Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Formula 1 z okna BMW X3

Monday, 13. 10. 2014 - 17:10, Martin Trenkler   

Formula 1 z okna BMW X3

Majstrovstvá sveta Formuly 1 sa pomaly blížia k svojmu vrcholu. Dvaja hlavní kandidáti na šampióna nedávajú priestor nadýchnuť sa ani konkurencii, ani jeden druhému. Do tejto elektrizujúcej atmosféry plnej napätia, nespútanej rýchlosti, farieb, zvukov a ľudí som sa vrhol s rovnakou radosťou, ako toľkokrát predtým: Formula 1 je kráľovná. A stráviť štyri dni v prítomnosti kráľovnej je zakaždým očarujúce. Navyše, tentokrát som si nekonečnú cestu do talianskej Monzy spríjemnil na kráľovskej značke automobilového Bavorska. Ja, F1 a BMW na Veľkej cene Talianska.

Automobilka BMW má svoj vlastný príbeh o Formule 1 pre túto chvíľu dopísaný. Majstrovský titul s Nelsonom Piquetom v roku 1983, ale aj víťazstvá rokov nedávno minulých (R. Schumacher, Montoya, Kubica). Dokonca ich turbo motor, ktorý doviedol Piqueta k titulu, bol prvým preplňovaným agregátom, ktorý vyhral šampionát F1.

mg-7432.jpg

Je štvrtok pred Veľkou cenou Talianska, pol piatej ráno. Rozospatý otváram automatické dvere batožinového priestoru BMW X3 xDrive20d, naložím svoje náradie, dotykom tlačidla ich automaticky aj zavriem. Možno navonok zanedbateľná vychytávka, no ak si na ňu zvyknete, iný systém už nechcete. Vyvýšené sedenie aj v takomto menšom SUV zaručí lepší prehľad na ceste a väčší pocit pohodlia. Ten je umocnený aj pohodlnými koženými sedadlami s trojstupňovým vyhrievaním. Kľúč od auta stačí držať vo vrecku; motor, jemne barytónovo dunivý, naštartujete dotykom tlačidla. Hneď vedľa neho vypínam systém Auto Start Stop. Nevypnutý spôsobí, že spotreba v mestách mierne klesne a emisie dosiahnu hodnotu priateľnú pre Európsku úniu. No na mojej vyše 900 kilometrovej púti mi šetriť polárneho medveďa netreba... Na touchpade navigácie nakreslím prstom písmená M-O-N-Z-A: jednoduchšie to už hádam nejde. Prehľadná navigácia ma sprevádza celou cestou, ktorú síce po 12 rokoch poznám dobre, no uličky Monzy sú nekonečným bludiskom. USB pod pohodlnou lakťovou opierkou ťahá moju ideálnu hudbu na cesty - Marka Knopflera a Dire Straits. Z voliteľných jazdných charakterov EfficientDynamics si vyberám ECO PRO: v momente sa zmení grafický ukazovateľ pod otáčkomerom. Ukazuje ako efektívne používate plynový pedál a kedy auto rekuperuje energiu z brzdenia. Taktiež vám ukáže, kedy priveľmi tlačíte na plyn a koľko „kilometrov paliva" šetríte. Plynový pedál je menej citlivý na vašu nohu a 8-stupňová automatická prevodovka  pracuje v otáčkach optimálnych na šetrenie paliva. Čo viac, na dlhej ceste diaľnicami Rakúska a Talianska? S novým autom je spotreba na konci cesty, strávenej prevažne na diaľniciach a v mestečkách 7,8 l/100 km. Samozrejme, kde sa dalo, používal som tempomat a rýchlosť na diaľnici nepresiahla 140 km/h. Dynamickosťou a ťahom ma prekvapil výkonný 2,0 l dieslový preplňovaný agregát 20d. Poskytuje maximálny výkon 140 kW (188 k) pri 4 000 min.-1 a max. krútiaci moment neuveriteľných 400 Nm už pri nízkych otáčkach 1 750 min.-1. Zrýchlenie z 0-100 km/h za 8,1 s ani maximálnu rýchlosť 210 km/h som si síce nevyskúšal, no pre mňa sú pocity z jazdy všetkým: či v meste, alebo na diaľnici, toto BMW X3 splnilo všetky moje očakávania.

mg-7439.jpg

Cesty do Monzy som za tie roky absolvoval na všetkom možnom , čo malo štyri kolesá. Únava, stres a základný komfort (u mňa sedenie, hudba a klimatizácia) sú pre mňa rozhodujúcimi faktormi pri hodnotení auta na denné používanie a dlhšie cesty. „Ixtrojka" sa v spojení s prijateľskou spotrebou vyšplhala na vrchol môjho rebríčka vozidiel pre Veľké ceny F1.

mg-7487.jpg

Tesne popoludní som v Monze. Cestou na parkovisko pre médiá prechádzam najkrajším mestským parkom na svete, v ktorom kedysi dávno postavili túto katedrálu rýchlosti. Odstavím na opustenom kúsku betónu, ktorý sa tiahne kamsi donekonečna. Je to stará oválna trať, naposledy použitá Formulou 1 začiatkom 60. rokov minulého storočia. Historický monument, ktorý svojou dĺžkou a sklonom budí rešpekt aj teraz, v dobe modernej Grand Prix. Len pár zvedavých cyklistov tu ruší moje fotenie BMW X3.

mg-7479.jpg

Od piatku do nedele fotím akciu Veľkej ceny Talianska, ktorú napokon vyhral Lewis Hamilton. Desaťtisíce fanúšikov zahltia štartovú rovinku. Od burácajúceho davu sa poberám späť do zákulisia a večer vyrážam, plný úžasných zážitkov, späť domov. Celú cestu som si tak rozdelil na dve časti: na zážitok z Formuly 1 a na zážitok z jazdy na BMW X3.

M. Trenkler/Race Pro Media

Martin Trenkler;h5z2959.jpg

Martin Trenkler;h5z3045-snapseed.jpg

Martin Trenkler;mg-7997-snapseed.jpg

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri