Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

FIAsko

Monday, 14. 04. 2008 - 00:05, Martin Trenkler   

FIAskoDlho som rozmýšľal (aspoň tak tvrdím), ako spustiť túto reportáž z Bahrajnu. Mohol som začať aférou, ktorá zničila Maxa Mosleyho, ale načo vyťahovať všetky dobré témy naraz? V Maname je dávno po polnoci a s ťažkosťou nahmatávam správne písmenká na klávesnici, ktorá sa trasie od chrápania môjho gréckeho kolegu-spolubývajúceho. Tak kde vlastne začať? Aha už viem – čo majú Bahrajn a Max Mosley spoločné? Jeden veľký sexuálny škandál.

Kde inde vám v jednom podniku ponúknu stejk, kvalitnú whisky a desať kuriev na osobu? Alah na Bahrajn zabudol, spomenie si však naňho o pol piatej ráno, keď sa z mešít ozýva, no nazvime to spev, miestnych tenoristov a ktorí aspoň v túto nočnú hodinu pripomenú nenažraným Arabom, že tu okrem chlastu a kuriev existuje aj spomínaný pán Alah. Lenže to už bohabojní, neosprchovaní Arabi v pyžamách, radšej dávno chrápu spánkom svätým.

Martin Trenkler;3989133091.jpg


Krajinka
Bahrajn je najpokryteckejšia krajina na svete. A z arabských krajín hádam najzaostalejšia (nie po ekonomickej stránke). Ich veľkú zaostalosť potvrdzuje aj príbeh môjho staršieho kolegu: keď prišla veľká energetická kríza v sedemdesiatych rokoch, Arabi veľmi rýchlo zbohatli. Na jednom z veľkých medzinárodných veľtrhov z Ženeve si pochopiteľne zajednali celé poschodie toho najluxusnejšieho hotela. Upratovacia čata sa potom nestačila diviť, keď zistili, že brutálne zaostalí (ale bohatí) Arabi si uprostred izby rozložili oheň na ktorom varili a, toto je vrchol – nepoznajúc, čo je to a ako funguje také WC, odkladali vlastné...zvyšky do vane. Záclony sa tiež „beleli“ hnedou farbou...

Je pravda, že vás pri prechádzke mestom zavalí pach spotených a večne neumytých domorodcov, ktorí to prekrývajú nesmierne ťažkými (až vás napne) parfémami. Bahrajn je pochopiteľne horúci ostrovček a jeho povrch tvorí rozsiahla púšť, ktorú uprostred kráľovstva strieda pár skál.

Martin Trenkler;3980075758.jpg

Hlavné mesto Manama sa nachádza na najsevernejšom cípe minimonarchie, v ktorej našli po prvýkrát v arabských končinách ropu. Bolo to v roku 1932. V tom období mali krajinu už dávno pod palcom Briti a ostrov neopustili až do roku 1971. Len 10 000 Arabov v tom období osídľovalo Bahrajn. Z lovcov perál sa stali megamilionári, ale nie vďaka talentu, pracovitosti či vedomostiam, ale vďaka rope. V arabskom svete nikto nepracuje. Tí, čo skutočne pracujú, sú robotníci z Indie, Pakistanu, Sri Lanky či Filipín. Lenže okrem niekoľkých boháčov tvorí Bahrajn aj miestna chudoba, ktorá z ropy vidí len veľké rafinérie za mestom. Podobne ako v Spojených arabských emirátoch, či iných „arabsko-ropných“ krajinách, aj v Bahrajn musí importovať všetky „mozgy“ z Európy či Severnej Ameriky. Arabi jednoducho nepracujú a ostatné s tým ide ruka v ruke... Aj v Bahrajne dávno pochopili, že ropu musia nahradiť prílivom iných peňazí a preto svoju ekonomiku, podobne ako napríklad Dubaj, liberalizujú smerom von.

Martin Trenkler;3989509752.jpg


Alah vs. prostitútky
Bola už hlboká noc, keď som na bahrajnskom letisku nasadol do taxíka. Bol som taký unavený, že mi nevadil ani pretáčavý jazdný štýl miestneho Hamiltona-taxikára, v bielej „pyžame“ a s „hustkou“ na hlave. O štvrtej ráno som konečne zaspával, keď sa nad spiacou, zaprášenou Manamou rozoznel hlas Alaha z jedného z početných minaretov (alebo ako tomu tradi hovoríme – raketa Solid Rocket Booster z raketoplánu). Budík zvonil o šiestej...

