Hungarian Baja 2010: Život je zmena
O sedmičke sa hovorí ako o čísle magickom, šťastnom či nešťastnom. Pre Hungarian Baja bola sedmička číslom zmeny. Po šiestich mimoriadne vydarených ročníkoch v obľúbenej lokalite neďaleko mesta Vesprém, sa tento rok súťaž sťahovala do nového prostredia.
Mesto Dabas už v minulosti hostilo viaceré súťaže maďarského národného šampionátu. Naposledy sa tu súťažná kolóna prehnala v roku 2008 počas Central Europe Rally, náhrady za zrušený Dakar. Prostredie poznačené prejazdom stoviek účastníkov nezostalo bez odozvy ekologických aktivistov, Dabas sa na čas pre cross country zatvoril.
V tomto roku sa však podarilo Zolimu Garamvölgyimu prelomiť bariéru neprístupnosti. Paradoxne ho k tomu primäli opäť eko-aktivisti, ktorí tentoraz bojujú proti konaniu Hungarian Baja v okolí Vesprému. V posledných rokoch sa vesprémske rýchlostné skúšky (RS) neustále skracovali a hoci sú medzi posádkami značne obľúbené, bolo ťažké prísť s niečím novým. Zmena tak prispela k zatraktívneniu súťaže.
Novú podobu Hungarian Baja prišlo okúsiť takmer osemdesiat súťažných posádok. Pre motocykle a quady je Hungarian Baja zaradená do seriálu európskych majstrovstiev, z adeptov na titul nechýbal nikto. Rovnako to vyzeralo v kategórii automobilov. O body do medzinárodného baja pohára FIA bojovali najmä Krzysztof Holowczyc (Nissan Navara) a rusko-ukrajinská dvojica z tímu G-Force Motorsport, Boris Gadašin a Bogdan Novickij. Zamiešať celkovým poradím mali domáci jazdci na čele s Balázsom Szalayom a Erikom Kordom. Opäť nechýbali kamióny, jedným zo štyroch bola Tatra bratov Svobodovcov.
Piatkový prológ bol predzvesťou priebehu súťaže. Na prvej priečke sa usadil Holowczyc nasledovaný Gadašinom, tretí bol Belgičan Joost van Cauwenberge (Nissan Navara). Piatym miestom sa prezentoval Matthias Kahle, jazdiaci v premiére s novým špeciálom SAM Mercedes 35 CC. V jednej stope sa vedenia ujal Paolo Ceci (Beta RR 450), v quadoch Klaudiusz Rostowski jr. (KTM 505 SX), medzi kamiónmi bol najrýchlejší František Svoboda.
Päť RS pripravených na sobotu malo viac než 220 ostrých kilometrov, prvé vypadnutia na seba nenechali dlho čakať. Massimo Cavinato a Pál Lónyai boli nasledovaní Matthiasom Kahlem. Pre prototyp postavený na báze Mercedesu to bolo prvé súťažné nasadenie, dôležitý bol hlavne zber dát. Po tretej RS súťaž skončila nielen pre Mártona Kristófa, ale aj pre Holowczyca. Pred štartom súťaže priebežný líder pohárovej klasifikácie neudržal svoj Nissan na šmykľavej trati a trafil strom. Poškodenie vozidla mu neumožnilo pokračovať ďalej, prvá priečka sa tak ocitla v držbe Borisa Gadašina.
Pri pohľade na priebežné poradie po prvej etape musel každý zložiť pomyselný klobúk pred Erikom Kordom. Hneď štyri vozidlá z prvej šestky sú poháňané veľkoobjemovými agregátmi Chevrolet o objeme 7000 ccm, BMW X5 štvrtého Károly Fazekasa dokonca osemlitrom rovnakej značky. Kordov Nissan Navara vybavený štvorlitrovým motorom japonskej produkcie je skutočne Dávidom stojacim proti celej skupine Goliášov. To mu však nebráni bojovať o najvyššie priečky, v polovici súťaže bol druhý.
Miklós Kovács vytiahol svoju Scaniu prvý raz od triumfu na Africa Eco Race. Po prvom dni mal nakročené k ďalšiemu víťazstvu, druhá priečka patrila Holanďanovi Marcovi Leeuwovi (DAF CF75), na trojku klesli Svobodovci, poradie uzatváral Tilo Süptitz (MAN TGA). Paolo Ceci si udržal vedenie aj po štyroch sobotných RS, čo mu vynieslo ďalších 25 bodov do európskeho šampionátu. Jediný český zástupca v motocykloch, Vlastík Tošenovský ml., prvý súťažný deň nedokončil. V quadoch sa prejavili skúsenosti Josefa Macháčka (Yamaha Raptor), krok s ním ako-tak dokázal držať len druhý Josef Laskawiec (KTM 505).
V nedeľu sa zlepšilo počasie, čo dopomohlo k výraznému zrýchleniu súťaže. Gadašin navýšil svoj náskok na čele o ďalšie tri minúty. Svojím dielom k tomu prispel aj tímový kolega Novickij, ktorý na úzkych lesných tratiach efektívne za sebou brzdil Kordu. Našťastie pre Kordu z toho nedokázal Szalay vyťažiť posun na druhú priečku. Károly Fazekas sa na vyschnutej trati trápil s nevhodným obutím a v konečnom poradí klesol na päťku za Novického.
V hodnotení FIA Baja Cupu sa na prvé miesto dostal Gadašin. Pred záverečnou súťažou sezóny v Portugalsku má osembodový náskok pred Holowczycom. Za Poliakom sa zo stratou jedného bodu nachádza Gadašinov tímový kolega Novickij. Meno držiteľa pohára za rok 2010 tak stále nie je známe. To už neplatí o hodnotení triedy T2. V Maďarsku medzi sebou súperili len posádky Nuna Matosa (Isuzu D-Max) a Riccarda Garosciho (Mitsubishi Pajero). Matos nenechal nič na náhodu a talianskeho konkurenta porazil. S predstihom si tak zabezpečil titul v triede produkčných vozidiel.
Siedmej Hungarian Baja sa zúčastnili dve české posádky s vozidlami tímu Offroadsport.cz. Pre manželský pár Josef Pelc / Alena Pelcová to bola len druhá účasť na cross country rally a konečné jedenáste miesto je výborným výsledkom v tak veľkej konkurencii. Pre Zdeňka Sládka to bol tiež druhý štart na podobnej súťaži. V sobotu ho zbrzdili nefunkčné ostrekovače, aj výlet do lesa, v nedeľu zas defekt. Výsledkom bolo konečné pätnáste miesto.
V kategórii kamiónov sa poradie v záverečný deň súťaže nezmenilo. Svobodovci plánovali útok na druhú priečku, neférové počínanie holandského súpera, ktorý ich brzdil 70 kilometrov, im to však neumožnilo. Motocyklisti si zopakovali výsledky zo soboty, zvíťazil Ceci pred Lucchesem, Filosom a Tošenovským. Takisto Josef Macháček a Josef Laskawiec brali body za prvé, resp. druhé miesto v nedeľnej súťaži. O titule európskeho majstra sa rozhodne na záverečnom podujatí v Portugalsku.