II. Rallye Hurbanovo Carion Unicoop 2001 - Historický úspech košických “zlatých chlapcov”
Po druhý raz vo svojej mladej histórii hostil hurbanovský piesok nemálo z toho dobrého, čo jazdí, bojuje a príležitostne aj víťazí na slovenských tratiach rely. A že sa hurbanovskí organizátori opätovne nezhostili svojej úlohy zle, o tom svedčia aj signály z motoristického olympu, ktoré tvrdia, že práve nováčikovia na mape slovenskej rely si v tohtoročnej súťažnej sezóne počínali nanajvýš dobre.
Potvrdilo to napokon aj hodnotenie kompetentných delegátov asociácie. Hurbanovskej súťaži nechýba magická príťažlivosť hneď z dvoch dôvodov: prvým je ozaj solídne organizačné zabezpečenie a tým druhým na naše pomery netradičný povrch rýchlostných skúšok, ktoré juhoslovenskému podujatiu vyniesli - ústami prešovského matadora Igora Drotára - označenie “slovenské safari”.
A tak hoci na štarte pretekov chýbal napríklad Stano Chovanec (snažil sa kriesiť majstrovskú nádej na relyšprinte vo Vyškove), technickým a administratívnym preberaním prešlo v Hurbanove 41 posádok, i keď napríklad Pech junior musel až do neskorých večerných (či lepšie povedané skorých ranných) hodín čakať na faxový súhlas svojho zväzu na štart v zahraničí. To čakanie - ako sa neskôr ukázalo - nebolo ani trošku márne.
Žiaľ, práve najsilnejšia trieda A8 bola aj početne najslabšie obsadená, keď sa v nej objavili len dvaja súťažiaci, Kulig s Horniačkom na wéercéčkovej Corolle a Košičan Rado Bujdoš s exTrajboldovým Fordom (Riaditeľ súťaže E. Ševčík to neskôr komentovalô nasledovne: “Keď som spočiatku videl na zozname prihlásených päť áut triedy A8, poviem na rovinu - bol som nevýslovne šťastný.
Postupne, ako sa nám ospravedlňovala jedna posádka za druhou, opadala aj eufória. A vtedy som si uvedomil: sme na Slovensku...”). Vzhľadom na to, že Radova technika v tomto ročníku viac štrajkovala, ako súťažila, bol výsledok boja v tejto triede jasný vari skôr, ako odmávali štart. Po úvodnom shakedowne mal však Rado ešte dobrú náladu: “Verím, že tentoraz sa presadíme, auto poslúcha ako hodinky. Chceme uspieť tým skôr, že vlani sme nedokončili ani jedno podujatie na nespevnenom povrchu,” nádejal sa pilot Styllexu Tuning Kovoinvest.
Posádka Bujdoš - Šlávka sa trošku pomalšie rozbiehala a v úvodných ereskách zaostávala za enkovými vozmi Cserhalmiho, Pecha i Mátého. Na štvrtej rýchlostnej skúške im však praskla olejová hadička a opäť im zostali len hlavy v dlaniach. Tentoraz však už natrvalo, pretože v záverečných podujatiach sezóny sa košická posádka už neobjavila.
Janusz Kulig si zopakoval starý známy scenár štart - cieľ a opäť (už po štvrtý raz v sezóne 2001)sa stal víťazom pretekov. V triede A7 si zapísal svoj prvý tohtoročný úspech Martin Tokár s Vojtechom Bodonom, A6 sa stala českou záležitosťou Řeháčka s Walterom.
O čo jednoznačnejšie vyznievala na juhu Slovenska trieda A8, o to dramatickejšie sa vyvíjala situácia v N4 a (nielen) sľubovala ľúty boj o druhú priečku. Netradične dobrý začiatok mala prešovská dvojica T. Cserhalmi - M. Krajňák (u nich sme skôr zvyknutí na pomalší rozbeh a strhujúce finále) a po úvodných rýchlostných skúškach mali pred súpermi niekoľkosekundový náskok.
Na tretej ereske išiel na strechu Vild na Subaru, na ďalšej skončil Bujdoš, za úvodnou dvojicou potom jazdili Pech, Máté, Babík a Pintér, ktorému robila navigátora šarmantná Erika Horáková. Tibor Cserhalmi mal však v ďalšom priebehu problémy s brzdami, neskôr mu odišiel predný diferenciál, a to bol pre Pecha juniora signál do útoku. Ešte v RS 6 mali obaja navlas rovnaký čas, avšak v ďalšej sa už Tibor ocitol na tretej priečke.
Na štvrtej jazdili košickí “zlatí” chlapci Peter Máté s Karolom Bodnárom a hoci obaja od začiatku pretekov unisono frfľali na tlak turba, nenápadne sa predierali dopredu a od jedenástej eresky sa už nepustili pre nich historickej bronzovej priečky. Petrovi podľa jeho slov najviac sadla 18 km dlhá rýchlostná skúška, v ktorej dosahoval druhý najlepší čas hneď za Kuligom.
Domáci Andrej Pintér skončil už v tretej ereske pre problémy s chladením a na šiestej priečke celkovo skončili sympatickí otec a syn Hendrichovci. “Je to tohto roku zatiaľ naše najlepšie umiestnenie. Teší nás nielen tretia priečka v celkovom poradí, ale aj fakt, že sme dokázali zdolať najlepšieho slovenského enkového pretekára. Súťaž bola, rovnako ako vlani veľmi pekná a my sme radi, že sme v Hurbanove napriek počiatočným problémom s technikou uhrali aj solídny výsledok,” povedal pred novinármi na záver súťaže Peter Máté.
Capricorňáci mali plné právo vychutnať si tento tiumf bezo zvyšku. Tým skôr, že v závere sezóny už toľko dôvodov na radosť nemali...
Rallye Hurbanovo v kocke
Dátum konania: 31. augusta - 1. septembra 2001
Štatút súťaže: Majstrovstvá SR (koef. 2), Pohár Slovenskej republiky
Dĺžka trate: 252,9 km, 12 rýchlostných skúšok (135 km)
Charakter rýchlostných skúšok: ujazdený piesok, šotolina
Počet štartujúcich: 41
Počet klasifikovaných v cieli: 26
Počasie: sucho a prach
Víťazi: J. Kulig - E. Horniaček (PL), AMK Mikona -Toyota Corolla WRC (absolútni víťazi), Václav Pech - Petr Uhel, Pemex ivp, Subaru Impreza WRX (skupina N), István Radó - Tibor Horváth, Radó rally team, Honda Civic Vti (F2)
Výsledky II. Rally Hurbanovo Carion Unicoop
1. J. Kulig - E. Horniaček (A8) Toyota Corolla WRC 1:34:33,7 hod.
2. V. Pech - P. Uhel (N4) Subaru Ipmpreza WRX +9:27,0 min.
3. P. Máté - K. Bodnár (N4) Mitsubishi Lancer Evo 4 +9:44,8 min.
4. T. Cserhalmi - M. Krajňák (N4) Subaru Impreza WRX +10:07,8 min.
5. I. Babík - M. Břicháč (N4) Mitsubishi Lancer Evo 4) +12:16,0 min.
6. J. Hendrich - D. Hendrich (N4) Subaru Impreza 555 +20:26,1 min.
7. I. Radó - T. Horváth (N2) Honda Civic Vti) +20:47,8 min.
8. D. Chudobinski - P. Szulc (N2) Peugeot 106 Rallye +23:04,3 min.
9. M. Roth - T. Kocúr (N3) Renault Clio +23:17,1 min.
10. P. Haluška - V. Marinica (N1) Suzuki Swift +23:45,9 min.
11. R. Nový - P. Žúrek (N3) Nissan Almera +24:22,8 min.
12. H. Řeháček - D. Walter (A6) Škoda Felicia +25:31,1 min.
13. F. Pjontek - M. Gengeľ (N2) Honda Civic +25:56,6 min.
14. M. Tokár - V. Bodon (A7) Hyundai coupé + 26:15,2 min.
15. R. Čikor - P. Vavro (N3) Nissan Sunny +26:19,5 min.
16. J. Hošták - M. Syn (N3) Peugeot 306 +28:52,6 min.
17. P. Pospíšil - K. Vajík (A7) Honda Integra R +28:57,0 min.
18. M. Marton - P. Marton (N2) Honda Civic VTEC +29:08,4 min.
19. Ľ. Pollák - D. Švec (A7) Opel Astra +32:57,8 min.
20. M. Jalč - M. Rogovský (N1) Škoda Favorit +40:55,4 min.
Historické automobily
1. R. Ivanko - G. Senderáková (H) Škoda 1000 MB 2:50:47,9 hod.
Hobby rallye
1. L. Bálint - M. Solár (HR1) Škoda 130 LR 2:02:31,8 hod.
2. T. Nagy - R. Nagy (HR2) VW Golf +01:18,5 min.
3. M. Tverďák - M. Terezčák (HR2) VAZ 2100 MTX +12:51,9 min.
4. K. Kavárnik - A. Matušovič (HR2) VAZ 2103 +44:08,2 min.
Preteky nedokončili: O. Leskovská - D. Kapušanská, R. Bujdoš - Ľ. Šlávka, A. Pintér - E. Horáková, R. Vild - P. Martínek, T. Hockicko - V. Kováč, I. Lukáč - A. Stropkovič, D. Slivka - P. Koběrsky, P. Škultéty - V. Škultéty, J. Marcinko - J. Harmanovský, S. Bogár - R. Bacsó, M. Šišovský - V. Bačinský, R. Koňuch - P. Porubčan.
Alena Dudeková a Jaroslav Glovičko