III. Admiral Rábaköz Kupa 2011: Dobývanie Uhorska
Druhá súťaž maďarského šampionátu, úvodné podujatie českých a poľských majstrovstiev, slovenského pohára a v neposlednom rade tiež zahájenie seriálu Zóny Strednej Európy (CEZ) FIA. To všetko bola májová III. Admiral Rábaköz Kupa v Maďarsku.
Mesto Kapuvár bolo opäť administratívnym aj servisným centrom súťaže a miestom štartu jednej z rýchlostných skúšok (RS). Celkom 53 posádok sa zišlo na štarte: dvadsať áut v triede T1, šesť v T2, deväť v TH, štrnásť quadov, dva motocykle a ozdobou súťaže boli dva kamióny. Rady potenciálnych víťazov okrem domácich favoritov Balázsa Szalay, Erika Kordu a Károly Fazekasa rozšíril Čech Zdeněk Pořízek, z Rumunska sa po tretí raz v Maďarsku predstavil Costel Căşuneanu, vysoko mierili aj Poliaci Włodzimierz Grajek a Sławomir Wasiak.
Bez zbytočného otáľania poslal hneď v piatok organizátor súťažiacich na 30 kilometrov dlhú RS. Rýchle a rozbité trate boli miestami podmočené, takže napriek slnečnému a teplému počasiu nebola o blato núdza. Najrýchlejší čas zaznamenal Korda, o 38 sekúnd zaostal Fazekas a o ďalších 15 sekúnd späť bol Szalay. Štvrtý bol Căşuneanu, piaty Pořízek, prekvapujúco najlepším z početnej enklávy Poliakov bol deviaty Zbigniew Wiecławek s produkčným Pajerom. Hneď za ním boli Juraj a Danka Ulrichovci, obhajcovia víťazstva v triede T2.
V kategórii quadov sa na čele usadil Zoltán Hangodi, na trojke boli otec a syn Miklós a Máté Benyó s Polarisom. Sandre Ulrichovej patrila po prvom dni jedenásta priečka. Jej súperka Barbara Szabó už po pár kilometroch havarovala a RS nedokončila.
V sobotu mali súťažiaci na programe štyri RS, spolu viac než 160 ostrých kilometrov. Szalay zaútočil a vyhral už na prvej z nich, po druhej sa dostal do celkového vedenia. Cestu na vrchol mu výrazne zjednodušili problémy súperov; Korda mal defekt čím stratil 10 minút, navyše inkasoval 11-minútovú penalizáciu, Fazekas sa na mokrej trati šmykol do jarku a tiež dostal penalizáciu, Căşuneanu skončil úplne s vylomeným kolesom. Jedine Pořízek sa držal na dohľad úradujúceho maďarského majstra, od dvoch dňoch strácal 2 min. 51 sek.
Tretí Grajek zaostával už o devätnásť a pol minúty, zároveň musel počítať s útokom štvrtého Kordu. Na siedmom mieste figuroval Jiří Přibyl, na osmičku sa posunul a vedenie v T2 prevzal Grzegorz Szwagrzyk. Ako jeden z mála nenaletel na nepresnosť v itinerári a prešiel skrytým kontrolným bodom. Ulrichovcov okrem penalizácie trápil aj rozbitý predný diferenciál. Celú sobotu odjazdili len na zadný náhon, čo pre ťažký sériový Nissan na rozbitých tratiach nebolo nič príjemné. Celkovo bola slovenská posádka šestnásta a tretia vo svojej triede.
V triede TH sa suverénnou jazdou na prvú priečku dostal András Zanyi a hoci ho z neho zrazila šestnásť minútová penalizácia, klesol len na druhú priečku. Prišiel tiež o dvoch nebezpečných poľských súperov, Robert Łyżwa aj Darius Żyła havarovali. Štvrtý v tejto triede bol zatiaľ český pilot Pavel Jakušev so Suzuki Jimny. S tým istým, ktoré pred rokom zvíťazilo v triede Open.
