojom na dosahovanie zisku. Auto spolu s jeho súčasťami je po 18 až 24 mesiacoch od obstarania použité na ďalšie zdaniteľné dodanie. Alebo inak: po „vyjazdení“ na okruhu sa autá predajú.
Nikdy som pred médiami nevyplakával, keď pretekársky tím ARC Bratislava bojoval so skromným rozpočtom. Obracali sme sa najlepšie, ako sme vedeli a nikdy nečakali s nastavenou dlaňou. Medzinárodný motošport je tvrdý biznis, v štartovej listine 24h LeMans slovenský tím pôsobí ako veľká rarita, sme účastník z najmenšej krajiny a určite sme „najchudobnejším“ tímom. Táto situácia je pre nás doslova likvidačná.
Miroslav Konôpka