Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

Formula 1: nie je všetkému koniec!

Thursday, 13. 03. 2008 - 10:40, Martin Trenkler   

Formula 1: nie je všetkému koniec!Kde bolo tam bolo, bola raz jedna Formula 1. A v tejto krajine peňazí, tvrdej konkurencie a žiadnych kompromisov, kradli si celý čas navzájom tajné materiály a detaily jeden tím od druhého. A druhý od tretieho. A tretí od prvého. A tak ďalej, a tak ďalej... Až kým niekomu neprišlo vhod vyniesť to na svetlo sveta.

V dobe médií vznikla špionážna aféra, ktorá rozožierala tento šport a ako sa zdá, ešte neskončila. Všetci si ako tak vydýchli, keď FIA konečne odsúdila McLaren a McLaren sa napokon proti rozhodnutiu neodvolal. Britská stajňa nezvolila dobrý spôsob obhajoby a FIA tvrdo zakročila. FIA spolu so Jeanom Todtom taký výsledok chceli a možno aj sami vykonštruovali. O FIA ako o objektívnej skupine sa pochybuje už veľmi dávno a preto nikoho takéto rozhodnutie ani neprekvapilo. Rozčúlilo, sklamalo, ale neprekvapilo. Sám Flavio Briatore, populistický šéf stajne Renault F1, chcel pre Britov tvrdší trest.

Martin Trenkler;05hu-graphics-07.jpg


„Renaultgate“

Ako zaskočený ostal, keď na svetlo sveta vyšla ďalšia tvrdá skutočnosť – že jeho tím držal dokumenty tímu McLaren-Mercedes. Problém bol o to väčší, že Renault nútene priznal, že dokumenty boli aspoň na 11 počítačoch v ich továrni a teda že ich videlo viacero inžinierov. Pokiaľ FIA v skutočnosti nikdy nedokázala, či sa informácie dostali zo súkromného počítača Mika Coughlana (z McLarenu) do systému iných počítačov, v prípade Renaultu je to úplne jednoznačné. Okrem Coughlana videl dokumenty Ferrari aspoň jeden ďalší inžinier, ale to je tak všetko, čo im dokázali. Nikto nikdy nepotvrdí, že McLaren dokumenty použil, využil, zneužil. Čo však s Renaultom? Zoznam inžinierov, ktorí ukradnuté dokumenty McLarenu videli, zahŕňa tieto mená: Tim Densham (šéfdizajnér), Martin Tolliday (zástupca šéfdizajnéra), James Allison (zástupca technického riaditeľa), Robin Tuluie (vedúci výskumu a vývoja), Nick Chester (vedúci výkonov vozidla), Peter Duffy (vedúci dizajnu mechaniky) a Tony Osgood (vedúci dizajnu prevodovky). Tieto tajné dokumenty so sebou priniesol údajne na 12 disketách bývalý človek McLarenu Phil Mackereth. Dokopy 18 inžinierov Renaultu priznalo, že dokumenty videli. To je pomerne veľké číslo, oproti tomu jednému z McLarenu, ktorý nahliadol do Coughlanovho počítača. Ako by povedali vulgárni materialisti: „doprdele, co s tím?“

V prípade „špionáže“ Renaultu ide podľa všetkého o 33 súborov na 11 diskoch, ktoré predstavujú zhruba 800 jedinečných kresieb, s detailmi o autách McLarenu v rokoch 2006 a 2007. McLaren ich viní, že zámerne rozšírili tieto dokumenty medzi svojich inžinierov. Toto tvrdenie však Briatore tvrdo odmieta, ako sa sám vyjadril aj pred prezidentom FIA Maxom Mosleym.

V tejto chvíli ešte nevieme, ako napokon FIA rozhodla, ale s predstihom môžem povedať, že verejnosť aj novinári čakajú podstatne tvrdšie rozhodnutie, než v prípade McLarenu. Iste, Mosley si odôvodní akékoľvek rozhodnutie, lenže ak rozhodne priaznivejšie, hrozí FIA možno aj civilný súd o tom, ako spravodlivo úradujú tomuto športu.