V Bahrajne sa dá za rozumnú cenu (asi 60 EUR na osobu na noc) prenajať príjemný apartmán, ktorý môžete zdieľať s ďalšími kolegami. Ak si ho nerezervujete včas (a desaťkrát to medzitým s nimi neodkontrolujete), môže sa vám stať, že skončíte v predraženom hoteli, kde zakopávate o stovky ázijských prostitútok. To nenájdete hádam nikde inde na svete. Prostitútky zaplavili tento moslimský ostrov ako obrovská cunami. Oproti nášmu apartmánovému hotelu bola dobrá reštaurácia spojená s nočným podnikom (s veľmi hlučnou živou kapelou). Pristavili sme sa pri bare a v tom momente nás obkolesilo aspoň šesť voľne pohodených usmievavých dievčat, ktoré za nami prišli až z ďalekej Ázie. Za 5500 Sk (samozrejme v prepočte) vám sľubovali „dole-hore“ celú noc, až kým vás kikirikí z minaretov nezobudí... Odkaz pre moju snúbenicu – odolal som!

Martin Trenkler;3980661480.jpg


Dobrodružná cesta
Z Manamy na okruh Sakhir potrebujete dobrú, silnú polhodinu. Samotná Manama je veľké zaprášené stavenisko s niekoľkými veľmi modernými mrakodrapmi a nízkymi starými budovami, ktoré hlavnému mestu dominujú. Keďže ich týždeň funguje úplne ináč od nášho, sobota aj nedeľa sú dni pracovného nepokoja; najmä v uliciach. Miestni Arabi patria k najhorším a najbezohľadnejším šoférom na svete. Maximálnych 100 km/h nedodržuje nikto a skákanie z pruhu do pruhu končí každý deň s množstvom havárií. Kolega novinár ich v priebehu jedného dňa videl päť. Pri jednej miestny Fittipaldi pruhy striedal a striedal, až kým vošiel do krajného-odbáčacieho, v ktorom zistil, že sa autá pred ním vôbec nehýbu. Na reakciu mal asi desatinu sekundy, ktorú využil „rozumne“ – s plným plynom na podlahe. Chudák pred ním mal nohu na brzde, takže vo vyše stokilometrovej rýchlosti z neho agresor spravil pinballovú guľu. Z jeho SUV sa stala harmonika, ktorá si z piatich áut pred ním spravila bicie nástroje. A takéto situácie človek sledoval každý deň cestou na a z okruhu.

Trasu lemuje len a len rozsiahla púšť a to až do oblasti, kde sa za bahrajnskou univerzitou nachádza opustený okruh Grand Prix. Za ním je obrovské vojenské letisko (aspoň to tak vyzerá) a najvyšší vrch Bahrajnu – 122 metrový Jabal ad Dukhan. Ako sme vošli bránami paddocku, zostali sme na tri dni v území, ponad ktorým sa viac ako prach vznášala sexuálna aféra Maxa Mosleyho.

Martin Trenkler;3989455204.jpg


Max Sex
Len pár dní predtým zverejnil britský denník News of the World škandalózne video s prezidentom FIA, veľaváženým a obávaným Maxom Mosleym, ktorý sa 5 hodín oddával sadomasochistickým orgiám s niekoľkými najatými prostitútkami. To všetko údajne v štýle nacistických väzenských táborov. Kolega -- skúsený novinár, hneď po vypuknutí aféry volal šéfovi tlačového oddelenia FIA Richardovi Woodsovi, že čo ako s tou správou má robiť. Woods hneď na to zavolal Mosleymu, ktorý mu odkázal, že sám nevie, čo s tým. Hneď na to niekoľko výrobcov automobilov vyhlásilo pobúrenie nad konaním prezidenta FIA a pridali sa k nim gigantické automobilové asociácie ako nemecký ADAC či americký AAA. Bláznivý Max, namiesto toho, aby spáchal harakiri alebo potichu odstúpil, zareagoval ako pravý politik – agresiou a samoobhajujúcim postojom, že jeho sexuálne praktiky nemajú dosah na jeho konanie ako prezidenta automobilovej federácie.

Martin Trenkler;3970089790.jpg
 
Pripomeniem, že Maxov otec Oswald Mosley bol šéfom fašistov vo Veľkej Británii, pred, počas aj po Druhej svetovej vojne. Bola to však Maxova zámožná matka Diana Mitford, ktorá priviedla Oswalda k ideám fašizmu. Na ich svatbe v Berlíne boli dvaja svedkovia – Mr. Goebbels a Mr. Hitler (sobáš bol v Goebbelsovom byte). Maxova matka chránila s hrdosťou diamantovú svastitku po celý svoj život. Max aj jeho brat počas svojich tínedžerských rokov pomáhali otcovi v jeho beznádejných politických kampaniach, pri ktorých získal dnešný prezident FIA prvé politické skúsenosti a lásku k nacizmu (ako údajne priznal prostitútkam). Max chcel celý svoj život fungovať ako politik, no jeho minulosť mu zavrela všetky dvere. Jediný priemysel, ktorý na to nedbal, bol automobilový šport. Tam začal a tam aj končí. Maxa niekoľkokrát videli prechádzať sa po opustených chodbách európskeho parlamentu dúfajúc, že možno raz, niekedy...

Martin Trenkler;3989164480.jpg

Len pripomeniem, že Mosleyho predchodca na poste prezidenta FIA – Francúz Jean-Marie Balestre bol členom francúzskej SS a existuje aj fotografia, na ktorej je zobrazený v nacistickej uniforme pod obrazom Hitlera. Balestre zomrel 27. marca 2008. Mosley si počas svojej „vlády“ postupne vybudoval prakticky neohroziteľnú pozíciu, na ktorej fungoval ako pravý diktátor. Nikto sa neodvážil postaviť proti nespravodlivým rozhodnutiam muža, ktorý navonok pôsobil ako distingvovaný, seriózny a slušný prezident váženej Federácie. Mosley trestal tvrdo a najtvrdšie v prípade doteraz vrcholne pochybnej špionážnej aféry Ferrari vs. McLaren. Aj preto všetko vyvolala Mosleyho aféra úsmev na tvárach „obyvateľov“ paddocku. Muži a ženy v modrých košeliach s logom FIA boli zrazu uvoľnenejší a milší než kedykoľvek predtým – nikto z nich si totiž nemôže byť istý, s kým má a s kým nemá byť kamarát.

Martin Trenkler;3970326378.jpg

68-ročný Mosley urobil veľa pre bezpečnosť a rozvoj automobilového športu. Z bezpečnosti na trati aj na cestách si dokonca urobil vlastnú celoživotnú politickú kampaň. Lenže okrem toho napáchal aj veľa zákulisnej špiny a priazeň voliacich členov FIA si udržiaval okrem iného korupciou, výletmi a prostitútkami. Keďže ľudia na vysokých pozíciách by mali ísť aj morálnym príkladom, a nie len pracovným, býva dobrým zvykom odsúpiť aj pre menšie škandály a to aj napriek tomu, že ste do vypuknutia svojej aférky odviedli dobrú prácu. Morálka je však pre právnikov a niektorých politikov neznámy termín. Mosley žiaľ patrí k tým arogantným, ktorí veria tomu, že nemusia ísť dobrým príkladom, a ktorí neuznávajú vlastnú česť či morálku. Hlasovanie o nedôvere k Mosleymu prebehne 3. júna tento rok. Starnúci sadomasochista dúfa, že voľba prebehne v jeho prospech, resp. že opäť všetci prídu na to, že bez neho to FIA nezvládne.

Martin Trenkler;3989236043.jpg

Žiaľ, táto hlúpa aféra zatienila skutočný dôvod, prečo sme prišli do Bahrajnu. Piatkový tréning sa konal za účasti asi desiatich divákov, čo nám spolu s izolovaným púštnym prostredím opäť raz pripomenulo absurditu, že sa Formula 1 koná v nezmyselných kútoch zemegule, len preto, že to miestne autority baví platiť. Bernie Ecclestone je presvedčený, a ja mu to neberiem, že ponuka rozhoduje o všetkom a je mu jedno, či sa veľká cena koná na Galapágoch alebo v Sudáne. Svetlým bodom víkendu bol Poliak Robert Kubica, ktorý sa po sobotňajšej kvalifikácii ocitol na prvom mieste na štarte (skutočná „Pole Position“).

Martin Trenkler;3989133498.jpg


A niečo o pretekoch...

V nedeľu o 14:30 miestneho času sme so zápalom na duši a očných spojiviek sledovali burácajúce autá, ktoré sa predierali bok po boku zradnou prvou zákrutou. Kubica neodštartoval práve najlepšie, no určite lepšie ako Lewis Hamilton. Mladý Brit zazmätkoval a zabudol prepnúť režim motora na štartovací. Kým sa spamätal, bol už deviaty (z tretieho miesta na štarte) a v druhom kole dokonca narazil do Alonsa, čo ho stálo predné krídlo, ale poskytlo mu množstvo príležitostí na predbiehanie -- skončil na 13. mieste za Fisichellom... Felipe Massa na Ferrari, ktorý štartoval z druhej priečky, konečne nehavaroval a prvýkrát v tejto sezóne dokončil preteky na nie celkom najhoršej pozícii – na prvom mieste. Jeho kolega Kimi Räikkönen rozmýšľal nad šampionátom a dojazdil na druhom mieste, ktoré je od víťaza vzdialené len o dva body. Robert Kubica vedel, že jeho BMW-Sauber v pretekoch zaostáva za Ferrari, no aspoň druhýkrát tento rok stál na pódiu. Spolu so štvrtým Nickom Heidfeldom tak spôsobili, že BMW-Sauber viedol tabuľku konštruktérov. Lídrom šampionátu bol po Bahrajne Kimi Räikkönen.

Martin Trenkler;3989076397.jpg

Trojtýždňová prestávka padne vhod a Formula 1 sa poberá na starý kontinent, menovite na okruh de Catalunya pri Barcelone. F1 sa tých afér hádam nikdy nezbaví. No čo už – aspoň je o čom písať.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri