Ford Transit Connect Van 1,0 EcoBoost Trend
Symbióza dodávky a motora roka sa vypláca: Hrdý titul Van of the Year 2014 - teda dodávka roka - prisúdili porotcovia Fordu Transit Connect. Sme radi, že importér tejto značky nám poskytol na testovanie zaujímavú verziu vanu s jednolitrovým motorom EcoBoost, keďže tento moderný agregát sa pýši v danej kategórii trojnásobným ziskom titulu Motor roka (2012, 2013 a 2014). Úžasná kombinácia najvyššie ocenených z uznávaných súťaží...
Výrobca tvrdí, že každý z modelov radu Transit je predovšetkým maximálne praktický. Nový Transit Connect nie je výnimkou. V prípade verzie s krátkym rázvorom je to robustná, praktická a spoľahlivá dodávka s veľkorysou prepravnou kapacitou. Objem nákladového priestoru dosahuje 2,9 m3. Rozmery nákladového priestoru krátkej karosérie L1 sú nasledovné: maximálna dĺžka 1 753 mm, s otvorom v priečnej stene 3 000 mm, maximálna šírka priestoru je 1 538 mm a celková výška priestoru 1 269 mm.
Dômyselná oceľová deliaca stena s praktickým uzatvárateľným otvorom za sedadlom spolujazdca, cez ktorý sa dajú prepravovať po otvorení magnetických dvierok dokonca aj rúry, rebríky alebo guľatina v dĺžke až 3 metre - to sa len tak ľahko nevidí. Výklopné „dvierka" prichytí počas jazdy v dolnej i hornej polohe magnet. Tovar ľahko naložíte nielen cez zadné presklené dvojkrídlové dvere, ale aj cez dostatočne veľký otvor po odsunutí bočných dverí. Nové osvetlenie prakticky riešeného nákladového priestoru dáva dvakrát viac svetla oproti predchádzajúcim modelom.
Výrobca deklaruje, že verzia Van s flexibilným predným dvojsedadlom odvezie aj dvoch spolujazdcov, avšak v skutočnosti je stredné sedadlo len veľmi symbolické a ledva sme na neho umiestnili dve nákupné tašky zvyčajných rozmerov. Ešteže prostredné sedadlo sa dá sklopiť a je teda vhodnejšie vytvoriť si plochý stolík na písanie alebo na odloženie notebooku. V takom prípade však bude vedľa vodiča sedieť len jeden spolujazdec.
Sedadlo vodiča je vyhrievané, posuvné v dostatočnom rozsahu a výškovo nastaviteľné; rovnako (pozdĺžne i výškovo) je nastaviteľný aj volant. To šoférovi dovoľuje vytvoriť si potrebný komfort, pričom posádka má k dispozícii v strope po celej šírke kabíny i vo dverách dostatok odkladacích priestorov. Za súpravu predných sedadiel s technickým označením 30, o ktorej sme písali v predchádzajúcich riadkoch, si priplatíte len 75 €. Je to naozaj bagateľ, ak zvážite, že pri mínusových teplotách sa počas zimných štartov na vyhrievanom sedadle vodič rýchlo ohreje a hneď sa môže sústrediť na svoju prácu.
Praktickou záležitosťou je Ford Easy-Fuel, teda hrdlo palivovej nádrže bez veka. Načerpanie nesprávneho druhu paliva je prakticky nemožné, pretože nesprávna koncovka tankovacej pištole nevojde do hrdla. Škoda, že vonkajšie veko palivovej nádrže nie je vôbec zamykateľné, takže sa dá otvoriť aj po zamknutí vozidla.
V testovanom aute sme mali aj ďalšie príplatkové vylepšenia - napríklad za 95 € automatické zapínanie svetiel, dažďový senzor, oneskorené vypínanie svetlometov a za 220 € tempomat. Všetky ceny sú bez DPH. Bez príplatku má verzia Trend palubný počítač, ten sa však skromne tiesni medzi kruhovými prístrojmi.