Renaultu v tejto chvíli hrozí obvinenie z porušenia článku 151c Medzinárodného športového kódu FIA, ktorý obsahuje zhruba toto: „podvod, resp. konanie proti záujmom konkurencie, alebo proti záujmom motoristického športu všeobecne...“. Obhajoba bude ťažká. Ešte ťažšie bude rozhodnutie FIA, ktorému hrozí ďalšie obvinenie z neobjektívnosti. Hovorí sa, že Renault v skutočnosti až tak nespolupracuje s FIA, ako by mal. Naozaj som zvedavý, ako z toho vyviaznu. Vy to už v tejto chvíli možno viete.

Martin Trenkler;_y4d8643.jpg


Čo s aférami?


Jedni tvrdia, že Formula 1 nepotrebuje takéto aféry, ktoré kazia leštené meno Formuly 1. Na druhej strane mnohí tvrdia, že F1 potrebuje takéto verejné prepieranie, aby nadobudla pred verejnosťou napokon čistý štít. Práve toto potrebujú korporácie a automobilky, ktoré v F1 získavajú väčšie podiely a ktoré tento šport potrebujú len na predávanie väčšieho počtu osobných áut.

„Takéto veci sa v tomto priemysle diali odjakživa, a nikdy sa neskončia,“ tvrdí o špionáži principál Red Bull Racing Christian Horner. „V skutočnosti sme už zažili podstatne významnejšie porušenia od personálu, ktorý si so sebou vzal informácie z jedného tímu do druhého, bez toho, aby si to niekto všimol, a teda aj bez penalizácie. Podľa mňa je fér, ak si hocikto so sebou vezme akékoľvek informácie v hlave. Nie však, ak sú v písanej, či elektronickej podobe.“

A to je presne to, čo vždy tvrdil obvinený Nigel Stepney: že nikdy by si so sebou nevzal do iného tímu materiály, pretože všetko dôležité má v hlave.

Martin Trenkler;05mc-karthikeyan-02.jpg


Zima v F1

Zatiaľ čo sa za kulisami Formuly 1 diali aféry, začali tímy svoju zimnú prípravu na ďalšiu sezónu. Tradičné zimné testy presťahovali väčšinu pilotov a tímov na španielske okruhy, predovšetkým do Barcelony a Jerezu de la Frontera. Neznáme mená mladých ašpirujúcich pilotov, ktorí dostali príležitosť, aj ako odmenu za dobre vykonanú prácu v juniorských sériách, striedali „ostrých“ pilotov. Po vyše roku sa na okruhu v Barcelone a neskôr aj v Jereze objavil sedemnásobný majster sveta Michael Schumacher, ako inak, za volantom svojho obľúbeného Ferrari.

A zatiaľ čo sa intenzívne zabával robením suverénne najrýchlejších kôl dňa, skúšali mladí piloti, aké je jazdiť na formule 1 bez akýchkoľvek elektronických pomôcok. Sám veľký Schumi ohodnotil súčasné monoposty bez trakčnej kontroly ako horšie autá. Je jedným zo staršej generácie pilotov, ktorí si ešte pamätajú Formulu 1 s motormi V10, bez akýchkoľvek elektronických pomôcok. Spolu s ľuďmi ako Kimi Räikkönen a Fernando Alonso (obaja však absolvovali v premiérovej sezóne 2001 len štyri úvodné preteky pred zavedením trakčnej kontroly), Nick Heidfeld, Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, David Coulthard, Jenson Button, Ralf Schumacher a Rubens Barrichello. Nie len Schumacher, ale vlastne všetci piloti sa sťažujú na horšie jazdné vlastnosti takýchto „nových“ áut. FIA v rámci zvyšovania diváckej atrakcie zrušila všetky pomôcky a zaviedla už dnes nepopulárnu štandardnú kontrolnú jednotku pre všetky monoposty. Aby nedochádzalo k používaniu zašifrovaných trakčných kontrol niekde hlboko v softvéri auta.

