Kazarka Team úspešne odštartoval sezónu 2024
Niektorým priaznivcom motoristického športu na Slovensku meno Kazarka veľa nehovorí. Dôvodom je asi fakt, že sa špecializoval na Rally Dakar Classic v kategórii Truck.
Žiaľ, napriek faktu, že spomínaná kategória je rovnako ťažká ako ostatné, slovenské televízie ju akosi opomínali a tak sa o úspechoch Team Kazarka na Slovensku dozvedel iba málokto. Prvýkrát sa Kazarka Team zúčastnil najslávnejšej svetovej súťaže v roku 2022 s jazdcom Radovanom Kazarkom a vozidlom Tatra.
Po tomto úspešnom debute prišiel rok 2023 a na štart najslávnejšej, ale aj najťažšej súťaže na svete sa postavil slovenský Kazarka Team hneď s dvoma vozidlami Tatra. Jedno v kategórii Classic s posádkou Radovan Kazarka – Jozef Kalina – Pavol Zachar.
Druhým vozidlom zaradeným do hlavnej kategórie Truck, bola rovnako Tatra do ktorej usadli Róbert Kasák - Tomáš Kazarka – Jaroslav Kolář. Napriek faktu, že na Rally Dakar, ako všetci vieme najúspešnejšie bodujú továrenské tímy, spomínaným dvom posádkam reprezentujúcimi súkromný slovenský Kazarka Team sa podarilo vybojovať so súkromnými slovenskými Tatrami výborné výsledky. V kategórii Classic to bolo tretie miesto v kategórii Truck a v hlavnej kategórii Truck druhá posádka dosiahla na šestnáste miesto celkovo.
V sezóne 2023 prišla do Kazarka Teamu nová výzva v podobe Majstrovstiev Slovenska pretekov automobilov na okruhu, konkrétne v kategórii Mazda MX5 NA Cup. Za volanty vozidiel Mazda MX5 v spolupráci s ARC Bratislava a Mirom Konôpkom sa posadili mladší členovia tímu, synovia Tomáš a Marko. Otec Radovan na všetko podrobne dohliadal a organizoval. Samozrejme nechýbali kvalitné nielen otcovské, ale aj jazdecké rady. Zatiaľ čo starší Tomáš mal už značné skúsenosti ako navigátor zo spomínaného Dakaru, mladší Marko začínal v podstate od nuly. Nie sa ani čomu čudovať, v čase naskočenia do pretekárskeho vozidla mal iba pätnásť rokov.
Napriek tomu úvodná okruhová sezóna dopadla na výbornú, mladší Marko sa ukázal ako nádejný okruhový jazdec, starší Tomáš dokonca získal svoj prvý majstrovský titul v triede Mazda MX5 Cup NA.
Tieto výsledky samozrejme nakopli celý Kazarka Team, ktorý pre sezónu 2024 ohlásil pre oboch okruhových jazdcov prestup do silnejšej kategórie Renault Clio Cup, konkrétne do triedy D4 TCC1 o ktoré sa stará Andy Studenič. A zdá sa, že to nebol zlý krok. V rámci prvého podujatia na novom okruhu Balaton Park Circuit v oboch pretekoch patrilo druhé miesto v triede Tomášovi a tretie Markovi Kazarkovcom.
„Balaton Park bol pre všetkých účastníkov úplne nový okruh čo bolo super. Nikto nemal žiadnu výhodu a vlastne až na mieste sme zisťovali, aké má tento nový okruh zákernosti a čo si na nás jeho autor pripravil. A pravdu poviem hlavne prvá zákruta nám robila dosť problém. Všetko sme však zvládli a dopadlo to výborne,“ povedal starší z bratov Kazarkovcov Tomáš.
Druhé kolo šesťdielneho Renault Clio Cup Bohemia 2024 sa konalo na rakúskom okruhu Red Bull Ring. Tu viac šťastia prialo opäť Tomášovi, ktorý viac menej bez problémov odjazdil oba preteky. V prvých z nich dojazdil na druhom mieste v triede, v druhých bral body iba za štvrté miesto.
„Prvé preteky som si naozaj užil naplno. V druhých som sa na trati stretol s aroganciou dvoch súperov, ktorí ma počas celých pretekov dosť nešportovo blokovali. Jedenkrát dokonca tak, že som sa dostal mimo trať. Bolo jasné, že som rýchlejší ako oni, ale mal som strach, že ma odstrelia, tak som sa radšej stiahol a volil som variantu radšej doviezť nejaké body a nie rozbité auto. Dosť ma to vytočilo, že vlastne ani športoví komisári ich nezmyselné a dosť nebezpečné blokovanie neriešili,“ doplnil Tomáš Kazarka po druhých pretekoch na Red Bull Ringu.
Podstatne horšie na tomto známom rakúskom okruhu dopadol mladší Marko. Ten totiž po dobrých kvalifikáciách sa nakoniec nedostal ani na štart prvých pretekov. Dôvod bol, že ho zradilo riadenie a skončil v betónovom mantinely pod hlavnou tribúnou.
„Neviem čo sa presne stalo, ale asi prasklo niečo v riadení. Vo formovacom kole som tak ako aj všetci ostatní zahrieval pneumatiky. Celé kolo bolo všetko v poriadku, pri dojazde na štartový rošt však zrazu niečo puklo a mňa to poslalo okamžite do betónovej steny. Mrzí ma to, nebola to moja chyba, ale bola z toho nakoniec absencia v oboch pretekoch,“ vysvetlil Marko Kazarka.
Samozrejme na pretekoch nemohol chýbať a svojim pozorným okom všetko sledovať aj otec Radovan ovenčený tretím miesto z Rally Dakar Classic. V tomto prípade sa z úlohy jazdca presunul do úlohy pozorovateľa a poradcu. Rodina Kazarkovcov je celá pretekmi poriadne vyťažená, keď pozíciu manažéra Kazarka Teamu prevzal najstarší syn Matej.
„Samozrejme sme tu takmer celá rodina. Dvaja synovia jazdia, tretí aj so mnou a ďalšími vykonávame funkcie mechanikov. Je pravda, že tieto štarty mojich synov ja osobne znášam veľmi ťažko. Ale to už je asi údel otcov – pretekárov a ich pretekajúcich detí. Jednoducho by som radšej sedel za volantom sám, ale treba si na to iba zvyknúť a bude to časom lepšie. Na Red Bull Ringu nebol z dôvodu Markovej havárie celkom podarený víkend, ale pravdu povediac, som rád že to riadenie prasklo mimo pretekov, v plnej rýchlosti to totiž mohlo dopadnúť ďaleko horšie. Takto to odniesli iba plechy a tie ľahko opravíme. Inak som na chalanov a ich výsledky naozaj hrdý a teším sa z ich výsledkov. Ďakujem im za tieto krásne pocity. Samozrejme veľká vďaka patrí aj partnerom Kazarka Teamu za podporu a všetkým kamarátom, ktorí nám v našom snažení pomáhajú,“ uzavrel Radovan Kazarka.
Ďalšie kolo Majstrovstiev Slovenska pretekov automobilov na okruhu sa budú konať na domácej pôde, čiže na Slovakia Ringu v dňoch 7. – 9.6.2024 a Kazarka Team tu určite chýbať nebude. Ako sa bude Tomášovi a Markovi dariť na domácom okruhu, o tom vás budeme informovať po pretekoch.
Miro Majláth