Na dĺžku meria krátka karoséria L1 iba 4 418 mm. S vozidlom sa teda pomerne ľahko manévruje aj v hustej mestskej premávke. Pri pomalej jazde ponecháva aktívna maska chladiča otvorený prístup vzduchu do motorového priestoru. Akonáhle zrýchlite, automaticky sa uzavrie. Tým sa zlepší aerodynamika vozidla, čo vedie k nižšej spotrebe vášho vozidla.
Svetlá, ktoré svietia aj do zákrut, aby ste v noci lepšie videli, sú taktiež neoceniteľným pomocníkom najmä pri nočných presunoch. Ak odbočujete alebo vchádzate na parkovacie miesto, automaticky sa rozsvieti svetlo v svetlometoch, aby vám posvietilo do strany.
Malý benzínový trojvalec 1.0 EcoBoost s úctyhodným výkonom 74 kW a krútiacim momentom 170 Nm spolupracuje s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Má nečakane výraznú dynamiku, akú by ste očakávali skôr od konvenčného agregátu s objemom 1,6 litra.
Napriek tomu, že výrobca uvádza zrýchlenie z pokoja na stovku za 14 sekúnd, pocitovo je dynamika tohto vanu oveľa vyššia a pri vhodnom radení rýchlostí 6-stupňovej prevodovky a dostatočnej predvídavosti môžete jazdiť v mestskej premávke naozaj svižne. Pravda, častá a razantná akcelerácia citeľne zvýši celkovú spotrebu paliva.
S predbiehaním sme nemali najmenšie problémy. Mimo mesta sa s týmto vanom jazdí pohodlne, radenie rýchlostných stupňov je jemné a v kombinácii s ďalšími úspornými technológiami (napríklad Stop & Start) dokáže tento van skutočne spríjemniť celodennú prácu. Podvozok výborne tlmí nerovnosti vozovky, ostré brzdy reagujú pohotovo.
Chválime veľké, na dve polovice delené vonkajšie zrkadlá, takže pri cúvaní v nich dobre vidieť kam smeruje zadné koleso. Žiaľ, výhľad šikmo dozadu je cez oceľovú stenu nulový, musíte sa spoliehať len na vonkajšie zrkadlá. Paradoxne sme totiž na testovanom vozidle nemali cúvacie senzory. Cez hrubé predné stĺpiky má vodič taktiež sťažený výhľad šikmo dopredu. A v daždivom počasí nám chýbal stierač zadného skla.
Dojazd 750 kilometrov patrí k dobrému štandardu, priebežná spotreba pri rýchlosti 100 km/h bola 6,2 litra, pri 130 km/h mierne nad sedem litrov. Celkový priemer v kombinovanom režime 6,9 litra nás potešil - veľmi sa priblížil k údaju výrobcu o spotrebe v kombinovanom režime. Pri dôslednejšom využívaní ekonomického štýlu jazdy je reálne dosiahnuteľný.
Malý benzínový motor EcoBoost, ktorý poháňa viaceré vozidlá značky Ford vrátane Transitu Connect, jednoznačne prekonal konkurenciu aj z oblasti tzv. supervozidiel a už tretí raz po sebe - ako sme to uviedli v úvode - si odniesol „Oscara" vo svete motorov. To je veľavravná indícia. Navyše, za motor s malým objemom platíte menej poisťovni. Ako sme sa presvedčili v praxi, malý 1-litrový motor od spoločnosti Ford v Transite Connect naozaj prináša úsporu paliva bez straty výkonu - a nie je to len reklamný slogan.
Technické údaje výrobcu auta
Ford Transit Connect Van 1,0 EcoBoost
Objem motora (cm3) 998
Výkon (kW/k) 74/100
Krútiaci moment (Nm) 170
Max. rýchlosť (km/h) 165
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 14,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,0
(Skutočná spotreba pri teste 6,9)
Cena testovanej verzie (bez DPH) 17 580 €
Najlacnejšia verzia (bez DPH) 15 990 €
+ Výrazné plusy
Moderný maloobjemový motor
Veľké zdvojené vonkajšie zrkadlá
Praktický nákladový priestor, bočné dvere
- Najväčšie mínusy
Veko nádrže nie je zamykateľné
Pomerne malý palubný počítač
Šofér má sťažený výhľad dozadu