Dúfajme, že v sezóne 2008 takto uvidíme viac prebrzdených zákrut, powerslidy, kontry, či dym z pretočených kolies pri štartoch veľkých cien. Pamätníci si iste spomenú aj na iskry spod nízkych podvozkov, bežných do roku 1994. Vtedy sa zdvihla minimálna svetlá výška a FIA pritĺkla na spodok áut drevené dosky (plank), ktoré boli monitorované, či nedošlo k nadmernému zoškrabaniu ich plochy (čo viedlo k následnej diskvalifikácii). Vzrušujúce iskry spod áut tak naveky zmizli a objavia sa, len ak auto prudko narazí o vozovku a kovové skrutky držiace dosku vyvolajú nepatrné iskrenie. Lenže to sa stáva len v určitých zákrutách, pár krát za rok, a to si divák pri TV obrazovke ani len nevšimne. Nápad dať na spodok monopostov trčiace skrutky, ktoré by vyvolávali časté iskrenie, zavrhol už pred pár rokmi sám Bernie Ecclestone, pre ktorého boli iskry „zbytočne odrádzacím, zmätočným faktorom“. Škoda. Tímy však testovali aj hladké pneumatiky bez dezénu, ktoré F1 naposledy použila v roku 1997. Stajne intenzívne uvažujú o zavedení týchto gúm v roku 2009. Podporia tak čím ďalej tým viac uznávanú mechanickú priľnavosť, ktorá zlepší predbiehanie a zníži aj význam aerodynamického prítlaku. Je to jedným z cieľov zlepšovania akcie na veľkých cenách.

Martin Trenkler;03hu-girls-02.jpg


Čo v 2008?

Čo nás čaká ďalšiu sezónu? O tom je ešte predčasné hovoriť. V čase vzniku tohto článku sme ani len nevedeli o tom, kto bude jazdiť za tímy ako McLaren, Renault, Force India (áno, také existuje, je to bývalý Spyker) či Toyota. Alonso sa s McLarenom definitívne rozišiel 2. novembra a nikomu doteraz nie je úplne jasné, kde budúcu sezónu skončí. Flavio Briatore intenzívne hlásal o Renaulte, ako o najpravdepodobnejšom budúcom domove Alonsa, lenže Španiel radšej odišiel na dovolenku a svoje rozhodnutie oddialil do rozhodnutia FIA o penalizácii Renaultu za krádež v McLarene. Nie je jasné ani druhé meno v Renaulte, môže to byť starý, skúsený, ale nemožný Fisichella, alebo ich súčasná hviezda Kovalainen, resp. tester Nelson Piquet jr. Renault však potrebuje pre sponzorov najmä overené mená.

Podobne je na tom McLaren. Ten však už má istého Hamiltona, čo je viac než dosť. Ktokoľvek príde do McLarenu ako druhý, bude to mať ťažké. Heikki Kovalainen, Adrian Sutil, Nico Rosberg, Pedro de la Rosa – tých všetkých McLaren intenzívne sleduje, lenže Rosberg má zmluvu s Williamsom, Sutila iste nechce pustiť Force India a Kovalainen je zatiaľ jediným reálnym menom na zozname. Uvidíme.

Toyota síce podpísala zmluvu s majstrom GP2 Nemcom Timom Glockom, lenže nikto netuší aká ohňovzdorná je zmluva s Jarnom Trullim. Timo Glock už absolvoval polovicu sezóny 2004 za vtedajší tím Jordan (neskôr Midland, neskôr Spyker, neskôr Force India), lenže nedostal trvalejšie angažmán a išiel žať úspechy do amerického ChampCars predtým, než sa vrátil do Európy do kokpitu juniorskej GP2.

Martin Trenkler;03marec.jpg

Tím Williams napokon oznámil, že partnerom Nica Rosberga bude Kazuki Nakajima, mnohými považovaný za najrýchlejšieho Japonca v histórii F1. Syn bývalého pilota F1 Satoru Nakajimu, absolvoval posledné preteky 2007 v Brazílii. Sponzoruje ho Toyota, ktorá Williamsu dodáva motory. Ďalší protežant japonského giganta, Kamui Kobayashi, sa stal tretím jazdcom (testerom) britského tímu.

Významnou udalosťou posledných týždňov bola správa, že bývalý „šéfmozog“ Ferrari Ross Brawn sa do Formuly 1 vracia po roku ako tímový principál stajne Honda. Posunul tak doterajšieho principála Nicka Frya do pozície vyššej -- výkonno-manažérskej. Špekulácie o návrate Brawna do Ferrari, s ktorým aj Schumacher zožal najväčšie úspechy, sa napokon rozplynuli.

Čaká nás dlhá sezóna, 18 podujatí, z ktorých sa vytratil Indianapolis, ale pribudla Valencia (krásny mestský okruh v prístave) a Singapúr (to isté čo Valencia, lenže asi v noci). Dovtedy čaká tímy aj jazdcov intenzívna práca v továrňach a na testovacích okruhoch, milióny eur minutých na vývoj, na právnikov a pokuty.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri