Francúzsko-švajčiarske preteky Jána Miloňa
Ján Miloň, slovenský reprezentant zúčastňujúci sa kompletného seriálu FIA European Hill Climb Championship 2017 má za sebou ďalšiu dvojicu pretekov. V tomto prípade to boli preteky vo Francúzsku a následne vo Švajčiarsku.
Mont Dore - mestečko ležiace necelých 500 km južne od Paríža hostilo v poradí už deviate kolo seriálu FIA European Hill Climb Championship. Samozrejme na štarte nechýbal ani slovenský reprezentant Ján Miloň a jeho nádherné zeleno-čierne BMW Z4 GT3.
„Na pretekoch v Mont Dore som bol úplne prvýkrát v živote. Zároveň si myslím, že to bolo asi aj naposledy. Vysvetlím prečo, poďme však pekne po poriadku. Počet prihlásených jazdcov bol naozaj veľmi dobrý, trať super, veľa zákrut, nesmierne technická, skôr pomalšia. Prvé čo ma tu prekvapilo bola strašná zima, v polovici mesiaca august, keď na Slovensku teploty atakovali štyridsiatky, tu vo Francúzsku bolo iba päť a pol stupňa Celzia. Veľmi mi to pripomínalo úvodné podujatie seriálu, preteky v Rakúskom Rechbergu, normálne sme už čakali iba na to kedy začne padať sneh. Ten ale neprišiel a my sme to prežili. Horšie bolo, že organizátor napriek hojnému zástupu mimo francúzskych jazdcov vykonával všetky úkony jedine vo francúzštine. Rada športových komisárov rovnako komunikovala iba po francúzsky a riadna komunikácia v angličtine podľa FIA predpisov neprichádzala vôbec v úvahu. Jednoducho ignorácia najvyššieho rangu. Mali sme totiž problém v tom, že do európskej skupiny GT boli prihlásení aj francúzski jazdci, pričom ich vozidlá nezodpovedali európskym predpisom, čo nám títo jazdci aj sami potvrdili. Napriek faktu, že sme toto s viacerými jazdcami napadli, nikto sa tým ani len nezapodieval. Bolo to pre mňa veľké sklamanie, v cieli som bral vďaka tomuto body len za štvrté miesto a oni neoprávnene body do európskeho šampionátu. Jednanie a arogancia organizátorov bolo pre mňa takým sklamaním, že som si po pretekoch povedal, tak sem ma už nikto nikdy nedostane," opísal sklamanie z pretekov v Mont Dore Ján Miloň.
Po francúzskych pretekoch okamžite nastalo sťahovanie o viac ako 500 kilometrov východným smerom, na preteky vo Švajčiarskom St. Ursanne - Les Rangiers. Tu napriek rovnako francúzsky hovoriacej krajine fungovalo na pretekoch všetko úplne inak.
„Na pretekoch v St. Ursanne - Les Rangiers bolo všetko úplne inak ako vo francúzsku. Tu napríklad už rozprava s jazdcami bola v troch jazykoch, čiže francúzštine, angličtine, ale aj nemčine. Účasť jazdcov bola rovnako hojná, keď nás na štarte stálo dovedna dvestotridsaťpäť. Čo sa trati týka, musím povedať, že tunajšia trať je veľmi, ale naozaj veľmi rýchla, možno by som povedal aj najrýchlejšia zo všetkých európskych na ktorých som až doposiaľ jazdil. Po sobotných tréningoch prišli na rad nedeľné súťažné jazdy. Zatiaľ čo prvá odsýpala úplne v pohode, druhá bola prerušená už po štyridsiatom odštartovanom aute. Dôvodom bolo nesmierne množstvo havárií a množstvo nečistoty na trati. Štart sa nám tak posunul až na 18.00 hodinu podvečer, pričom malo štartovať ešte stoosemdesiat súťažiacich. Organizátor to nakoniec všetko bravúrne zvládol, aj keď posledné vozidlá jazdili už za mierneho šera. Musím povedať, že tu som si teda perfektne zajazdil, pričom som bral ocenenie za druhé miesto v skupine aj triede GT, pričom v súčte jázd nás od môjho rýchlejšieho konkurenta delilo iba 6 desatín, pričom ešte po prvej jazde som bol vo vedení ja o 4 tisíciny sekundy. Boli to naozaj pekné preteky, okrem umiestnenia v skupine a triede mi patrilo nakoniec aj druhé miesto absolútneho poradia. Vďaka samozrejme patrí všetkým partnerom Jantar Teamu, ale aj mechanikom bez ktorých by BMW Z4 GT3 tak špičkovo nejazdilo a samozrejme aj rodine, ktorá to zase musela vydržať bezo mňa takmer tri týždne," doplnil rozprávanie Ján Miloň.
Po dvoch európskych pretekoch teraz na Jána Miloňa čaká drobný oddych, po ktorom sa už počas prvého septembrového víkendu opäť predstaví na pretekoch v Illirskej Bistrici v Slovinsku.
Jantár Team, M. Majláth