FIAT Bravo 1,4 MultiAir
Jedno auto a dve možnosti. Šofér má na výber: buď ponechá ekonomický režim a bude jazdiť pokojne, s nízkou spotrebou, pričom indikátor radenia rýchlostí mu poradí, kedy je najvhodnejší moment na zmenu prevodového stupňa. Zároveň je aktívny systém Stop & Start a pri každom zastavení vozidla sa vypne motor.
Šofér si môže menším tlačidlom zrušiť automatické vypínanie motora, čím sa vyhne prípadným „nedorozumeniam" na križovatke (motor občas a nevyspytateľne zhasne vtedy, keď potrebujete pridať plyn). Vtedy sa však mierne zvýši spotreba.
Na druhej strane je tu možnosť pre vyznávačov športovej jazdy - tlačidlo Sport robí hotové divy. Motor sa preberie z letargie, no nadväzne na to radikálne stúpne spotreba aj nad deväť litrov.
Akcelerácia motora s objemom iba 1,4 litra je v športovom režime veľmi dobrá, pričom jednotlivé stupne 6-rýchlostnej prevodovky spolupracujú s agregátom MultiAir turbo priam vzorovo.
Displej nám po ukončení testu ukázal celkovú priemernú spotrebu 8 litrov, no jazdili sme prevažne v meste alebo v režime Sport. V týchto podmienkach bol reálny dojazd na jednu palivovú nádrž 650 km. Keď sme Bravo nenaháňali, pri rýchlosti 100 km/h sme dokázali na rovine udržať momentálnu spotrebu len 5,1 litra.
Ukázalo sa teda, že Bravo má dve tváre a sami môžete ovplyvniť, ktorá je vám sympatickejšia. Celkovo toto auto s malým objemom motora dokáže splniť nároky tých, ktorí uprednostňujú defenzívny štýl jazdy s čo najnižšou spotrebou, ale na svoje si prídu aj športovo založení vodiči...
No aby sme nezabudli, venujme ešte pohľad na karosériu a do interiéru. Dizajn 5-dverového Fiatu Bravo má športový strih, páčili sa nám predné projektorové reflektory i zadné oválne svetlá. V zadných nárazníkoch sú cúvacie senzory s akustickou signalizáciou, takže pri parkovaní nemá vodič žiadne problémy. Bravo má malý polomer otáčania, takže sa s ním dá naozaj pohotovo manévrovať. Vonkajšie zrkadlá sú dostatočne veľké, čo prispieva k bezpečnej jazde.
Pedále i podložka pod ľavú nohu majú hliníkový imidž. Anatomicky tvarované sedadlá dobre držia telo aj pri ostrejšom prejazde zákruty.
Na sympaticky tvarovanom volante s malým priemerom venca sú tlačidlá na ovládanie rádia. Pochvaľovali sme si (až) štyri možnosti nastavenia tradičnej zostavy 6 staníc - teda dovedna sme mali naladených 24 staníc FM. Žiaľ, volant sa dá nastaviť len výškovo a v malom rozsahu - aj v spodnej polohe je teda pomerne vysoko - čo považujeme za slabinu tohto auta. Avšak ocenili sme dotykové ovládanie smeroviek, ktoré zablikajú po aktivácii páčkou až 5x.
Ďalšie výborné pomôcky sme využili po zastavení v kopci a pri jazde v noci. Systém pribrzdenia auta pri rozjazde v kopci, ako aj osvetlenie do zákruty patria medzi sympatických pomocníkov - najmä, ak je za volantom menej skúsený šofér.
Základné údaje testovaného auta
FIAT Bravo 1,4
Objem motora (cm3) 1 368
Výkon (kW/k) 103/140
Krútiaci moment (Nm) 230
Max. rýchlosť (km/h) 204
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,7
Cena testovanej verzie 16 450 €
Najlacnejšia verzia 10 500 €
+ Plusy
Pribrzdenie auta pri rozjazde v kopci
Možnosť naladenia až 24 staníc FM
Malý polomer otáčania, dobré brzdy
- Mínusy
Nevyspytateľná aktivácia systému Stop & Start
Len výškové nastavenie volantu