V quadoch sa udialo len málo zmien, prvý zostal Hangodi, druhý bol Tamás Mészöly, na trojku sa dostal jeden z dvoch motorkárov Lajos Horváth. Sandra Ulrichová sa z jedenástej priečky nikam neposunula, rovnako ako všetci jej súperi, aj ona na nepresne značenom mieste trate minula kontrolný bod. Zo súťaže odstúpil Poliak Andrzej Gryzb a Sandra sa tak stala najlepším zahraničným jazdcom.
V nedeľu sa všetci prebudili do studeného, upršaného rána, ktoré s takmer letnou sobotou nemalo nič spoločné. Už tak ťažké trate sa stali ešte náročnejšími. Szalay neriskoval a prepustil po jednom víťazstve Kordovi a Fazekasovi. Celkovo zostal prvý, čo ho so štvorbodovým náskokom vynieslo do čela maďarského šampionátu. Pořízek nezopakoval minuloročné zaváhanie a skončil celkovo druhý. Tak trochu podľa očakávania predstihol Korda Grajeka a bral tretiu priečku. Ťažké podmienky akoby sedeli Piotrovi Beaupremu. Kým v sobotu sa pohyboval skôr v strede súťažného poľa, v nedeľu zajazdil tri razy šiesty najlepší čas a poskočil na konečné ôsme miesto.
Szwagrzyk odolal útoku Aleksandra Sachanbińskeho a zvíťazil v triede T2. Ulrichovci sa snažili so zraneným autom konkurovať poľským súperom, na mokrej trati to však šlo len ťažko. Napokon prišli ešte o jednu pozíciu a v triede skončili štvrtí. Celkovo im patrila štrnásta priečka. V triede TH sa prvá priečka vrátila do držby Zanyiho, druhý bol József Bognár, tretí Jakušev. Súťaž quadov jednoznačne ovládol Hangodi, druhý bol Mészöly a bronz napokon bral László Fekete. Sandra Ulrichová sa počas celého víkendu nepohla z jedenásteho miesta, čo je však dôležitejšie, udržala za sebou súperov v rámci českých majstrovstiev. Po úvodnom podujatí je tak lídrom šampionátu! Z dvojice kamiónov bol v cieli klasifikovaný len Miklós Kovács so Scaniou, Zsolt Darázsi s MANom vzdal v poslednej RS.
Celkové poradie III. Admiral Rábaköz Kupa 2011:
T1, T2
1. Szalay - Bunkoczi Opel Antara RR 4:08:04
2. Pořízek - Sýkora Hummer H3 Evo + 2:36
3. Korda - Tóth Nissan Navara + 20:21
4. Grajek - Mroczkowski SAM MRT 08 + 20:49
5. Fazekas - Horn BMW X5 + 29:02
6. Varga - Hujber Nissan King-Cab + 42:33
7. Přibyl - Kulštejn Nissan Kingcab + 53:09
8. Beaupre - Lisicki Bowler Nemesis + 59:52
9. Koziński - Szustkiewicz Nissan Pathfinder + 1:17:03
10. Pelc - Pelcová Mitsubishi Pajero + 1:17:52
TH
1. Zanyi - Lizán Nissan Patrol 5:04:07
2. Bognár - Baturin Nissan Pickup + 2:50
3. Jakušev - Veber Suzuki Jimny + 25:20
4. Sebestyén - Herczegh Toyota Land Cruiser + 40:58
Quad, Moto
1. Hangodi Zoltán Yamaha Raptor 4:57:40
2. Mészöly Tamás Polaris Outlaw + 17:56
3. Fekete László E-ATV 525 EXC + 18:36
4. Somfai Mátyás E-ATV 690 Enduro + 18:42
5. Horváth Lajos KTM 530 EXC + 21:30
6. Benyó Miklós - Benyó Máté Polaris IPS Ranger + 29:25
7. Szabó László Bombardier DS 650 + 29:54
8. Nagy Bertold Bombardier Baja + 30:59
9. Hodola Richárd Yamaha + 51:45
10. Marczinek Zsolt Yamaha Raptor + 1:00:02
11. Ulrichová Sandra Suzuki LTZ 400 + 1:46:20
T4
1. Kovács - Czeglédi - Tóth Scania P420 9:35:18
Fotogaléria III. Admiral Rábaköz Kupa 2011